Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten  (gelezen 7428 keer)

Offline Mommy

  • Lid
Hoi

Ik heb sinds kort Ubuntu 10.04 LTS geïnstalleerd, omdat ik vanuit mijn werk weet, dat Ubuntu een heel stabiel besturingssystem is. Mijn baas had het me aangeraden, sowieso omdat wij op het werk met Ubuntu werken. Maar nu is mijn vraag hoe je Mozilla kunt updaten via Ubuntu wat ik heb versie 3.6.17, maar heb al via de Mozillasite de nieuwste gedownload namelijk de 4.0.1.

Groetjes Mommy de Beginneling

Offline vanadium

  • Lid
Mocht je Firefox 4 met een softwarearchief installeren, dan wordt je firefox automatisch bijgewerkt net zoals de andere Ubuntu onderdelen. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.webupd8.org/2011/03/install-firefox-4-in-ubuntu-1004-1010.html

DarkEra

  • Gast
Ik zou afwachten, als ik het goed begrepen heb komt een nieuwere FireFox, ik dacht de 5, binnenkort naar Ubuntu 10.04.

Nein. De 5 zit nu in natty-proposed en wordt eerst naar Natty gepushed. Daarna naar 10.04 maar alleen als ie op Natty goed bevonden wordt. Dat kan dus nog wel een tijdje gaan duren.

Offline Mommy

  • Lid
maar wat moet ik nu eigenlijk doen om hem te kunnen updaten naar 4. ik weet helaas nog niet wat voor ubuntu als exe wordt aangezien

DarkEra

  • Gast
Nein. De 5 zit nu in natty-proposed en wordt eerst naar Natty gepushed. Daarna naar 10.04 maar alleen als ie op Natty goed bevonden wordt. Dat kan dus nog wel een tijdje gaan duren.

Ah juist, daar zat ik in de war.

Citaat
Lucid and Maverick which are on 3.6.x will be transitioning to the new rapid release cycle once 3.6.x has reached end of life.

Dus als 3.6.x end of life is krijgen Lucid en Maverick deze. :)

Offline Mommy

  • Lid
dus ik kan de 4.0 NIET installeren??????????????????????????

DarkEra

  • Gast
Zoek eens even hier op het forum, volgens mij waren daar topics over met tips. Ik zou het persoonlijk voorlopig gewoon bij de 3.6.xx firefox houden die in Ubuntu 10.04 zit.

Jawel, zie de link die eerder in dit topic werd gegeven.
edit: Maar net als Maik zou ik lekker bij 3.6.x blijven. Heb die in 10.10 ook steeds gebruikt en draaide uitstekend. Voor de 3.6.x-lijn komen nog gewoon veiligheidsupdates uit mocht dat nodig zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/21, 16:08:05 door erik1984 »

Offline Mommy

  • Lid
Heren (tenminste als jullie allemaal heren zijn)

Heb zelf nog wat geneusd op google en heb wat gevonden wat voor iedereen ook voor beginnelingen zoals ik is:

http://www.liberiangeek.net/2011/03/install-upgrade-firefox-4-ubuntu-10-0410-10/

Groetjes mevr. Mommy de beginneling

Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/21, 16:15:38 »
Kijk eigen initiatief, mooi  :D Als het om problemen met Ubuntu gaat is Google je beste vriend.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/21, 16:21:21 »
Een Engelstalige link had je anders ook van mij al gekregen. Anders vind ik wel dat de behulpzaamheid op dit forum soms wat beter mag. Het moet niet louter een chatbox worden.

Offline Mommy

  • Lid
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/21, 16:25:15 »
Citaat
Een Engelstalige link had je anders ook van mij al gekregen. Anders vind ik wel dat de behulpzaamheid op dit forum soms wat beter mag. Het moet niet louter een chatbox worden.


Ja dat klopt, alleen ik vond hem als beginneling niet zo erg duidelijk. Maar wel bedank dat je hebt geholpen :-D
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 18:57:49 door heir4c »

Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/21, 17:02:54 »
Een Engelstalige link had je anders ook van mij al gekregen. Anders vind ik wel dat de behulpzaamheid op dit forum soms wat beter mag. Het moet niet louter een chatbox worden.

