Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)  (gelezen 6001 keer)

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Gepost op: 2007/05/25, 20:09:18 »
Hoi,

Ik ben even Xubuntu aan het uitproberen, maar hoe maak ik een snelkoppeling in het paneel? Programma's die ik kan vinden in usr/ bin, dat gaat wel... Maar hoe krijg ik bijv een snelkoppeling in het paneel naar het terminalvenster?

En hoe pas ik de sessies aan als ik bijv Beryl niet meer automatisch wil openen bij het opstarten?

En is het mogelijk om het bureaublad leeg te maken?

Offline mcgyver

  • Lid
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/25, 20:19:04 »
> applications > instellingen > configuratiemanager > Bureaublad > Gedrag > Bureaubladpictogrammen: Geen

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/25, 20:24:08 »
Citaat van: mcgyver
> applications > instellingen > configuratiemanager > Bureaublad > Gedrag > Bureaubladpictogrammen: Geen
Dank, dan blijven deze vragen nog over

Ik ben even Xubuntu aan het uitproberen, maar hoe maak ik een snelkoppeling in het paneel? Programma's die ik kan vinden in usr/ bin, dat gaat wel... Maar hoe krijg ik bijv een snelkoppeling in het paneel naar het terminalvenster?

En hoe pas ik de sessies aan als ik bijv Beryl niet meer automatisch wil openen bij het opstarten?

Edit: In ubuntu gaat skype als je 'kruisje' doet, met een icoontje in het paneel staan. Waarom dat Xfce dat niet? Terwijl skype wel 'aan' staat.... Heb dus ook geen icoontje van Beryl in mn paneel, terwijl dat wel draait....(dit kan komen omdat ik per ongeluk iets van het paneel heb weggehaald... maar weet niet meer wat dat is...)

Als er dan ook nog iemand mij kan helpen met de sneltoetsen in xubuntu, dan ben ik blij..

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/26, 10:26:31 »
Zou iemand mijn bovenstaande vraag kunnen/ willen beantwoorden? Dank alvast.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/26, 10:57:54 »
Citaat van: schoappied
Ik ben even Xubuntu aan het uitproberen, maar hoe maak ik een snelkoppeling in het paneel?
Kun je die dan niet gewoon vanuit de menu's slepen naar het paneel?
Citaat van: schoappied
Als er dan ook nog iemand mij kan helpen met de sneltoetsen in xubuntu, dan ben ik blij..
In ubuntu gebruik ik daar gconf-editor voor welke de xubuntu versie is weet ik niet.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/26, 12:04:15 »
Citaat van: bartek
Citaat van: schoappied
Ik ben even Xubuntu aan het uitproberen, maar hoe maak ik een snelkoppeling in het paneel?
Kun je die dan niet gewoon vanuit de menu's slepen naar het paneel?
Citaat van: schoappied
Als er dan ook nog iemand mij kan helpen met de sneltoetsen in xubuntu, dan ben ik blij..
In ubuntu gebruik ik daar gconf-editor voor welke de xubuntu versie is weet ik niet.
dank voor je reactie...

Een pluspunt van Xubuntu is dat ik weer bij het maken van een snelstarter in /usr/bin kom. Dit lukt mij met nautilus niet meer :/ . Vervelend want ik blijf liever met Gnome werken.

Nu moet ik nog erg wennen aan mijn nieuwe leefomgeving.

- Het slepen naar het paneel lukt niet. Het lukt me niet om een snelkoppeling in het paneel te krijgen naar bijv mijn terminalvenster.
- In gnome heb ik een tijdje ingesteld bij sessies dat avant-windows manager, beryl en thunderbird automatisch opstart. Dat heb ik allang weer uitgezet, maar als ik, om Xubuntu, te gebruiken xfce 4 sessie (deze moet ik kiezen toch) kies, dan starten deze progjes toch automatisch op. Bizar is helemaal dat ik avant-windows-manager al lang heb verwijderd!!!
- Het sessiebeheer in Xubuntu snap ik ook niet helemaal. Kan iig nergens de automatisch opstartende progjes 'uitzetten'.
- Ook krijg ik de icoontje van progjes die 'aan' staan, beryl, skype end. niet in mijn paneel.... Heb dus programma's lopen die ik nergens kan afsluiten :/  

HEt maken van snelkoppelingen heb ik nog niet geprobeerd.....

