Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten USB stick voor twee PCś  (gelezen 846 keer)

Offline vangrails

  • Lid
rechten USB stick voor twee PCś
« Gepost op: 2013/11/19, 17:13:20 »
Hoe kan ik de rechten van mijn USB sticks zo instellen dat de sticks voor zowel lezen en schrijven geschikt zijn voor mijn PC en voor die van mijn vrouw? Als ik bestanden wil overnemen van de PC van mijn vrouw krijg ik steevast de medeling: alleen lezen en zelfs (bij twee andere sticks) Bestandssysteem ondersteunt geen symbolische verwijzing.
In Windows levert e.e.a. geen enkel probleem op maar in Xubuntu dus wel.
Wat heb ik geprobeerd: ik heb via GParted geformateerd in FAT32.
Ik heb Gnome Commander geïnstalleerd en als root opgestart. Zelfs dit programma kan de rechten niet veranderen!
Er moet toch een eenvoudige oplossing zijn?
Wat voor formule moet ik maken om al mijn sticks de schrijf-rechten te geven?

Offline jan11000

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/19, 17:51:36 »
Op fat32 zitten geen rechten! Dus je kunt niks wijzigen

Usb stick moet je altijd ontkoppelen via software, en dan pas los trekken, misschien ligt hier je probleem.
Indien toch gebeurt, dan in windows 2x koppelen en ontkoppelen, en scandisk doen(chkdsk).

Probeer verschillende manieren te formatteren, en kijk welk systeem je stick wijzigt, of wanneer het gebeurt.

Offline vangrails

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/19, 19:20:09 »
Dank je voor de reactie. Ik heb in Windows twee keer de USB stick geladen en ontkoppeld en  de stick laten controleren. Daarna naar Xubuntu van mijn PC. Zelfde verhaal, helaas.  Ordentelijk ontkoppeld. Ook in terminal: gksudo gnome-commander. De rechten zijn wederom niet te wijzigen.
Daarna het hele verhaal nog eens. De stcik FAT32 geformateerd. Zelfde verhaal.
Naar de PC van mijn vrouw: Het systeem kan geen symbolische etc. Wat kan hier aan de hand zijn? Nog een idee?

Overigens: het zou best hebben gekund dat de klacht werd veroorzaakt door het abrupt verwijderen van de USB stick. Ik zal daar wel op letten, in het vervolg. Toch vrees ik dat er iets anders is.
Ik las ook een verhaal over chmod. Maar zó ingewikkeld dat ik er niets mee kan. Het moet toch per USB-stidk mogelijk zijn een eenvoudige formule in te typen en klaar is Kees?

Graag een oplossing!

Offline aartje

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/19, 19:32:33 »
Wat draai je voor systeem ? (Welke versie?)
Als je de USB in je Xubuntu systeem hebt geprikt krijg je dan wel een
window met daarin de inhoud van je stick? Zou je eens in een terminalwindow
het commando "mount" kunnen geven? In de uitkomst zou er een regel moeten
staan met het het woordje "media" er in, ongeveer zoals:

/dev/sdc1 on /media/8B55-5F5D type vfat (rw,nosuid,nodev,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush,uhelper=udisks)

Zou je die regel hier eens kunnen laten zien ?
Die regel geeft aan wat de mountopties zijn en wat een gebruiker allemaal mag op de USB-stick.

Verder zou je in dat terminalwindow eens het volgende commando kunnen doen:

ls -ld /media/*

en ook de uitkomst hier kunnen laten zien.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/19, 19:38:29 door aartje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/19, 19:47:45 »
http://askubuntu.com/questions/214562/cannot-transfer-file-due-to-filesystem-does-not-support-symbolic-links-error
Wat ben je aan het kopiëren?
Probeer verschillende files, een foto bijv.

Anders gebruik ntfs, indien dit nodig is.

Offline vangrails

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/19, 19:54:42 »
Fijn! 'k Krijg reacties. Veel dank.
Hier volgen de gevraagde gegeven:
mount
/dev/sda8 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)
none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)
none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/x/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=x)
/dev/sdb1 on /media/7CB3-DC47 type vfat (rw,nosuid,nodev,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush,uhelper=udisks)

ls -ld /media/*
drwx------ 2 x x 4096 nov 19 19:42 /media/7CB3-DC47

Ubuntu 12.04 (precise) [Hoewel het een Xubuntu is. Maar dit staat onder sysinfo].

Kunnen jullie hier iets mee?

Helaas moet ik nu weg maar morgen zal ik verder gaan!
Hartelijke groet!