+1, Ik mis deze topic idd de behulpzaamheid.

Verder
@Mommy:
Fijn dat je het zelf al hebt gevonden.  :D
Vaak is Google al een goede eerste bron om info te vinden. ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/21, 17:25:09 »
Het is al een paar keer eerder gezegd in dit draadje: hou 't bij de standaard-Firefoxversie die in je Ubuntu zit. Zeker als je een beginner bent, zoals je zelf aangeeft. Klooien met dit soort dingen maakt je uiteindelijk zelden gelukkig; vooral bij beginners geldt dat. Kan een hoop ellende en gedoe opleveren.

Uitleg:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie

Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/21, 20:08:01 »
Het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind het belachelijk dat er geen goede hulp wordt geboden in dit topic. Ze wil upgraden naar FF4. Waarom dan zo moeilijk doen dat ze zelf moet gaan zoeken via Google en waarom afraden omdat het moeilijk is voor beginners? Firefox is wel het makkelijkste op Ubuntu om te upgraden en zo weer terug te draaien, zelfs voor beginners. Vooral als je targz neemt, want dan gooi je het mapje firefox weg en klaar, je zit weer op 3.6
Ik vind dit ronduit belachelijk en er had gewoon betere hulp geboden moeten worden. Ze is een beginner met Ubuntu, niet met computers. Dat bewijst des te meer uit het feit dat ze zei dat ze op Windows ook FF geüpgrade had. Als je dat kan, dan kan je het op Ubuntu ook. Niks beginneling.

Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/21, 20:54:29 »
maar wat moet ik nu eigenlijk doen om hem te kunnen updaten naar 4. ik weet helaas nog niet wat voor ubuntu als exe wordt aangezien
Daarvoor hebben we een PPA van de Firefox stable version die je kan toevoegen aan je software sources.
Kijk eens op deze pagina: http://www.webupd8.org/2011/03/install-firefox-4-in-ubuntu-1004-1010.html

UPDATE: Inderdaad zie ik nu ook dat vanadium deze link ook al had gegeven  ... +1
« Laatst bewerkt op: 2011/06/21, 21:05:27 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/21, 20:58:50 »
Het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind het belachelijk dat er geen goede hulp wordt geboden in dit topic. Ze wil upgraden naar FF4. Waarom dan zo moeilijk doen dat ze zelf moet gaan zoeken via Google en waarom afraden omdat het moeilijk is voor beginners? Firefox is wel het makkelijkste op Ubuntu om te upgraden en zo weer terug te draaien, zelfs voor beginners. Vooral als je targz neemt, want dan gooi je het mapje firefox weg en klaar, je zit weer op 3.6
Ik vind dit ronduit belachelijk en er had gewoon betere hulp geboden moeten worden. Ze is een beginner met Ubuntu, niet met computers. Dat bewijst des te meer uit het feit dat ze zei dat ze op Windows ook FF geüpgrade had. Als je dat kan, dan kan je het op Ubuntu ook. Niks beginneling.

.1 Er was al een oplossing gegeven door Vanadium in het begin, daar reageerde ze verder niet op.
.2 Ze is zelf op Google gaan zoeken naar een oplossing, die heeft ze gevonden en dat vind ik serieus goed, daar leer je van.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/21, 23:01:36 door erik1984 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/21, 22:18:16 »
Het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind het belachelijk dat er geen goede hulp wordt geboden in dit topic. Ze wil upgraden naar FF4. Waarom dan zo moeilijk doen dat ze zelf moet gaan zoeken via Google en waarom afraden omdat het moeilijk is voor beginners? Firefox is wel het makkelijkste op Ubuntu om te upgraden en zo weer terug te draaien, zelfs voor beginners. Vooral als je targz neemt, want dan gooi je het mapje firefox weg en klaar, je zit weer op 3.6
Ik vind dit ronduit belachelijk en er had gewoon betere hulp geboden moeten worden. Ze is een beginner met Ubuntu, niet met computers. Dat bewijst des te meer uit het feit dat ze zei dat ze op Windows ook FF geüpgrade had. Als je dat kan, dan kan je het op Ubuntu ook. Niks beginneling.

