Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren 8.10 naast windows home  (gelezen 4143 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #25 Gepost op: 2008/12/20, 18:45:55 »
Ook allemaal juist op zich ;) Je moet me echt niet overtuigen dat een installatie met aparte partities om verschillende redenen superieur is. Het is de beste keuze voor diegenen die de iets complexere en iets meer riskante installatieprocedure die met partitionering gepaard gaat, aandurven.

Wubi laat echter toe zeer gemakkelijk en risicoloos Ubuntu te installeren. Het laat toe ernstig en volwaardig met Ubuntu kennis te maken zonder het systeem ingrijpend te moeten veranderen. Ik vind het daarom een heel valabele optie, die Ubuntu ook binnen bereik brengt van mensen die het nog allemaal moeten (willen) leren of minder technisch zijn met computers.

Natuurlijk zijn er de nadelen. Hoe zwaar wegen die echter door voor de Windows gebruiker, die voor het eerst Ubuntu wil leren kennen?

Citaat van: Pjotr
1. Wubi is bestandssysteem-in-bestandssysteem. Dus altijd trager dan bij een gewone installatie.
Zeer juist, maar in welke mate is de vertraging van praktische betekenis? Technisch is een aparte partitie uiteraard voordeliger, niet alleen naar performantie, maar ook naar robustheid.

Citaat van: Pjotr
2. Met Wubi kan Windows met z'n besmette tengels aan je schone, glanzende Linux komen: het Wubi-bestand is in principe kwetsbaar voor virussen en andere zooi.
Voor alle duidelijkheid: een (windows)virus kan nooit vanuit Windows actief worden binnen het Linux systeem. Wat een virus wel kan doen, is het Ubuntu bestand corrupt maken. Hierdoor wordt de Ubuntu installatie inderdaad gebroken: er treden fouten op, of het systeem start eenvoudig niet meer op. Inderdaad nog een nadeel/kwetsbaarheid van een Wubi installatie.

Citaat van: Pjotr
3. De overstap naar enkelvoudig opstartbaar met alleen Ubuntu, is moeilijker bij Wubi. Want je kunt Windows niet zomaar verwijderen.
Ook voor een traditionele dual boot is de overstap niet noodzakelijk triviaal.

Praktisch is de enige optie inderdaad herpartitioneren en herinstalleren. Een Wubi installatie kan naar een afzonderlijke partitie overgezet worden, maar dat zal hoog gegrepen zijn voor die persoon die voor een Wubi installatie gekozen had.

Ook vanuit een traditionele dual boot zijn sommige opties niet meer binnen de capaciteit van iedereen. De gemakkelijkste opties zijn een verse herinstallatie of het omvormen van de windows partitie tot een extra datapartitie. Als je de partitionering meer ingrijpend wil optimaliseren zonder herinstallatie, dan is ook hier een goede dosis technische kennis vereist. Van zodra je partities moet gaan verschuiven, wordt het een trage en riskante onderneming die ik altijd afraad.

Zo sterk is het voordeel van aparte paritionering tegenover Wubi hier dus niet.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #26 Gepost op: 2008/12/21, 01:40:10 »
Voor iemand die Ubuntu wil proberen is Wubi makkelijk denk ik. Zeker als een gebruiker eens wil snuffelen aan Linux. Ook ik dacht eens dat dit handig zou kunnen zijn. Helaas ben ik van een koude kermis thuisgekomen en kon in eerste instantie geen Office document opslaan omdat er de ruimte niet voor was. Daardoor eens verder gaan kijken dan mijn neus lang was. Dan kom ik dus gelijk op mijn volgende punt.

Citaat
Voor alle duidelijkheid: een (windows)virus kan nooit vanuit Windows actief worden binnen het Linux systeem. Wat een virus wel kan doen, is het Ubuntu bestand corrupt maken. Hierdoor wordt de Ubuntu installatie inderdaad gebroken: er treden fouten op, of het systeem start eenvoudig niet meer op. Inderdaad nog een nadeel/kwetsbaarheid van een Wubi installatie.
Dat heb ik dus gehad. Wubi er af gegooid en je raad het nooit. Ook gelijk mijn Fat32 kwijt. Er is een Virus binnengekomen die zich dus ergens genesteld had waar is niet echt bekend. Maar na het weggooien van wubi had ik dus ook geen Windows meer. Nu moet ik zeggen dat ik al 3 jaar fijn werk met linux maar mijn opleiding wilde niet. Hoge school in Eindhoven wil alleen maar Windows xp. Anders kun je niet eens inloggen.  >:( Op hun n@t school. En dus je documenten niet plaatsen. Dat is dus niet fijn. Daar van die zelfde school kreeg ik ook het virus. En nu niet meer aan die school. Weer alleen met Linux zonder andere OS op de klapdoos. Lekker en gemakkelijk. Direct van de Live cd, was drie weken geleden binnen 2,5 uur klaar incl updates. Dus best snel.  XD
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: installeren 8.10 naast windows home
« Reactie #27 Gepost op: 2008/12/22, 16:41:00 »
En het voorbeeld van modelengeneer is er zomaar 1 uit een reeks, nadelen van Wubi.

Nogmaals, ik was zeer verheugd over Wubi en de mogelijkheden.
Hij laat idd mensen op een zeer gemakkelijke manier kennis maken met Ubuntu-Linux.

En zeer zeker voor digibeten een geweldige uitkomst.

Maar zodra je een gemiddelde gebruiker bent die zelf al windows kan installeren op een pc moet er op het forum een dualboot geadviseerd worden.
Dit is beter voor Ubuntu en voor de gebruiker.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D