Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] back-up/verplaats Master Boot Record (MBR)  (gelezen 1686 keer)

[Opgelost] back-up/verplaats Master Boot Record (MBR)
« Gepost op: 2011/05/29, 17:07:48 »
Hoi allemaal,

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht (Packert bell TK81-RB-110 (Aanrader)) en wil voor de verandering eens mijn Windows licentie benutten voor het testen van apps die ik misschien ooit wel voor Windows zou kunnen gaan maken, nou loop ik hierbij tegen een klein probleempje;

Ik wil natuurlijk mijn eigen partitie-indeling ipv die ene partitie die ik van Pekkert bel mag bijmaken. Ik heb dus na het branden van de recovery cd's meteen een verse partitietabel aangemaakt met daarin 1 ntfs partitie voor Windows en de rest opgedeeld voor Linux/BSD.
Ik kan zonder problemen vanaf de recovery cd's win herstellen en daarna ook booten. Wanneer ik echter grub installeer vind hij wel een entry voor win7 maar die wil niet booten. Een mooi zwart scherm verteld me dat win bestanden mist om op te starten en dat ik de recovery moet uitvoeren om deze te herstellen in de "Repair" modus. Helaas heeft mijn recovery cd alleen een destructieve modus die alleen C kan wissen of C - docs&settings en dus geen optie om het mbr te herinstalleren of herstellen.

Dus toen kwamen mijn vragen?
  • Bestaat er misschien een apparte boot/repair cd voor win7 die ik nog ergens in configcenter had moeten branden??? (heb nu Packert bell recovery cd's gebrand)
  • Is het niet gewoon mogelijk om het mbr te verplaatsen naar het mbr van de win7 partitie?

In theorie lijkt mij dat de eerste zoveel (512??) bytes van sda met dd kopieren naar sda1 in principe zou moeten werken maar ben toch liever zeker van mijn zaak gezien ik natuurlijk weinig zin heb om 3 OS' (waaronder Funtoo) te gaan herinstalleren want dan gebruik ik natuurlijk liever een bootcd oid ;) Ook staat me ergens bij dat ook de partitietabel in het mbr staat opgeslagen dus zou dat nog problemen kunnen veroorzaken??

Wie o wie kan mij hierbij assisteren ???
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 17:54:28 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: MBR guru gezocht voor dual boot probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/29, 17:46:32 »
Ondertussen heb ik windows nog een keer hersteld vanaf de recovery cd's

En om mijn vraag te beantwoorden;

Antwoord: JA is mogelijk

Oplossing:

Maak een backup van mbr:
dd if=/dev/sda of=/lokatie/mbr.img bs=512 count=1
Zet de eerste 466 bytes (dus zonder de partitietabel!!!!!!!) over naar de partitie:
dd if=/lokatie/mbr.img of=/dev/sda1 bs=466 count=1
Wanneer je een backup maakt van je MBR voor het eventueel herstellen van je MBR kan je wel gewoon de volledige 512 bytes terug kopieren, dit is ook mogelijk wanneer je naar een andere schijf van exact dezelfde grootte gaat kopieren maar dan kan je natuurlijk net zo goed de bs= en count= opties helemaal weglaten en de gehele schijf incl partities en data klonen. (als dat je bedoeling is natuurlijk)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 17:53:26 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline jan11000

  • Lid
Re: [Opgelost] back-up/verplaats Master Boot Record (MBR)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/29, 18:07:07 »
Bij nieuwe pc's en/of operatings systems heb je gpt of efi of uefi.
Hier is er ook nog een partitie bij aanwezig.
Zoek maar met google op mbr+efi