Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké  (gelezen 1037 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wijzigde onlangs ergens een wachtwoord en kreeg daarvan bericht van de betreffende site.
Tot daar geen probleem: een administratieve inlichting, dus.

Heel die paswoord-aanpassing gebeurde vanop mijn Firefox onder Ubuntu 19.10, dus ik heb er met geen gram Chrome voor gebruikt ... maar ...


... toen ik nauwkeurig die mail las (zie evt. de bijlage in deze post), merkte ik dat er in de gegevens stond dat mijn mail was verzonden vanaf een Chrome-browser. Dat klopt langs geen kanten, aangezien ik dit vanaf Firefox heb gedaan en er op mijn ganse computer geen Chrome te vinden is, wél een Chromium (maar die gebruikte ik dus op dat ogenblik niet en draaide ook niet in de achtergrond).

Het lijkt er dus op dat Firefox zich "gedraagt" alsof het Chrome is.

  • Is dat een probleem?
  • Waarom gebeurt dat?
  • Zit de CIA hier achter?

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

swake

  • Gast
Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/27, 16:35:44 »
Ik denk maar even mee .
Toevallig deze plug-in niet geïnstalleerd ?
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/open-in-chromium-browser/

Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/27, 16:38:14 »
Het lijkt er dus op dat Firefox zich "gedraagt" alsof het Chrome is.

Nog nooit meegemaakt voor zover het me opgevallen is (ik kijk dat vaak niet eens omdat sommigen mails blijven sturen).
Enerzijds vreemd. Anderzijds, kan een websitefoutje aan hun kant zijn?

  • Is dat een probleem?

Als jij het ook echt zelf was, zou ik het laten gaan.

  • Waarom gebeurt dat?

Geen idee dus.

  • Zit de CIA hier achter?

Heb je verder nog vreemde hobbies waarmee je hun aandacht zou kunnen krijgen of nog andere redenen waarom jij 'belangrijk' voor hen zou zijn? =D
Zo niet, nee dan denk ik dat niet. Zie ook wat ik eerder antwoord (als je het zelf was, websitefoutje).
« Laatst bewerkt op: 2020/02/27, 16:42:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/27, 16:41:02 »
Nog even een vraagje.
Als ik een wachtwoord verander bij Gmail en dat doorvoer in mijn thunderbird, laat thunderbird mij dat ook (bij google) bevestigen in de ingebouwde standaard chrome achtige (ubuntu) browser, en niet in FF.
Is dat niet toevallig ook bij jouw aan de orde geweest?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/27, 16:49:53 »
Niks geen plugin geïnstalleerd die jij vermeldde, swake.

Maar ik ben wel effe wat gaan opzoeken in mijn about:config-instellingen.
En mogelijk zit het 'em daar: ik synchroniseer firefox ook naar mijn (android) smartphone.
Als ik dan op mijn ubuntu-pc ga kijken naar about:config en filter op "chrome" krijg ik een hoop instellingen te zien die verwijzen naar chrome.

Vaag herinner ik me -- maar dat kan al jaren geleden zijn -- dat sommige sites énkel logins aanvaarden van browsers die zij vertrouwen (vb. Edge of Chrome of Safari). Om dat "probleem" op te lossen kan je / kon je FF zodanig instellen dat hij zich aankondigde op het internet als een andere browser.

Ik denk maar even mee .
Toevallig deze plug-in niet geïnstalleerd ?
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/open-in-chromium-browser/
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/27, 16:51:16 »
Ook dát is niet het geval bij mij.


Nog even een vraagje.
Als ik een wachtwoord verander bij Gmail en dat doorvoer in mijn thunderbird, laat thunderbird mij dat ook (bij google) bevestigen in de ingebouwde standaard chrome achtige (ubuntu) browser, en niet in FF.
Is dat niet toevallig ook bij jouw aan de orde geweest?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/27, 19:41:23 »
Maar ik ben wel effe wat gaan opzoeken in mijn about:config-instellingen.
En mogelijk zit het 'em daar: ik synchroniseer firefox ook naar mijn (android) smartphone.
Als ik dan op mijn ubuntu-pc ga kijken naar about:config en filter op "chrome" krijg ik een hoop instellingen te zien die verwijzen naar chrome.

