Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren 8.10 naast windows home  (gelezen 4124 keer)

annesch

  • Gast
installeren 8.10 naast windows home
« Gepost op: 2008/12/10, 15:36:29 »
Beste mensen,

Ik ben Ubuntu Ububtu 8.10 naast windows home aan het installeren met behulp van
het boek "Probleemloos overstappen op Linux". Voor zover ik kan nagaan heb ik mij aan de letter van
het boek gehouden en ook zo de partities ingedeeld. Wanneer de installatie wil afsluiten krijg ik de melding
"Ër is geen bassisbestandssysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijf indelingsmenu"

 Is er iemand die mij opweg kan helpen?

Bij voorbaat dank,

Anne

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/10, 15:48:23 »
Je moet nog in de witte vakjes bijv een root partitie aangeven met / <--- Deze slash
eventueel een aparte home partitie:  /home
En in ieder geval een swap zo groot als 2x je pc geheugen bijv 1 GB geheugen een swap van 2GB.
Als het goed is zitten naast die witte vakjes kleine pijltjes als je hier op klikt krijg je alle mogelijkheden te zien. Resumé, minimaal een root partitie, al je programma's worden daar geinstalleerd en een swap, wissel geheugen zoals bij Windows.
Lukt het zo? Anders schrijf je maar weer.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/10, 15:52:18 »
Waarom zou je trouwens zelf gaan partitioneren? Met de grafische manier gaat het veel sneller en veiliger.

annesch

  • Gast
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/10, 16:34:14 »
Bedankt voor de snelle reaktie.
Ik ben weer van voorafaan begonnen om, naar aanleiding van jou reaktie,
uit te zoeken waar het mis gegaan is.

Groete,
Anne

Offline heir4c

  • Lid
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/10, 16:40:08 »
Zoals cumulus aangeeft gaat het grafisch gemakkelijker. Nadat de schijfindeler opgestart is presenteert ubuntu 8.10 een voorstelling van twee indelingen van je HD.Een voor en na opstelling.

Edit: OPGELET: in mijn origineel bericht gaf ik hier aan:
Citaat
Gewoon akkoord gaan. (Als dit je eerste install is van ubuntu, Later kan je die manuele schijfindeling nog altijd eens uitproberen.)

Niet doen dus! Blijkbaar word er wel een voor en een na gegeven maar word er voorgesteld om de gehele schijf te gebruiken.
Lees dus eerst goed en is het voorstel niet wat je wil kies dan voor andere optie.

(Niet vergeten: Backup je bestanden en defragmenteer bij windows)

(Edit: Sorry aan degene die hierdoor het één en ander op hun schijf kwijt zijn)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 16:11:07 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

annesch

  • Gast
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/10, 17:55:42 »
Cumules007,Heir4c,

Heb je raad opgevolgd, Ubuntu werkt perfect maar windows
is niet meer terug te vinden.

k' zoek verder.

Groeten, Anne

Offline ptb

  • Lid
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/11, 00:12:05 »
Als alles goed is gegaan zou je na het opstarten het grub menu moeten krijgen waarin naast ubuntu en memtest ook windows staat.Door die te selecteren zou je windows moeten kunnen opstarten.
Naast je boek is er ook de site van pjotr voor ubuntu die je kan helpen.
http://sites.google.com/site/computertip/

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/11, 02:26:23 »
Vrees dat hij Ubuntu de hele schijf heeft laten gebruiken, en dus is winnnie verdwenen.

Word er in het boek niet eerst op gewezen dat je vooraf een partitie moet vrij maken ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline heir4c

  • Lid
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/11, 11:08:31 »
Ik hoop van niet, normaal regelt ubuntu alles zelf, en verkleint hij de partitie automatisch, hopelijk heb je een backup genomen van je bestanden.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

annesch

  • Gast
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/11, 20:49:14 »
Beste mensen,

ten eerste hatelijkdank voor jullie reakties.
Ik was wel mijn Windows kwijt, gelukkig had ik wel de nodige Backups, heb alles verwijdert.
Met een schooneschijf begonnen inmiddels Windows weer op zijn plaats nu Ubuntu nog
maar eerst het boek goed raadplegen, niet veel aardigheid aan nog zo'n sessie. :'(

Met groet, Anne

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/12, 02:16:06 »
Hmz als je zo makkelijk window erop zet moet het toch kinderspel zijn voor je om Ubuntu erop te zetten ??

Naast het boek moet je ook eens hier kijken :
http://wiki.ubuntu-nl.org/

Houd een paar spel regels in acht die het makkelijkst werken.

*Maak van te voren een stukje HD vrij.
*doe er nix mee, dus "unallocated" laten.
* boot van de Ubuntu cd, hij zal zelf die vrije ruimte ontdekken en aangeven of hij daar geinstalleerd moet worden.
Jij zegt ja, en in 20 min ben je klaar.

