Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CalDAV via Radicale, maar nog niet geheel zoals het moet  (gelezen 727 keer)

CalDAV via Radicale, maar nog niet geheel zoals het moet
« Gepost op: 2013/09/27, 22:52:08 »
voor een collega ben ik een  beetje aan het helpen met het opzetten van een CalDAV server met Radicale.

het gaat echter nog niet geheel zoals gepland, Radicale wil wel starten en is in principe ook benaderbaar, maar inloggen wil niet.

probleem 1: inloggen
ik kan wel verbinden, maar hoewel ik dan venster krijg om in te loggen, pikt hij de gebruikersnaam/wachtwoord combinatie niet.

nu heb ik de documentatie op de site van Radicale wel gelezen, maar deze lijkt niet te kloppen, o.a. staat daar een [auth] blok in en de opties die je daar ziet staan in het standaard bestand onder [acl].
Citaat van: /etc/radicale/config
[acl]
# Authentication method
# Value: None | htpasswd | LDAP
type = htpasswd

# Usernames used for public collections, separated by a comma
public_users = public
# Usernames used for private collections, separated by a comma
private_users = naam1,naam2
# Htpasswd filename
htpasswd_filename = /etc/radicale/users
# Htpasswd encryption method
# Value: plain | sha1 | crypt
htpasswd_encryption = sha1
waar naam1 en naam2 de echte gebruikersnamen zijn.
/etc/radicale/users heb ik gemaakt zoals een htpasswd normaal is, gebruikersnaam:passwordhash, maar hij lijkt dit niet goed te gebruiken.
de SHA1 hash die we hebben gemaakt voor het wachtwoord lijkt wel te koppen, we hebben namelijk hem opnieuw gegenereerd maar dan krijgen we de zelfde hash,
ik heb ook snel even 3 online generators gebruikt, en die geven ook allemaal de zelfde hash (dus ook geen fout in de generator, is me eerder gebeurd..).

probleem 2: rechten?
een tweede probleme dat ik zie is dat we  de optie [rights] niet lijken te hebben in het config bestand, gezien de documentatie zo-ie-zo niet overeen lijkt te komen vraag ik me af, is het rechten-blok dat er in zit bruikbaar zoals deze is?
Citaat van: Radicale documentatie
[rights]
# Rights management method
# Value: None | owner_only | owner_write | from_file
type = owner_only

# File for rights management from_file
file = ~/.config/radicale/rights

probleem 3: WSGI
als laatste, de server moet via poort 80 beschikbaar zijn, hier draait Apache al, het idee was om WSGI te gebruiken om dit te realiseren, maar ter controle, pakket libapache2-mod-wsgi is dan het pakket wat ik moet hebben?

zo ja, dan moet er een wsgi-bestand en  virtualhost komen voor Radicale.
Citaat van: radicale.wsgi
import radicale
radicale.log.start()
application = radicale.Application()
is volgens de documentatie wat er in radicale.wsgi moet, klopt dit? gezien de documentatie niet overal correct lijkt te zijn.

ook staat dit er als voorbeeld voor de VirtualHost configuratie:
Citaat van: virtualhost radicale
<VirtualHost *:80>
    ServerName cal.yourdomain.org

    WSGIDaemonProcess radicale user=www-data group=www-data threads=1
    WSGIScriptAlias / /var/www/radicale.wsgi

    <Directory /var/www>
        WSGIProcessGroup radicale
        WSGIApplicationGroup %{GLOBAL}
        AllowOverride None
        Order allow,deny
        allow from all
    </Directory>
</VirtualHost>
maar er staat bij dat als je authenticatie wilt gebruiken met apache je dan echt Apache's authenticatie modules moet gebruiken, is dat echt noodzakelijk of kan radicale dit wel zelf?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!