Oef. Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt bij je?  :D

Ik adviseer wat ik wil, anderen adviseren wat zij willen. En ik sta vierkant achter mijn advies, ook al geeft dat blijkbaar aanleiding tot een stormachtige reactie. Steeds maar de nieuwste versies willen hebben van progjes is een slechte Windowsgewoonte, die je bij meer Linuxbeginners ziet.

Ubuntu is geen "rolling release", en daar zijn goede redenen voor. Voor Linuxbeginners is m.i. dit het beste motto: pas je aan, wen aan de "afwijkende" gang van zaken, daar heb je uiteindelijk het meeste aan.

In concreto: bij Firefox 3.6 versus 4 is een geforceerde opwaardering m.i. al helemaal een zinloze exercitie, want qua gebruikerservaring maakt het (althans bij mij) geen fluit uit. Oftewel: geen ene rooie rotmoer praktisch verschil. Ja, de thuisknop zit op een andere plek in de werkbalk. Dat is vooral even lastig, trouwens, totdat je 'm versleept. :P

Bovendien krijg je uiteindelijk nota bene juist bij Firefox toch wel de nieuwste versie, vanzelf, via de gewone updates. Beproefd, aangepast aan je Ubuntuversie, uitgeprobeerd via de proposed-procedure en goed bevonden.

Zinloosheid der zinloosheden, alles is zinloos.... schreef Prediker al.


Offline HarzG

  • Lid
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/21, 22:23:47 »
Het is al een paar keer eerder gezegd in dit draadje: hou 't bij de standaard-Firefoxversie die in je Ubuntu zit.
Zoals vrijwel altijd ben ik het met Pjotr eens. Ik zou wachten totdat de nieuwe Firefox-versie ook voor 10.04 LTS wordt aangeboden.

@Mommy:
1. De beloofde snelheid van Firefox 4 is mij ook niet opgevallen, de meeste sites werden bij mij net zo snel of langzaam met Firefox 3.6.17 geladen.
2. Firefox 5 is gelanceerd, als je echt wilt "experimenteren" kan je misschien ook de nieuwste versie gebruiken. Daarvan wordt gezegd dat die aanzienlijk sneller zou zijn.
3. Er is op dit moment nogal gedoe met de add-ons. Sommige zolderkamer-ontwikkelaars van de add-ons kunnen het tempo niet meer aan van de zeer frequente versie-upgrades door Mozilla. Sommige add-ons zijn dus niet meer passend en worden dan automatisch uitgeschakeld. Standaard zou ik altijd kijken of "mijn add-ons" reeds beschikbaar zijn voor een nieuwe versie voordat je begint met een "alternatieve" installatie.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/21, 22:26:15 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ivo

  • Lid
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/21, 22:46:20 »
maar wat moet ik nu eigenlijk doen om hem te kunnen updaten naar 4. ik weet helaas nog niet wat voor ubuntu als exe wordt aangezien


Je kunt zelfs de 5 al downloaden.
http://www.mozilla.com/en-US/firefox/new/

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/21, 22:57:50 »
Even een algemeen punt.

De Topic Starter stelt een (imho) vrij normale vraag. Ze (daar ga ik vanuit, met deze nickname  ;)) heeft een adequaat antwoord in deze gekregen van vanadium en donpedroII, en zelf nog een duidelijkere howto gevonden.

Kanttekeningen zijn ok, het is aan de TS wat ermee te doen.

Maar, kunnen we de onderlinge discussies en reacties op reacties, die weinig toevoegen, zoveel mogelijk achterwege laten in het Hulpverleningsgedeelte? Dat is nl. verwarrend voor de TS.
Dat is me nl. al in meer draadjes opgevallen de laatste tijd, en ik stel het maar even hier.

Voor onderlinge discussies zijn andere gedeeltes op het forum beschikbaar.  

