Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met het installeren van bestanden/programma's in Ubuntu  (gelezen 495 keer)

Offline STANLAAT

  • Lid
Het blijft voor mij een gebed zonder end: hoe installeer ik een bestand of een programma via Ubuntu?
Zo mocht ik pas geleden (als collectant voor Amnesty) een gratis e-book downloaden: 'Kinderen die de wereld hebben veranderd'.
Maar het installeren is me nog steeds niet gelukt. Ik heb bij de downloads nu een bestand staan met de extensie .epub. Als ik daarop klik, zie ik twee mappen: META-INF en OEBPS, alsmede een bestandje 'mimetype'. Eerstgenoemde map bevat een bestand container.xml. De map OEBPS bevat 3 submappen: Images, Styles en Text, en twee bestanden: content.opf en toc.ncx.

Door dit alles zie ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik nu in vredesnaam allemaal op klikken? En waarom moet dit allemaal toch zo nodeloos ingewikkeld zijn? In Windows (overigens jaren geleden om meerdere redenen afgezworen en ingeruild voor Linux) was dat tenminste nog heel eenvoudig: je dubbelklikte op een pictogram, en simsalabim, het was in één keer geïnstalleerd. Waarom is het bij Ubuntu nog steeds zo'n moeizame aangelegenheid (zeker voor digibeten zoals ik), met een oerwoud aan mapjes en bestandjes met allerlei rare namen?

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen om bovenstaand e-book op eenvoudige manier alsnog geïnstalleerd te krijgen? Alvast bedankt voor alle bruikbare tips.

Offline Nero

  • Lid
Re: Problemen met het installeren van bestanden/programma's in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/19, 20:25:16 »
Installeer eens calibre.

sudo apt-get install calibre
Of als je 't liever grafisch doet, het projge staat in het het Software Center.

Daarna in de bestandsverkenner rechts klikken op je epub, en kiezen voor 'openen met Calibre'.

Programma is trouwens ook geschikt voor comic strips.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/19, 20:27:05 door Nero »

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Problemen met het installeren van bestanden/programma's in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/19, 21:03:50 »
Hartstikke bedankt voor je nuttige tip, Nero!
Ik heb Calibre zojuist geïnstalleerd, en vervolgens was het inderdaad een fluitje van een cent: rechtsklikken, waarna zich de optie 'Openen met e-book viewer' ontvouwde. Nu kan ik het e-book eindelijk eens op mijn gemak gaan lezen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Problemen met het installeren van bestanden/programma's in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/19, 22:08:48 »
Conclusie: Linux is niets ingewikkelder dan Windows!

Re: Problemen met het installeren van bestanden/programma's in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/19, 22:25:13 »
In Windows krijg ik bij dubbelklikken op een .epub-bestand hetzelfde resultaat: die 2 mapjes. Ook daar moet Calibre nog worden geïnstalleerd voordat ik de .epub kan openen. Dus zoveel makkelijker is het niet op Windows in *dit* geval...
(niet dat ik overigens veel epubs heb; lees het meeste via Amazon Kindle - de webapp en de client-apps)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Problemen met het installeren van bestanden/programma's in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/19, 22:28:11 »
En als je Google Chrome gebruikt, een E-Book reader is beschikbaar in de webstore.
 https://chrome.google.com/webstore/search/e-book?hl=nl&utm_source=chrome-ntp-launcher
Voor intensief gebruik is Calibre de beste keus

Offline koos4401

  • Lid
Re: Problemen met het installeren van bestanden/programma's in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/20, 09:28:19 »
En hier staat hoe je via de terminal Calibre up-to-date kunt houden:
http://calibre-ebook.com/download_linux
Werkt als een tierelier!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523