Offline aartje

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/19, 23:28:04 »


/dev/sdb1 on /media/7CB3-DC47 type vfat (rw,nosuid,nodev,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush,uhelper=udisks)

ls -ld /media/*
drwx------ 2 x x 4096 nov 19 19:42 /media/7CB3-DC47


Als de uid van "x" (usernaam) gelijk is aan die 1000 en de GID van "x"  ook 1000 (zie /etc/passwd) is zou je gewoon
moeten kunnen schrijven in /media/7CB3-DC47

Probeer in een terminalwindow eens "cd /media/7CB3-DC47; ls  / > LS" en kijk of er een bestand
"LS" is in /media/7CB3-DC47 door "ls -l /media/7CB3-DC47"
Lukt dat niet, dan weet ik het even niet.

Je zou hoogstens kunnen proberen je stick opnieuw te formatteren door:

cd
sudo umount /dev/sdb1
sudo mkfs.vfat -F 32 /dev/sdb1

« Laatst bewerkt op: 2013/11/19, 23:36:45 door aartje »

Offline heir4c

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/20, 09:05:51 »
Symbolische links die in de mappen staan kunnen sowieso niet gekopieerd worden, dat heb ik hier ook. Als hij dat vraagt klik je gewoon op "Overslaan".
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vangrails

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/20, 18:36:52 »
Beste Aartje. 'k Heb geformatteerd zoals je zei. Als ik daarna als root de rechten van de USB stick wil uitbreiden lukt dat helaas toch niet. Ook niet in de gnome-commander. Ik heb de stich ook geformatteerd in iemands anders laptop en softwarematig de stick laten verwijderen. Ook dat doet niets. 'k Heb alleen nog niet geprobeerd om te formatteren in NFT. Ga ik ook nog doen.
Nog een kleine merkwaardigheid, maar die kunnen soms leiden naar de oplossing.  De opdracht 'cd /media/7CB3-DC47' wordt niet uitgevoerd. 'k Krijg de mededeling: 'Bestand of map bestaat niet'. Als ik het in etappes doe lukt het wel: eerst cd /media en dan cd 7CB3-DC47. Als dát niet idioot is...
Kun jij of iemand anders nog iets bedenken? Het moet toch mogelijk zijn om zo'n klein stickje naar m'n hand te zetten?

Offline aartje

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/21, 12:30:24 »
Beste Aartje. 'k Heb geformatteerd zoals je zei. Als ik daarna als root de rechten van de USB stick wil uitbreiden lukt dat helaas toch niet.  'k Heb alleen nog niet geprobeerd om te formatteren in NFT. Ga ik ook nog doen.
Nog een kleine merkwaardigheid, maar die kunnen soms leiden naar de oplossing.  De opdracht 'cd /media/7CB3-DC47' wordt niet uitgevoerd. 'k Krijg de mededeling: 'Bestand of map bestaat niet'. Als ik het in etappes doe lukt het wel: eerst cd /media en dan cd 7CB3-DC47. Als dát niet idioot is...
Kun jij of iemand anders nog iets bedenken? Het moet toch mogelijk zijn om zo'n klein stickje naar m'n hand te zetten?
Ik denk dat je ipv NFT ntfs bedoelt (?). Dat lijkt me ook beter. Je zou dan je USB-stick
kunnen formatteren door:

sudo umount /dev/sdb1
sudo mkfs.ntfs /dev/sdb1

Die "cd" die niet goed gaat zou wel eens kunnen komen doordat er een min-streepje in de
UID van usb-stick zit. Daar kan de shell moeite mee hebben. En volgens mij zou het wel
eens kunnen dat je dat min-streepje altijd heb bij een vfat-geformatteerde  stick.
(Ik heb net twee sticks op mijn pc geprobeerd en daar is er ook een - bij de vfat-stick
en niet bij de ntfs-stick).

De rechten op je stick worden alleen maar door je mount-opties bepaalt.
Een instinker is ook, dat als je als bv "piet" ingelogd bent en je steekt je stick in je
USB-poort en je daarna op je PC als gebruiker wisselt (dus "piet" blijft ingelogd) naar
de gebruiker "jan" , dat "jan" geen rechten heeft om op die stick te schrijven.

"jan" zou wel rechten kunnen  krijgen als je die stick eerst (als "piet") zou ontkoppelen
door "Veilig verwijderen" , daarna de stick er uit trekt, wisselt van gebruiker "piet" naar
"jan" en dan de stick weer in de USB-poort steekt.

Ik hoop dat je het nog kan volgen......

Offline aartje

  • Lid
Re: rechten USB stick voor twee PCś
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/21, 12:41:46 »
Symbolische links die in de mappen staan kunnen sowieso niet gekopieerd worden, dat heb ik hier ook. Als hij dat vraagt klik je gewoon op "Overslaan".
Wat heir4c opmerkt is natuurlijk logisch. Symbolische links kunnen niet op een Microsoft
filesysteem (fat, ntfs), evenals specialfiles, fifo's, sockets etc. Dat zijn Linux(Unix)-specifieke bestanden.
Dat zou alleen kunnen als je de stick in ext2,3, of 4 formaat formatteert, maar dan kan je het
niet meer op een windows-pc gebruiken.