Edit: Beste Mommy, Ubuntu kent geen .exe files. Linux werkt 'onder de motorkap' nl. behoorlijk anders dan Windows. Zowel de link van vanadium (en DonpedroII) en uw eigen link geven een duidelijk stappenplan.
FF 4 is niet echt sneller of beter dan FF 3.6, maar het staat u geheel vrij dit te installeren. FF 5 zou ik mee uitkijken, die is nog in de ontwikkeling en zal mogelijk rare verrassingen geven. Dat is echt niet aan te raden als u net met Ubuntu begint.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline h2o

  • Lid
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/21, 23:08:38 »
Misschien wat off-topic, misschien ook niet. Maar stel dat de topic starter had gevraagd hoe je Libreoffice in 10.04 moet installeren. Zojuist even gegoogled en dan kom ik ook bij die ppa dingen uit.
Nu ben ik zelf een Debian gebruiker en draai Squeeze, de huidige Stable. Ik heb lang moeten wachten op Libreoffice, want als ik met Debian Wheezy bezig ben valt mij op dat Libreoffice 3.3 duidelijk beter en uitgebreider is dan OpenOffice.org 3.2.1 (wat ook standaard bij Ubuntu 10,04 zit). Vooral met het afdrukken van A5 boekjes naar een printer wat met LO 3.3 veel makkelijker is dan met OO.o 3.2.1.
Verder heb ik vanwege mijn werk veel te maken met docx bestanden, die met LO 3.3 veel beter communiceren dan OO.0 3.2.1.

Wordt het dan ook afgeraden om Libreoffice te gaan draaien, omdat OpenOffice.org voldoet? Zelf meen ik van niet. Ik heb toch stellig de indruk dat je die ppa dingen redelijk kunt vergelijken met de backports van Debian. Dat zijn nieuwere versies van programma's die geschikt zijn gemaakt om op de stabiele versies te draaien. Voor het gemak vergelijk ik 10.04 LTS maar even met Debian Stable.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/21, 23:26:50 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/21, 23:40:42 »
In zijn algemeenheid denk ik, dat je een beginner met Linux zoals Mommy, het beste helpt door hem/haar zo snel mogelijk te laten wennen aan de manier waarop de dingen standaard zijn geregeld in Ubuntu. Waaronder het feit, dat Ubuntu geen rolling release is, waardoor Ubuntu 10.04 (nu nog!) niet beschikt over de nieuwste Firefox. Het is nu eenmaal geen Windows.

Als iemand de nodige ervaring heeft opgedaan, dan kan-ie desgewenst alsnog volop gaan experimenteren, knoeien en klooien buiten de standaardpaden (kan hardstikke leuk zijn!). Maar als de boel dan in de prut draait, dan kan-ie zichzelf wel redden en is er dus niks aan de hand.

Een beginner bij wie de zaak in de prut draait, meestal door onbesuisd eigen geknoei, zal snel geneigd zijn om Linux van z'n harde schijf te donderen en met een zucht van verlichting weer over te schakelen op Windows. Dat gebeurt soms, en dat vind ik jammer.

In het verleden heb ik ook heel wat afgeëxperimenteerd, maar ik was toen al redelijk ervaren. Overigens heb ik die experimenteerfase wel achter de rug, ik heb tegenwoordig vooral behoefte aan volstrekt stabiele en betrouwbare systemen. Daarom: gewoon recht-toe recht-aan, bij voorkeur standaard, zo min mogelijk afwijkend gedoe. Het gaat om het werk met de toepassingen, nietwaar....

Levert prima resultaat: m'n computers zijn als goed afgerichte honden: opzitten, pootjes geven en bek houden. Geweldig. Linux is fantastisch. :)

Re: Mischien stomme vraag, maar hoe kun je in Ubuntu 10.04 LTS Firefox updaten
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/21, 23:41:39 »
In de terminal:

sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

zou het moeten zijn.

NB: je krijgt hierbij FF 4.01 gewoon in het Nederlands.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/21, 23:57:16 door cjmanschot »