Heb je geen programma om te partitioneren download je Gparted en brand je die op cd.
Wederom hiervan booten en dan de window partitie kleiner maken.
rebooten dan Ubuntu erin.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/12, 11:08:04 »
Hmz als je zo makkelijk window erop zet moet het toch kinderspel zijn voor je om Ubuntu erop te zetten ??

Naast het boek moet je ook eens hier kijken :
http://wiki.ubuntu-nl.org/

Houd een paar spel regels in acht die het makkelijkst werken.

*Maak van te voren een stukje HD vrij.
*doe er nix mee, dus "unallocated" laten.
* boot van de Ubuntu cd, hij zal zelf die vrije ruimte ontdekken en aangeven of hij daar geinstalleerd moet worden.
Jij zegt ja, en in 20 min ben je klaar.

Heb je geen programma om te partitioneren download je Gparted en brand je die op cd.
Wederom hiervan booten en dan de window partitie kleiner maken.
rebooten dan Ubuntu erin.



het kan nog veel simpeler. Start de Ubuntu Live CD, start het setup. Volg de stappen. Bij het stukje "schijf indelen" zie je zoiets:



Niet partitioneren, niet moeilijk doen, gewoon het setup volgen ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/12, 11:32:13 »
Cumulus007: +1

Hier staat een wat uitvoerigere instructie voor deze makkelijkste methode:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Canonical heeft het zo makkelijk gemaakt op die manier; laten wij het nou alsjeblieft niet moeilijker gaan lopen maken voor beginners met Linux.... Handmatig partitioneren, aparte /home: het zijn overbodige hindernissen.

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/12, 11:48:10 »
Kan wel wezen maar op dit punt is het bij hem toch fout gegaan ??
En heeft hij toch de hele HD gewist.

Met het boek van Jan Stedehouder in de hand.
En met de wetenschap dat Jan Stedehouder de zaken behoorlijk goed kan beschrijven en het boek erg duidelijk is,

vraag ik me dan toch af waarom het fout is gegaan bij annesch .

Hoe simpel het dan ook moge zijn......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

annesch

  • Gast
Re: installatie fout
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/12, 15:02:22 »
Klopt,

Het boek van Jan Stedehouder vind ik een uitstekend boek.
Wel is het zaak de aanwijzingen goed op te volgen. Voor zover
ik kan nagaan heb ik tijdens het istalleren van Ubuntu, Windows geen partitie
toegewezen dus "Mount point: ( /media/Windows) blank gelaten. Hier achteraf
gezien ook wel een waarschuwing voor gekregen.

Al met al weer heel wat opgestoken.

Met dank, Anne

Offline heir4c

  • Lid
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/12, 16:03:18 »
Kan wel wezen maar op dit punt is het bij hem toch fout gegaan ??
En heeft hij toch de hele HD gewist.
vraag ik me dan toch af waarom het fout is gegaan bij annesch .
Dat is (ten dele) mijn fout. Ik had uit het hoofd aangegeven dat er een schijfindeling zou getoond worden. Een voor en een na. Dat is ook zo maar... Vandaag heb ik ontdekt ( na herinstall van 9.0.4 Alpha ) dat de eerste mogelijkheid die hij aangeeft een gebruik is van de totale schijf. Er word een voor en een na gegeven maar, daar er slechts één kleur gebruikt werd (zonder de tekst te lezen) merkte ik dit op. Eigenlijk zou het standaard de dual-boot moeten zijn die voorgesteld word. ( Misschien kan men dit eens uitpluizen)
Ik had wel eerst mijn oude partitie leeg gemaakt, de eerste partitie met 8.0.4 stond er nog op.
Als ik een dual of triple boot deed kwam ik dit niet tegen, zodoende...

Anne, Sorry voor de last.

(Zal mijn bericht boven aanpassen)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/12, 16:13:28 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Knapknapperige

  • Gast
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/18, 09:31:02 »
Als alles goed gegaan is, zou je na het opstarten de grub menu moeten worden weergegeven ubuntu en ramen Memtest ook staat.Door te selecteren die je windows in staat zou zijn om te booten. Naast uw boek, is er ook de site van Pjotr voor ubuntu die u kan helpen.

kirdaiht

  • Gast
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/19, 09:52:21 »
wanneer het eerst alleen gaat om even uit proberen is het een idee om het via wubi te instaleren. dit is simpel en kan in vier stappen.
1. start windows op
2. stop cd in computer.
3. vul de vereiste velden in
4. klik op OK.

het voordeel hiervan is dat je niet in de weer hoeft te gaan met partities, het nadeel is dat het niet voor de volle 100% werkt.
wanneer het dan niet bevalt kun je ubuntu er vanuit het software menu afhalen.

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/19, 12:01:43 »
@kirdaiht

Ga je nou in ieder postje Wubi zitten promoten  ???

Dan kan iemand net zo goed van de cd booten en het dan uitproberen, pc uit en je bent schoon.

Zolang Ubuntu normaal geinstalleerd kan worden, <gewoon doen>, en wubi als last resort houden.