Vaag herinner ik me -- maar dat kan al jaren geleden zijn -- dat sommige sites énkel logins aanvaarden van browsers die zij vertrouwen (vb. Edge of Chrome of Safari). Om dat "probleem" op te lossen kan je / kon je FF zodanig instellen dat hij zich aankondigde op het internet als een andere browser.

Dit lijkt me duidelijk de oorzaak. Firefox vermomt zich als Chrome. Kan ook leuk zijn om trackers in de war te brengen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/27, 20:00:30 »
Citaat
Dit lijkt me duidelijk de oorzaak. Firefox vermomt zich als Chrome. Kan ook leuk zijn om trackers in de war te brengen.
Zou kunnen,maar of FF dit zo maar doet weet ik ook niet.
Deze add-on is een vervormer  https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/user-agent-switcher-revived/
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/27, 20:23:50 »
Zou kunnen,maar of FF dit zo maar doet weet ik ook niet.
Deze add-on is een vervormer  https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/user-agent-switcher-revived/
Mvg
(Bijna) alles wat een add-on doet kun je volgens mij ook ook handmatig instellen in de about:config. Ik heb - bedenk ik me- in het verleden met die of een vergelijkbare add-on geëxperimenteerd en dan kon je zelf instellen als welke browser en besturingssysteem je je wilde voordoen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

swake

  • Gast
Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/27, 20:41:45 »
Wanneer je jou aanmeld in webmail bij Gmail en je hebt een alternatief e-mail adres opgegeven waar een e-mail naar gezonden word als iemand of jij je aanmeld bij je gmail account  waarin dan te lezen valt als jij het niet was actie te ondernemen en je wachtwoord te veranderen .
Zo kreeg ik dan eens e-mail dat iemand zich had aangemeld bij mijn gmail op een linux computer vanuit Belgie vanop IP adres ...........
Dat IP adres klopte helemaal niet met het mijne , een IP adres , gans de andere kant van de wereld .

Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/28, 00:41:18 »
Maar ik ben wel effe wat gaan opzoeken in mijn about:config-instellingen.
En mogelijk zit het 'em daar: ik synchroniseer firefox ook naar mijn (android) smartphone.
Als ik dan op mijn ubuntu-pc ga kijken naar about:config en filter op "chrome" krijg ik een hoop instellingen te zien die verwijzen naar chrome.

Vaag herinner ik me -- maar dat kan al jaren geleden zijn -- dat sommige sites énkel logins aanvaarden van browsers die zij vertrouwen (vb. Edge of Chrome of Safari). Om dat "probleem" op te lossen kan je / kon je FF zodanig instellen dat hij zich aankondigde op het internet als een andere browser.

Dit lijkt me duidelijk de oorzaak. Firefox vermomt zich als Chrome. Kan ook leuk zijn om trackers in de war te brengen.

En gelukkig dan niet de siejaajee.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/28, 18:44:32 »
Als je een eigen website hebt - of van een bevriend iemand - met een bezoekersregistratie, zoals Matomo of Google Analytics, dan kun je kijken hoe jouw bezoek wordt geregistreerd. Zelf gebruik ik Matomo op mijn site en kan ik zien met welk besturingssysteem, browser, etc langs komt.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Firefox wordt in een mail naar mij vermeld als "chrome": is dat oké
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/28, 18:52:54 »
Als je een eigen website hebt - of van een bevriend iemand - met een bezoekersregistratie, zoals Matomo of Google Analytics, dan kun je kijken hoe jouw bezoek wordt geregistreerd. Zelf gebruik ik Matomo op mijn site en kan ik zien met welk besturingssysteem, browser, etc langs komt.

Klopt. Je kunt zelfs vrij simpel complete check-pages maken. Inclusief nog veel meer grappige zaken als welke webpage ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan na bezoek.
 :evil:
$browscap = @new Browscap(sys_get_temp_dir());
$device_details = $browscap->getBrowser();
get_browser()
Veel IP checkers kunnen browsercheck overigens ook.
Deze bijvoorbeeld https://www.whatismyip.net/tools/browser-check.php
« Laatst bewerkt op: 2020/02/28, 18:55:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore