Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet  (gelezen 5165 keer)

Opgelost: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Gepost op: 2011/03/06, 04:43:33 »
Hallo, ik heb Virtual Box OSE geïnstalleerd via het software centrum.

Mijn stappen:

1. Nieuw: maak nieuwe virtuele machine
2. Naam: gastcomputer
    Besturingsysteem: Microsoft Windows/Versie: Windows XP
3. Geheugen: aanbevolen hoeveelheid (in mijn geval 192 MB)

Dit eenmaal te hebben ingevuld. Kan ik alleen maar kiezen voor ´terug´ en ´annuleren´. Om verder te komen moet ik juist kiezen voor ´volgende´ en dat kan dus niet. Wat doe ik fout of waar kan dit aan liggen?

Graag een tip! Bij voorbaat dank.

Groeten Tomatito.

Ik heb het bovenstaande verhaal ook nog geprobeerd met Opensuse en dan gebeurd precies hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 09:42:08 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/06, 05:49:13 »
Dan heb je iets niet goed staan.
Schuif eens met je geheugen balkje.

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/06, 07:34:02 »
196 mb is veel te weinig,
om open suse te installeren heb je  1 gb nodig. :|
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/06, 07:56:38 »
Van die hoeveelheid geheugen trekt VB zich op dat moment nog niks aan. Met de instellingen zoals tomatito die hierboven beschrijft gaat VB bij mij zonder morren door naar het volgende scherm. Er is dus iets anders aan de hand.
Hoeveel geheugen heb je in de machine zitten waarop je VB draait ? Want er moet natuurlijk wel genoeg zijn om iets weg te kunnen geven.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/06, 08:33:09 »
De hoeveelheid geheugen (192 MB voor Windows XP) zijn door Virtual Box geadviseerde waarden. Een beetje schuiven met de knop leverde ook geen resultaat.

Even gekeken naar mijn harde schijf:

-Schijf: capaciteit 40 GB
-Volume: capaciteit 39 GB / beschikbaar -

Heeft dit er iets mee te maken?

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline liawim

  • Lid
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/06, 09:11:43 »
vreemd,

probeer anders is de niet vrije vbox van de oracle site te downloaden en te installeren.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/06, 09:18:12 »
Geheugen, daar wordt mee bedoeld het werkgeheugen, dat kan je zien door systeemmonitor te openen,
die zit onder ΅systeem >systeemmonitor, dan naar tablad systeem en onder hardware staat hoeveel werk geheugen je er is op je computer.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/06, 09:19:32 »
Heb ergens gelezen dat oracle nu geen 2 versies meer heeft, maar 1. Die is opensource (windows kent dat woord niet, krijg rode kringeltjes XD) en met een 'feature pack' kan je de niet-opensource functies opnemen in virtualbox. het valt me nog mee dat oracle niet het hele opensource eruit heeft gegooid... :rolleyes:

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/06, 13:09:32 »
Even gekeken naar mijn harde schijf:

-Schijf: capaciteit 40 GB
-Volume: capaciteit 39 GB / beschikbaar -

Heeft dit er iets mee te maken?
Als dit betekent dat je al 39 van de 40 GB hebt gebruikt, dan zit het 'm daar in. In de volgende stap zou je moeten kiezen hoeveel harde schijf je geeft, en die heb je dan natuurlijk niet genoeg.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/10, 03:32:50 »
Virtual Box inmiddels geïnstalleerd (download van de officiele pagina). Geen problemen meer met te weinig geheugen (´192 MB verhaal´).

Nu wil ik Windows XP installeren in Virtual Box. Krijg echter de volgende melding:
Citaat
Op de Systeem pagina, u heeft meer dan 75% van u geheugen in fysieke computer (244,00 MB) aan de virtuele machin toegewezen. Er blijft onvoldoende geheugen over voor uw gastheer besturingssysteem. Kies voor een lager aantal.
= ongeldige instellingen ontdekt.

Waar kan ik dit veranderen/bijstellen?

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/10, 07:17:12 »
In de linkerkolom machine selecteren, opties, geheugen bijstellen (ergens in die opties, moet te vinden zijn)

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/10, 09:33:44 »
Nogmaals de vraag.
Hoeveel [Ram]-geheugen heeft je computer?

Uit je vorrige post haal ik dat je 256Mb ram in je computer hebt. Klop dit?
Zo, ja dan is dat veel te weinig om virtualbox goed te draaien.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/10, 15:11:39 »
512mb is toch het minimum voor virtualbox, eigenlijk heb je meer dan 1 gb nodig. 256mb is veel, maar dan ook veel te weinig.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/10, 16:12:38 »

tomatito, ik zou hier geen tijd in steken, een dergelijk pc is heel geschikt om Linux met een niet te zware desktop te draaien en zelfs al krijg je VB aan de gang dan zal het werken er mee zo frustrerend traag gaan dat je er toch mee stopt bovendien kun je je kont niet meer keren omdat je zoveel ruimte kwijt raakt, das heel onprettig werken, vergeet gewoon XP voor alles vind je uiteindelijk wel een oplossing.



 

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/11, 01:26:38 »
Sorry mensen, ik ben een beetje een computer leek en ik verdiep mij pas in zaken als de noodzaak er is. Dus ik moet nu voor eerst kijken wat mijn computer (hardware) allemaal in huis heeft. Het is een oudje uit 2003  ;)

Ik vrees inderdaad dat mijn computer te weinig RAM geheugen heeft. De verkoop bon er nog maar eens bij gepakt maar ik kan daar niet ontdekken hoeveel RAM mijn computer heeft.

