Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?  (gelezen 3967 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oproep: noem in dit draadje de verbeteringen in 14.04 die je het meest aanspreken!  :)

Wat ik persoonlijk erg handig vind: je kunt nu in Ubuntu simpel het venstermenu weer getoond laten worden in de titelbalk van een toepassing. (Uiterlijk - tabblad Behavior).

Een belangrijke verbetering voor nieuwelingen, om de boel er wat vertrouwder uit te laten zien.... Ubuntu wordt zo interessanter voor Windows 8-vluchtelingen.

In Xubuntu ben ik blij met het nieuwe Whiskermenu. Fris, modern, handig. Ook de extra bureaubladachtergronden (voortgekomen uit een gemeenschapswedstrijd) zijn mooi: een heel stuk beter dan de standaardachtergrond (een rat die verzuipt in chemisch afvalwater?).  =D

Lubuntu valt me positief op door een fraaie standaard-bureaubladachtergrond, Firefox als standaard-webbladeraar en een sterk verbeterde bestandbeheerder PCmanFM. Knap werk.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/18, 12:47:02 door Pjotr »

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/18, 13:31:34 »
Voorlopig nog steeds op een opgewaardeerde bèta van Xubuntu; het Whiskermenu is volgens mij het meest verfrissende in deze uitgave. Eerst moest ik er niet van weten, maar met wat gewenning toch goed bevonden.
De fraaie achtergronden heb ik helaas niet kunnen vinden dus dan maar de map afbeeldingen als referentie genomen. (Zou het kunnen dat die achtergronden niet met de updates zijn binnengerold ? )

Ik draai deze bèta al van het begin, na een crash van Ubuntu, en ik moet het toegeven Xubuntu is echt een volbloed geworden dankzij dat verfrissende idee achter Whisker.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/18, 14:09:06 »
Erg handig in Xubuntu 14.04: het instelmenu voor dubbele beeldschermen.

Ik ben zeer content met deze versie. Kunnen we weer jaren vooruit!


Te bereiken via:
Menu - Alle instellingen (links bovenin het menu, als je de taakbalk onderin hebt) - Beeldscherm
« Laatst bewerkt op: 2014/04/19, 07:30:33 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/18, 17:42:38 »
Wat ik persoonlijk erg handig vind: je kunt nu in Ubuntu simpel het venstermenu weer getoond laten worden in de titelbalk van een toepassing. (Uiterlijk - tabblad Behavior).
Meer dan handig en wat mij betreft de leukste verbetering. Het maakt naadloos (“seamless”) gebruik van Ubuntuprogramma’s op een andere (Windows) computer mogelijk.
Offtopic: waarom heet dit tabblad nu “Behavior” en in 13.10 (maar dan zonder deze mooie optie) nog “Gedrag”. Moeten er nog vertalingen worden toegevoegd?

Ook fijn dat (upstream) bug#1153934 is opgelost en streaming radio luisteren via Rhytmbox weer normaal werkt.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/18, 21:37:49 »
Kan tot nu toe nog geen verbeteringen vaststellen ,wat mij *persoonlijk* zou nopen tot een upgrade naar 14.04 .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/18, 22:13:09 »
Kan tot nu toe nog geen verbeteringen vaststellen ,wat mij *persoonlijk* zou nopen tot een upgrade naar 14.04 .

Nou, er zijn wel wat verbeteringen, o.a. in de veel nieuwere kernel-versie met heel veel performance-optimalisaties en verbeterde slaapstand. En Xubuntu gebruikt nu een combi van Xfce 4.10 en 4.11 met alle verbeteringen in 4.11 van dien.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/18, 23:56:28 »
Tja, een echte verbetering voor mijn pc, hardware en toepassingen heb ik niet kunnen ontdekken.
Ik blijf dus gewoon bij Elementary os luna..
Voor een virtuele belevenis met 14.04 Trusty Tahr , zie:

