Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verlagen snelheid /energiebeheer onboard grafische kaart  (gelezen 734 keer)

Verlagen snelheid /energiebeheer onboard grafische kaart
« Gepost op: 2011/05/24, 12:56:51 »
Op mijn Ubuntu 10.04 server pc (Asus V2_M3N8200) zit een onboard Nvidia 8200 welke behoorlijk warm wordt terwijl ik hier geen gebruik van maak. Hoe zou ik dit kunnen verminderen of zou ik de grafische kaart via de bios uit kunnen schakelen en toch X server kunnen draaien? Soms maak ik via SSH verbinding om toch grafisch mythtv-setup de kunnen draaien. Of zijn er andere mogelijkheden? Kan namelijk ook via ssh xtightvncserver opstarten (staat normaal uit) om op een grafisch bureaublad te komen. Ben erg benieuwd.
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verlagen snelheid /energiebeheer onboard grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/24, 18:03:27 »
Voor zover ik weet kan je het beste de closed source drivers van Nvidia installeren. Die ondersteunen de power management functies beter dan de nouveau drivers.

Pas vervolgens in /etc/X11/xorg.conf de "Device" sectie aan.
Section "Device"
        Identifier      "Default Device"
        Driver  "nvidia"
        Option  "NoLogo"        "True"
        Option  "Coolbits"      "5"
EndSection

De NoLogo-optie schakelt het logo uit dat standaard in beeld komt bij het opstarten.
Ik weet alleen niet of dat standaard is, dus het kan zijn dat die optie er al staat.

De Coolbits-optie zorgt ervoor dat je kan overklokken, "onderklokken" en de snelheid van evt. fans aan kan passen.
Let erop dat je de boel kan slopen als je flinkt overklokt of de fans uitzet, dus hou het binnen redelijke grenzen ;)
Met onderklokken loop je weinig tot geen risico.

Hierna kan je via nvidia-settings de instellingen voor powermanagement, kloksnelheden etc. veranderen.
Sla de instellingen op, standaard in ~/.nvidia-settings-rc of iets dergelijks.
Laat de naam hetzelfde, dat werkt het makkelijkst.

Hierna kan je in je opstarttoepassingen (of ~/.xinitrc oid) de volgende opdracht opnemen om de instellingen standaard toe te passen bij het opstarten.
Het commando: nvidia-settings -l


Als het goed is kan je dit allemaal ook helemaal via de command line doen, maar daarvoor moet je even de opties doorkijken. via man nvidia-settings

Re: Verlagen snelheid /energiebeheer onboard grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/26, 12:56:30 »
Johan bedankt voor je duidelijke oplossing.
Dit werkt als ik via ssh verbinding maak met een pc waar ook een nvidia kaart in zit. Via mijn laptop met intel kaart werkt dit helaas weer niet. Had zelf niet eerder van de coolbit optie gehoord en google lost dna een hoop op. Zal "man nvidia-settings" zeker nog even doornemen. Zal ook nog even testen of ik het gewenste resultaat al heb bereikt terugkoppeling volgt nog. Begrijp dat via coolbits "1" alleen kan over/onderklokken en niet de fan kan beïnvloeden (wat ik weer niet wil).
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....