Wel dit:
-CPU Intel Celeron 2400 MHZ FSB 400 S478
-Harddisk 40,0 GB 5400 RMP ATA 100

Kan ik nog ergens via Ubuntu achterhalen wat het RAM geheugen is van mijn computer?

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/11, 01:50:00 »
Bij Systeem->Beheer->Systeemmonitor 1e tab "Systeem" zou het zichtbaar moeten zijn.

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/11, 06:26:35 »
doe eens in een terminal sudo lshw > ijzerwaren.txten post de uitkomst hier. Wij zijn allen meer dan benieuwd. Zet die wel tussen [ code ]  en  [ /code ]  tags.
Je vindt de file ijzerwaren.txt in je home-folder.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline softbart

  • Lid
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/11, 09:23:19 »
theo@bart10:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          1000        447        552          0         13        243
-/+ buffers/cache:        191        809
Swap:          996          0        996
groet,

Theo

« Laatst bewerkt op: 2011/03/11, 09:26:53 door softbart »

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/11, 19:11:09 »
Even opgezocht via systeemmonitor. Om het hele ´ijzerwaren verhaal´ hier neer te zetten is een beetje een overkill.

Geheugen: 244,7 MiB
Processor: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40 GHz.

De reactie van softbart begrijp ik niet. Wat wil je hiermee zeggen/aangeven?

Nog even off topic: de commando's die worden gebruikt in het terminal venster, welke taal is dat? Snap er geen hout van  :|

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/11, 23:37:45 »
Softbart geeft aan dat je een terminal kunt openen (Toepassingen, Accessoires) en vervolgens free -m kunt intypen om de hoeveelheid geheugen van je pc op te vragen, uitgedrukt in megabytes (vandaar die -m optie).

Jij hebt blijkbaar 250 MB RAM-geheugen. Zoals eerder al aangegeven: hiermee kun je geen virtuele machines draaien, is gewoon te weinig.

Edit/PS. Als je commando's intypt in de terminal, is dat geen taal. Dat zijn commando's die bash, de onderliggende omgeving van je terminal, begrijpt. Het free-commando van hierboven is een programma dat je aanroept. In welke taal dat geschreven is, doet er niet toe. Wat er toe doet is de uitvoer, het resultaat. Typ maar eens free -V en je krijgt de versie-informatie van het programma te zien. Een andere veel gebruikte opdracht is 'cat'. Typ cat --version om meer te weten te komen. Dit zijn allemaal kleine, op zichzelf staande programma's, die je in de terminal op een snelle manier aan elkaar kunt koppelen. Dat vereist wel enige oefening, maar Chinees is het zeker niet - over talen gesproken! :-)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/11, 23:51:44 door Paul Matthijsse »

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/12, 00:14:03 »
Oké, bedankt. Klinkt als tijd voor een nieuwe computer  :'( of  :)

Opmerkelijk (hoewel waarschijnlijk goed bedoeld) ik voor mijn niveau van kennis over Ubuntu (zoals goed als nihil) ik antwoorden krijg waar toch wel wat kennis en ervaring bijkomt kijken om deze te begrijpen. Maakt niet uit maar misschien een tip voor deze of gene.

Groeten Tomatito.

PS . Antwoord van Paul Matthijsse is uitstekend te volgen  :D

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline aartje

  • Lid
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/12, 09:03:28 »
Oké, bedankt. Klinkt als tijd voor een nieuwe computer  :'( of  :)


Een paar tientjes voor extra of nieuw geheugen zodat je totaal in ieder geval
1GB krijgt is ook een mogelijkheid natuurlijk. Aan je processor snelheid en
snelheid van je geheugen ligt het niet. Met zo'n computer kan je dan nog
jaren voort.

Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/12, 13:47:18 »
Nogmaals, ik heb bijna geen verstand van computers (hardware dan) maar uitbreiding van het geheugen is een uitstekende tip (!). Zeker een overweging waard. Merk wel vaker dat mijn computer slaapverwekkend langzaam is (filmpjes en zo) en misschien dat de websites van tegenwoordig meer vragen van een computer. Sommige sites die zeker mijn interesse hebben bezoek ik minder omdat deze slaapverwekkend langzaam laden.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline rja

  • Lid
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/12, 14:16:50 »
Ligt er aan wat voor budget je hebt, voor 300 a 400 heb je een veel snellere nieuwe computer met 4 gb.

Ik heb een i7 met 8 gb om met Virtualbox te spelen onder Ubuntu 10.10 64 bits, voor 700 euro van Marktplaats gehaald.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Virtual box: aanmaak virtuele computer lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/12, 15:07:41 »
Je had toch zelf hoger al aangegeven hoeveel RAM er in je pc zit?
Citaat
u heeft meer dan 75% van u geheugen in fysieke computer (244,00 MB) aan de virtuele machin toegewezen.
Daar staat dat je fysieke pc 244 MB RAM zou hebben. Dan zit er 256 MB RAM in je pc waarvan waarschijnlijk een deel toegewezen werd aan een in het moederbord ingebouwde grafische kaart.
Dat is niet genoeg om Windows XP te kunnen virtualiseren. Zet je computer uit, schroef de kast open en kijk naar de geheugensleuven. Hoeveel zijn er daarvan in totaal en hoeveel zijn er opgevuld? Wellicht is het geheugen uitbreidbaar naar 1 GB of 1024 MB. Dat zou namelijk perfect zijn om Ubuntu met een volle Gnome desktop te draaien en dan ook nog een XP te virtualiseren.

(hmmm. Zal mij leren eerst te refreshen voordat ik een antwoord intik)