http://www.ubuntu.com/tour/en/

Offline midas

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/19, 00:24:15 »
Was even aan het twijfelen of ik Kubuntu 14.04 of Ubuntu ging installeren...toch maar de laatste weer geworden. Tsja, zoveel is er niet veranderd, het voelt wel heel stabiel aan en wellicht ook wat sneller. Gewoon een fijne release :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/20, 13:26:04 »
Ik heb zopas een ex-Windows-xp-gebruiker van xubuntu 14.04 naar xubuntu13.10 moeten downgraden. Er is een algemeen probleem in zowel Ubuntu 14.04 als Xubuntu 14.04 om de foto's van je digitale camera in te laden. Gelukkig had ik zelf nog niet een upgrade naar 14.04 gemaakt. Ik vind het triestig dat een moderne distributie nog met dergelijke euvels kampt. In ieder geval een gemiste kans om een volwaardig alternatief voor Windows te zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/20, 13:51:35 »
Oproep: noem in dit draadje de verbeteringen in 14.04 die je het meest aanspreken!  :)
Dit is eigenlijk een dubbele vraag, mijn ervaring met Xubuntu:
Vergeleken met 13.10 is er een GROOT voordeel, het is stabieler en voelt robuuster aan, maar 13.10 was/is zeker niet slecht!
Vergeleken met 12.04 is de vernieuwing van XFCE (12.04 gebruikte XFCE 4.08) een grote sprong naar volwassenheid.

Kanttekening, het nieuwe menu vind ik niet prettig, gelukkig in het aanpassen naar het "oude" menu maar 15 seconden werk.......
Over smaak valt niet te twisten, mogelijk zit ik vastgeroest in mijn manier van werken.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/20, 13:54:04 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/20, 14:27:45 »
Ik heb zopas een ex-Windows-xp-gebruiker van xubuntu 14.04 naar xubuntu13.10 moeten downgraden. Er is een algemeen probleem in zowel Ubuntu 14.04 als Xubuntu 14.04 om de foto's van je digitale camera in te laden. Gelukkig had ik zelf nog niet een upgrade naar 14.04 gemaakt. Ik vind het triestig dat een moderne distributie nog met dergelijke euvels kampt. In ieder geval een gemiste kans om een volwaardig alternatief voor Windows te zijn.

"algemeen probleem" --> Dan wil ik eerst even horen of veel anderen het ook hebben, anders is het nogal een merkwaardige conclusie...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/20, 14:34:54 »
Ik heb zopas een ex-Windows-xp-gebruiker van xubuntu 14.04 naar xubuntu13.10 moeten downgraden. Er is een algemeen probleem in zowel Ubuntu 14.04 als Xubuntu 14.04 om de foto's van je digitale camera in te laden. Gelukkig had ik zelf nog niet een upgrade naar 14.04 gemaakt. Ik vind het triestig dat een moderne distributie nog met dergelijke euvels kampt. In ieder geval een gemiste kans om een volwaardig alternatief voor Windows te zijn.

"algemeen probleem" --> Dan wil ik eerst even horen of veel anderen het ook hebben, anders is het nogal een merkwaardige conclusie...
Inderdaad. Ik heb er zelf bijvoorbeeld geen last van. Geen algemeen probleem dus.

Bovendien is dit draadje niet bedoeld voor klachten, maar voor *positieve* ervaringen met 14.04.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/20, 16:06:38 door Pjotr »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/20, 16:52:16 »
Erg handig in Xubuntu 14.04: het instelmenu voor dubbele beeldschermen.

Ik ben zeer content met deze versie. Kunnen we weer jaren vooruit!


Te bereiken via:
Menu - Alle instellingen (links bovenin het menu, als je de taakbalk onderin hebt) - Beeldscherm

die ga ik dan op ubuntu ook maar meteen installeren, eindelijk een waar ik 2 beeldschermen kan spiegelen!!
het probleem is namelijk als volgt, mijn laptop heeft zo'n leuke optimus kaart (al is het met bumblebee niet zo'n hel meer maar toch)
mijn laptop heeft 1 VGA en 1 HDMI poort, echter de intel (zwakke videokaart) kan maximaal 2 beeldschermen tegelijk aan, dus:
laptop-scherm + HDMI
laptop scherm + VGA
HDMI+VGA <-- deze wil ik gebruiken
nu gaat dit prima in de modus "uitbreiden" maar als ik mijn scherm wil spiegelen dan kan dat met de standaard-configuratieprogramma van ubuntu alleen op ALLE 3, als ik dan op toepassen klik crasht X11 want de intel ondersteunt dat niet, de nvidia hoort dan bij te springen, maar jah optimus....
de enige optie die werkt is via xrandr (terminal app) alles handmatig in te stellen.
wie gebruikt dit nu? nou ik had het afgelopen week 2 keer nodig dat hij "spiegelt" op alleen de VGA en HDMI.... (anders trek ik gewoon 1 scherm eruit)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/25, 19:38:28 »
Erg handig in Ubuntu 14.04 is de mogelijkheid om in systeeminstellingen het applicatie menu's weer terug in het programmavenster te plaatsen. 
Global application menu heb ik nooit als prettig ervaren  ;) 