En nog beter is windows helemaal van je pc af halen en dan vergeten.   O0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/19, 12:03:58 »
@kirdaiht

Ga je nou in ieder postje Wubi zitten promoten  ???

Dan kan iemand net zo goed van de cd booten en het dan uitproberen, pc uit en je bent schoon.

Zolang Ubuntu normaal geinstalleerd kan worden, <gewoon doen>, en wubi als last resort houden.

En nog beter is windows helemaal van je pc af halen en dan vergeten.   O0


Helemaal mee eens.

Offline vanadium

  • Lid
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/19, 16:01:55 »
Niet mee eens. Technisch is een Wubi dual boot evenwaardig aan een klassieke dual boot. Ubuntu heeft net zo goed volledige en exclusieve controle over de computer.

Het enige (het *enige*) verschil zit hem in de schijftoegang: die gebeurt via een virtueel bestandssysteem in plaats dan op een afzonderlijke partitie. Er is een (vooral theoretisch) verlies in schijfperformantie.

Daaarentegen heeft een Wubi install het voordeel van 1) doorgedreven eenvoud (nóg eenvoudiger dan een standaard installatie) en 2) dat de gebruiker op geen enkele manier zijn huidige systeem hoeft aan te passen. Hij kan zonder enig risico Ubuntu installeren en kan perfect terugkeren (als hij dat nog wil). Weegt uiterst sterk op tegen de technische nadelen die praktisch van geen belang zijn.

Je kan moeilijk beweren dat je in plaats van een Wubi installatie net zo goed de live CD kan laden. 1) de Cd is enorm veel trager 2) een live sessie is vluchtig: je instellingen worden niet bewaard.

Ik vind dat wubi de drempel om linux uit te testen nog sterk naar beneden kan halen. Als linux bevalt, dan is een volgende stap misschien virtualbox (voor Windows), of een systeem zonder Windows.

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/19, 19:19:07 »
Mensen houden niet van veranderingen, dat is bekend.

Dus overstappen van windows naar Ubuntu zal al moeilijk worden.
Nu zeggen we voor het wennen doe een dualboot.

mja als je met Wubi in windows blijft werken zal je nooit van windows afstappen, of kunnen afstappen.

Dus in mijn idee houd Wubi Ubuntu of Linux in het algemeen tegen echt te gaan integreren in de maatschappij.

Dit nog naast het feit dat iets virtueel draaien altijd afhankelijk maakt van de master.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/19, 20:14:35 »
Is het niet een idee om op de Wiki vooraf de voordelen en nadelen op te sommen van
1 Uitproberen van Ubuntu met de live cd
2 Wubi installatie
3 Dual boot installatie met/zonder aparte home
4 Alleen Ubuntu met/zonder aparte home (Is hier wel een nadeel?  ;) )
Zodat "nieuwe" Ubuntero's een betere keuze kunnen maken
En als het kan in Jip en Janneke taal zodat ze begrijpen wat ze lezen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/20, 17:02:59 »
Citaat van: Gandyman
mja als je met Wubi in windows blijft werken zal je nooit van windows afstappen, of kunnen afstappen.
Overweeg eens goed. Het onderscheid tussen een wubi installatie en een dual boot is technisch. Naar de dagelijkse gebruiker toe is er geen verschil. In beide gevallen krijgt de gebruiker een opstartmenu met keuze tussen Windows en Ubuntu. In beide gevallen krijgt óf Windows óf Ubuntu volledige controle over de computer.

Er is hier heel wat ongefundeerd vooroordeel tegenover Wubi. Ondertussen is Wubi een officiële manier van installeren geworden. Het kan de drempel naar ubuntu nog lager maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/20, 17:21:12 »
Citaat van: Gandyman
mja als je met Wubi in windows blijft werken zal je nooit van windows afstappen, of kunnen afstappen.
Overweeg eens goed. Het onderscheid tussen een wubi installatie en een dual boot is technisch. Naar de dagelijkse gebruiker toe is er geen verschil. In beide gevallen krijgt de gebruiker een opstartmenu met keuze tussen Windows en Ubuntu. In beide gevallen krijgt óf Windows óf Ubuntu volledige controle over de computer.

Er is hier heel wat ongefundeerd vooroordeel tegenover Wubi. Ondertussen is Wubi een officiële manier van installeren geworden. Het kan de drempel naar ubuntu nog lager maken.

Op zich is dat wel juist. Maar er blijven drie belangrijke nadelen:

1. Wubi is bestandssysteem-in-bestandssysteem. Dus altijd trager dan bij een gewone installatie.

2. Met Wubi kan Windows met z'n besmette tengels aan je schone, glanzende Linux komen: het Wubi-bestand is in principe kwetsbaar voor virussen en andere zooi.

3. De overstap naar enkelvoudig opstartbaar met alleen Ubuntu, is moeilijker bij Wubi. Want je kunt Windows niet zomaar verwijderen.