U snapt dat ik open sta voor hulp ;)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/26, 12:11:41 »
de xfce-panel is volledig analoog aan die van gnome. Zet er een system tray op voor die lopende progs.
opstartprogs is ook een menu voor in settings
voor een eigen icoon kies je voor het eerste: launcher en vul alles in

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/26, 12:22:48 »
Citaat van: zappa
de xfce-panel is volledig analoog aan die van gnome. Zet er een system tray op voor die lopende progs.
opstartprogs is ook een menu voor in settings
voor een eigen icoon kies je voor het eerste: launcher en vul alles in
Dank! System tray = gelukt. :)
Opstartprogs, snap ik ook.

Vraag: hoe zet ik die automatisch opstartende progjes (beryl, thunderbird) 'uit' zodat ze niet meer automatisch opstarten? Staan namelijk niet genoemd bij automatisch opstarten...

Verder snap ik niet waarom Avant-windows manager opstart terwijl die al verwijderd is (volledig, ook verborgen mappen) :/


Edit: weet iemand waar het bestandje voor het terminalvenster staat? Dan kan ik daarheen bladeren om een snelkoppeling te maken!

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/26, 13:58:17 »
usr/bin/Terminal
Die opstart progs zijn dan ergens anders opgenomen, heb je ook kde mss?
doe anders een een zoekopdracht naar avant, dan zal je wel ergens iutkomen op een snelkoppeling of zo in een opstartbatch.

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/26, 14:30:45 »
Vraag: hoe zet ik die automatisch opstartende progjes (beryl, thunderbird) 'uit' zodat ze niet meer automatisch opstarten? Staan namelijk niet genoemd bij automatisch opstarten...

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/27, 13:33:06 »
Citaat van: schoappied
Vraag: hoe zet ik die automatisch opstartende progjes (beryl, thunderbird) 'uit' zodat ze niet meer automatisch opstarten? Staan namelijk niet genoemd bij automatisch opstarten...
Een Xubuntu kenner die mij kan helpen met bovenstaande vraag. Ongewilde opstartende programma's hebben mij het gevoel gegeven niet meer baas over mijn eigen pc te zijn. Het is potverdrie Windows niet!!!

Edit: laat maar, het is al opgelost.

Offline mcgyver

  • Lid
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/27, 14:53:28 »
Toch willen we horen wat je hebt gedaan?

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/27, 19:46:18 »
Citaat van: mcgyver
Toch willen we horen wat je hebt gedaan?
Goede vraag ;) . In mijn sessies onder Ubuntu Gnome, stonden deze programma's, hoewel niet aangevinkt. Ik heb ze maar helemaal uit sessies verwijderd en dat hielp. Meer trial & error dan logica dus.....

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/27, 19:56:36 »
Heb nog wel een ander vervelend probleem in Xubuntu. 1 op de 3 keer dat ik de synaptic pakketbeheer wil opstarten loopt ie vast :/ . Het beeld wordt grauw en blijft grauw...
Heeft iemand suggesties hoe dit op te lossen? Graag!!!


Edit: 't zou wel een met Beryl te maken kunnen hebben.... als ik die aan heb staan heb ik problemen met de synaptic...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/27, 20:10:51 »
Synaptic vraagt heel veel systeemkracht. Beryl ook. Het verbaast me niet, dat die twee elkaar in de weg lopen.....

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/27, 20:19:03 »
Citaat van: pjotr123
Synaptic vraagt heel veel systeemkracht. Beryl ook. Het verbaast me niet, dat die twee elkaar in de weg lopen.....
Dat klopt. Jammer en vervelend is het wel...

Gebruik je overigens in Xubuntu ook gewoon configuratied-editor voor snelkoppelingen end.?

Edit: kun je ook een snelkoppeling naar de synaptic maken? Waar staat die synaptic (commando)?


schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/28, 11:26:38 »
Ik heb in Ubuntu gewoon de Xubuntu-desktop geinstalleerd en nu log ik met de Xfce sessie in.

Daar kom ik twee probleempjes/ vragen tegen:
Gebruik je overigens in Xubuntu ook gewoon configuratied-editor voor snelkoppelingen end.?
kun je ook een snelkoppeling naar de synaptic maken? Waar staat die synaptic (commando)?

Wat is overigens het verschil tussen Xubuntu en Ubuntu naast de andere 'verkenner' xfce? Als je Xubuntu-desktop installeert heb je dan gewoon Xubuntu of is dat nog weer anders dan als je Xubuntu vanaf een mirror installeert?

Offline mcgyver

  • Lid
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/28, 15:34:49 »
Als je Ubuntu hebt geinstalleerd en dan daaroverheen de Xubuntu desktop, heb je geen Xubuntu. Er is en verschil. Xubuntu werkt met een aantal andere managers zoals ik het begrepen heb. Je systeem zal waarschijnlijk ook niet noemenswaardig sneller zijn dan met Ubuntu

snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/28, 15:44:08 »
Het ongewild opstarten van programma's ookal zijn die niet te vinden in 'automatisch opstarten' bij je xubuntu-desktop, komt omdat je het geinstalleerd hebt in een ubuntu-desktop.
Xubuntu werkt optimaal als default installatie, zonder ubuntu of kubuntu er doorheen.

Gegroet,
een xubuntu kenner.

Offline woteb

  • Lid
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/28, 16:04:24 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Xubuntu werkt optimaal als default installatie, zonder ubuntu of kubuntu er doorheen.
Klopt. Ik heb het ook eens geïnstalleerd ná Ubuntu (de Gnome versie) en dat werkte wel, maar toch niet echt lekker.

Nu heb ik het geïnstalleerd via de mini.iso (dus zoals bij Debian met de net-install) waarbij alles vanaf het internet wordt gedownload. Nu werkt alles super-de-luxe en zeer stabiel. Heb alleen gnome-cups-manager en icewm-gnome-support toegevoegd. Het eerste omdat ik het printsupport van Gnome beter vind dan dat van XFCE en het laatste om alle gnome programma's te laten werken onde IceWM.
Wat ik ook heb geïnstalleer is de Gnome-desktop (Abiword, Gnumeric, Inscape e.d ) dan worden wel wat Gnome zaakjes toegevoegd, maar blijft het primair een XFCE systeem.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/28, 16:47:12 »
Dank. Niet alles loopt nog even soepel, nee. Wel merk ik dat het laden van dingen sneller gaat in Xubuntu. Met Nautilus kwam ik niet meer in usr/bin als ik een snelkoppeling wilde maken.

Misschien toch maar eens overwegen of ik 'echt' overstap op Xubuntu. Als ik jullie begrijp prefereren jullie het boven ubuntu..

@woteb waar kan ik die mini-iso vinden? Kan ik achteraf nog een /home map maken zodat ik niet alles opnieuw hoef te installeren?

Offline woteb

  • Lid
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/28, 17:21:02 »
Citaat van: schoappied
@woteb waar kan ik die mini-iso vinden? Kan ik achteraf nog een /home map maken zodat ik niet alles opnieuw hoef te installeren?
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/feisty/main/installer-i386/current/images/netboot/

Let wel, je krijgt dan een iso van 'maar' 8 mb en je moet alles met de hand installeren. Als je wat geduld op kan brengen kan ik wat scriptjes maken zodat je pakketten als bouwstenen kunt downloaden. Je moet namelijk ALLES ophalen.

Voordeel: 1. Een basisinstallatie waarbij je zelf alle controle met installatie kunt uitvoeren.
2. Je hebt nooit een CD nodig om naderhand iets te installeren. Heb je namelijk je normale K/X/Ubuntu CD niet bij de hand, dan zeurt de installatie wel eens om die CD die je niet bij de hand hebt..... Bij de mini.iso heb je dan nooit omdat alles via het internet wordt opgehaald.

3. Je hebt een sneller en schoner systeem. Ik merk nu dat het veel sneller draait dan bijv. een  normale Xubuntu installatie.

Nadeel: Je moet verstand van zaken hebben, en wat meer geduld + een internetverbinding.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

schoappied

  • Gast
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/28, 17:30:31 »
Ok dank.

Ga het overwegen. Verstand van zaken -> ja ik werk nu een dik jaar met Ubuntu.... maar support is zeer welkom denk ik.

Internetverbinding is ook aanwezig.

Blijft de vraag over het achteraf aanmaken van een /home map staan (of is dat sowieso af te raden?)

Edit: wat kan Ubuntu wat Xubuntu niet kan en andersom?

Offline woteb

  • Lid
snelkoppeling in paneel toevoegen (Xubuntu)
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/28, 18:35:51 »
Citaat van: schoappied
Ok dank.

Ga het overwegen. Verstand van zaken -> ja ik werk nu een dik jaar met Ubuntu.... maar support is zeer welkom denk ik.

Internetverbinding is ook aanwezig.

Blijft de vraag over het achteraf aanmaken van een /home map staan (of is dat sowieso af te raden?)

Edit: wat kan Ubuntu wat Xubuntu niet kan en andersom?
Je hebt in principe dezelfde manier van setup als met de normale alternate CD installatie. Dus ook het moment dat je partities aan kunt maken, of bestaande partities kunt koppelen (hetzij wissen, of de bestaande date gebruiken).

Wat kan Ubuntu wel wat Xubuntu niet kan?
1. Veel makkelijker netwerken. Met Nautilus kun je gewoon op het netwerk navigeren. Voor Thunar van XFCE kan dat standaard niet en moet je pyNeigborhood installeren en dan de shares mounten. Een tikkeltje omslachtiger als je met een laptop op meerder locaties werkt. Voor een standaard desktop ligt dat anders, dan kun je bij het opstarten al de benodigde shares mounten. Of je moet met Xubuntu nautilus installeren + nog wat andere zaakjes.
2. De taakbalk is met Ubuntu voor mooier in te stellen dan bij Xubuntu.
3. De taakbalk kun je bij Ubuntu van verbergknoppen voorzien. Dat kan met Xubuntu niet (is overigens best wel eens lastig).
4. Ubuntu is (omdat het Gnome gebruikt) uitgebreider, bijv. standaard OpenOffice.org. Met Xubuntu moet je eigenlijk nogal wat Gnome programma's toevoegen.
5. Programmamenu's kopiëren naar de taakbalk is met Gnome heel makkelijk. Bij XFCE kan dat niet en zul je handmatig een en ander moeten toevoegen en dat kan best een behoorlijk klusje worden.


Wat kan Xubuntu wat Ubuntu niet kan?
1. Met Xubuntu heb je de mogelijkheid om met bestaande of geïnstalleerde thema's menus op te rollen. Dat is zeer handig. Met Ubuntu kan dat niet.
2. Verder kun je met Xubuntu vensters die je met de muis vast hebt, door het scherm heen naar het volgende scherm kunt verplaatsen.
3. Met Xubuntu kun je de rechtermuisknop instellen dat je hiermee het menu in beeld kunt krijgen, zoals je dat ook met IceWM, Fluxbox en KDE kunt doen. Met Gnome zit je altijd aan de taakbalk vast voor dat karwei (zoals met Windwos dat ook het geval is). Ben je dat rechtermuisknop ==> menu eenmaal gewend, dan is het opeens lastig om met Gnome te werken.... ;)
4. De 'startknop' kun je kinderlijk eenvoudig veranderen. Gewoon een andere startknop selecteren, klaar (rechtermuisknop op de starknop => eigendschappen ==> picogrammen knop icoon).
5. Het schermkleurenbeheer van Xubuntu is veel beter dan bij Gnome en ook makkelijk in te stellen.

En het grootste voordeel, Xubuntu draait veel vlotter.

Persoonlijk heb ik ervaring met beide desktops. Hoewel Gnome een paar puntjes heeft die makkelijker werken dan bij XFCE heeft XFCE dat omgekeerd ook t.o.v. Gnome. Grafisch kun je met de nieuwste XFCE (bij Xubuntu Feisty in gebruik) zeker zulke mooie effecten krijgen als met Gnome (zonder Beryl e.d. te gebruiken). De werking van XFCE (en dus van Xubuntu) vind ik persoonlijk vlotter en makkelijk dan met Gnome. Vooral dat rechtermuisknop ==> menu is als je dat gewend bent heel handig, evenals de oprolbare menu's.

Maar ieder z'n smaak.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)