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/25, 20:58:07 »
Erg handig in Ubuntu 14.04 is de mogelijkheid om in systeeminstellingen het applicatie menu's weer terug in het programmavenster te plaatsen. 
Global application menu heb ik nooit als prettig ervaren  ;) 

Klopt vind ik inderdaad ook veel fijner werken.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/25, 21:14:50 »
Het global menu werkt nu bijna perfect, ook in LibreOffice. Genoeg om mij nu met het global menu door het leven te doen gaan. Nog een laatste akkefietje: je ziet de sneltoetsen niet van de menuitems als je bijvoorbeeld Alt+b hebt gedrukt om het menu Bestand te openen. Gebeurt enkel als je eerst met pijltje naar beneden de selectie op het neerklapmenu plaatst. Je kan dus niet onmiddellijk zien welke toets je nodig hebt.

Verder zeer tevreden over de afwerking en performantie van 14.04.

Offline Erik

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/25, 23:03:15 »
Ik vind Xubuntu 14.04 een heerlijk fris en erg mooi systeem. Zojuist de twee SD kaartjes uit mijn beide camera's in het kaartslot van deze laptop gestoken. Flitsend! De RAW bestanden zijn 24 MB groot en dan toch flitsend.

Erg mooi geworden. Het nieuwe schermvergrendel gebeuren is het netjes. Geen reden meer om i3Lock te gebruiken. Het is dat Ubuntu One ten einde komt en 14.04 de lokale installatie niet meer biedt. Ik zit midden in een project waar Ubuntu One gebruikt wordt, maar dat is nagenoeg klaar en dan ga ik over op al mijn PC's.

Linux sinds SUSe 6.3, Slackware en nu Ubuntu/Xubuntu. Single boot. Dual is OUT!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/26, 00:29:04 »
Verder zeer tevreden over de afwerking en performantie van 14.04.
Je hebt helemaal gelijk vanadium, vergeleken met  Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon, is Ubuntu 14.04 een volwaardig gratis besturingssysteem geworden, en eigenlijk oninteressant  om het te vergelijken met een een betaald systeem.
Gelukkig zijn we nu ook verlost van de foutmeldingen, in Ubuntu 14.04 is dus code:
sudo sed -i 's/enabled=1/enabled=0/g' /etc/default/apport  niet meer nodig, nog een possitieve eigenschap van versie 14.04  :D

Offline Lagavulin

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/05/04, 20:19:17 »
Ik heb de upgrade gedaan van 12.04 naar 14.04 en echt verbeteringen...
Het zijn een heleboel kleine dingetjes die verbeterd (veranderd) zijn, maar soms ook minder handig zijn geworden.
Het zit hem niet in de grote lijnen, maar in de kleine dingetjes.

Was ik over 12.04 al dik tevreden, over 14.04 kan ik hetzefde melden.
Ik vindt het een fijn, en stabiel syteem, om mee te werken.
Een compliment aan de makers is op z'n plaats.

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/05/05, 12:29:12 »
Ubuntu 14.04 werkt aangenaam en goed, maar wat ik jammer vind is dat men in vorige versies via "configuratie-editor" bij "Desktop" kon instellen dat er géén iconen op de desktop stonden, dat kan  niet meer, of is er een andere mogelijkheid om dit in te stellen?

Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/05, 16:39:36 »
Wat betreft hardware ondersteuning gaat het weer beter.
Ik heb nog een netbook met de beruchte intel chipset en die wordt nu direct goed ondersteund Lubuntu en Xubuntu draaien nu zonder problemen.
Ook een Acer laptop waar ik bij vorige versies altijd weer de wifi hardware goed moest zetten werkt nu direct als je de hardware laat controleren.

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/05, 18:38:39 »
Ondanks de problemen met mijn videokaart en voor mij niet belangrijk, het niet functioneren van de 5 extra knoppen(M, play/pause, stop enzo) had ik voor de rest al direct een klik met 14.04LTS, daarvoor werkte ik met Xubuntu 13.11.

Voor mij is al duidelijk dat de look and feel van Ubuntu veel beter bij mij past dan de look and feel van Xubuntu, om over de look and feel van Mint 13 xfce(wel een waardige xp vervanger, te licht(naar mijn mening) om win 7 te vervangen) nog maar te zwijgen... eerlijk gezegd ben ik niet zo van de Windows-achtige bureaubladen.
Grafisch gezien bevalt Ubuntu 14.04 mij uitstekend en het feit dat er geen vensterranden meer zijn maakt het zelfs een streling voor mijn ogen, top :)
Een negatief puntje vind ik de startersbalk, deze had ik liever horizontaal gezien onderaan het scherm(zou dit te tweaken zijn?).

Los gezien van de problemen met mijn videokaart start het systeem op als de bliksem en sluit ook af binnen een zucht en een scheet, het is zelfs onvoorstelbaar dat Ubuntu 14,04 zo ontzettend snel opstart op dat oude laptopje van mij. Nog verbazingwekkender is het bladeren door de bestanden heen, zowel door de interne partities als de externe harddisks gaat wel heel erg gesmeerd. Zo snel heb ik het Windows nog nooit zien doen. Te bedenken dat dit al een oud beestje is en dan zo snel toegang tot je data.

De ondersteuning van het geluid is prima en onder Ubuntu(maar ook al in Xubuntu) is het mij gelukt om zowel DTS als Dolby Digital surround uit mijn Yamaha HT receiver te toveren, dit was mij onder Windows 7 nog niet gelukt ;).

Ik denk dat als de hardware een beetje meewerkt, dat je aan Ubuntu 14.04 wel een waardige Windows 7, maar ook gelijk een goede Windows 8.1 vervanger heb.
Linux zit dan ook totaal anders en logischer in elkaar en vooral voor beginners: De terminal ziet er enger uit als dat tie is :D Ja, je kunt het beste in het begin de commando'tjes uit je kop leren, maar het meeste is makkelijk te onthouden en uiteindelijk makkelijker in de praktijk dan MS-DOS en in mijn belevingswereldje, ik werk best veel met de terminal is dat je het gevoel heb dat je achter een computer zit(ik kom nog uit het home computer tijdperk) :).

Offline HarzG

  • Lid
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/18, 17:29:09 »
De Citrix-receiver (icaclient_12.1.0_amd64.deb) gebruikt aanzienlijk minder ressources dan dezelfde Citrix-receiver onder 12.04. Daarmee was nl. bij mij sprake van core-hopping, d.w.z. eerst liep core 1 vol tot 100%, daarna ging het naar core 3, vervolgens naar 2 en tenslotte naar 4. Telkens werd 1 core even “volledig” door de Citrix-receiver gebruikt en dat maakte het syteem nogal traag.
Met 14.04 is het veel vlotter (2 browsers open, mail, 1 Citrix-sessie) en het werkgeheugen bereikt slechts ca. 1GB.
NB: Hoewel de versie 13 van de icaclient ook beschikbaar is, wordt bij Ubuntu nog steeds de versie 12.1 geadviseerd.

In Xubuntu heeft Thunar in 14.04 nu ook tabs en kan dus meerdere mappen naast elkaar openen in 1 venster. Ook de opties om apparaten en partities in Thunar te laten tonen/verdwijnen, zijn een aardige verbetering. Dat was met Mint 13 ook al zo omdat die iets later uitkwam dan Xubuntu 12.04.

Verder is een pluspunt dat het nieuwe Whisker-menu nu met 1 klik (rechter muisknop) te bewerken is. Er is geen extra programma meer nodig, 't zit gewoon "onder de motorkap".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/05/21, 15:30:35 »
Tot nu toe was schermvergrendelen in Ubuntu Ctrl-Alt-L en in Windows Windowstoets+L. Dat is nu hetzelfde geworden: Windowstoets+L :)
(wel zo handig, kan met 1 hand)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Handige verbeteringen in 14.04 Trusty Tahr: welke vind jij de beste?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/05/21, 20:12:01 »
Tot nu toe was schermvergrendelen in Ubuntu Ctrl-Alt-L en in Windows Windowstoets+L. Dat is nu hetzelfde geworden: Windowstoets+L :)
(wel zo handig, kan met 1 hand)

Of in Linux-taal: Super+L ;)