Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?  (gelezen 530 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?
« Gepost op: 2012/05/11, 20:18:26 »
Dag,

Ik heb 2 HDD's gekregen, een 160 GB Sata laptopschijf en een 200 GB IDE desktopschijf. Is het mogelijk deze als het ware aan elkaar te koppelen, zodat het er in Windows én Linux uitziet als een, en ook zo te gebruiken is?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/11, 23:39:02 »
Dat zou in principe wel kunnen, via de RAID die in veel gevallen al op je moederbord zit,
Er zijn alleen wel een aantal problemen:

* Niet alle chips en manieren die je op moederborden vindt werken ook in Linux
* Gaat je moederbord stuk, dan zou het moeilijk kunnen worden om nog bij je data te kunnen
* De betrouwbaarheid van FakeRAID (zo heet deze manier) is niet zo hoog als via software RAID (mdadm) of een echte aparte  hardware RAID
* Je schijven hebben waarschijnlijk verschillende snelheden, dus het geheel zal niet op de maximale snelheid kunnen draaien
* Ze hebben ook een verschillende grootte, dus je zal ook een deel van de grootste schijf niet in RAID kunnen gebruiken

Re: 2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/12, 22:21:52 »
Ja is een beetje lastig volgens mij omdat ze verschillende groottes hebben. Ik raad je aan om een pool aan te maken met ZFS, die zal dat geen probleem vinden.

https://launchpad.net/~zfs-native/+archive/stable/
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 22:27:07 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/12, 22:31:11 »
Windows ondersteunt toch helemaal geen ZFS? En ook geen mdadm. Dus wat er overblijft is FakeRAID via de BIOS.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/12, 22:35:21 »
Helaas snapt mijn BIOS  slechts RAID via de SATA poort, niet de IDE... Dan worden het vrees ik gewoon 2 HDD's...

evt kan het ook wel zo dat het niet in Windows werkt, mocht het niet anders kunnen, zo vaak gebruik ik het ook niet...
« Laatst bewerkt op: 2012/05/12, 22:36:57 door Timo »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/12, 22:42:30 »
Dan zou ik ze ook lekker als 2 aparte schijven gebruiken.
Zeker als het al iets oudere schijven zijn is dat ook een stuk veiliger, want bij een RAID 0 ben je alles kwijt als 1 van de schijven stuk gaat.

Re: 2 HDD's als 1, RAID enzo, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/12, 22:56:02 »
Altijd die Windows weer  :police: Als je een dualboot heb, inderdaad moet je dan je RAID in stellen via je BIOS of een RAID kaart kopen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu