Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: versnel het bijwerken van je systeem  (gelezen 5066 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Gepost op: 2012/09/19, 13:35:15 »
Sneller bijwerken van je systeem doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid#TOC-Bijwerken-van-uw-systeem-sneller-maken
(punt 10, rechterkolom)

Ervaren Linuxgebruikers weten dat natuurlijk allang, maar niet iedereen is ervaren....  :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/19, 14:18:24 »
Kijk, dat is een handige tip, zeker op grafisch wat mindere systemen inderdaad, bedankt!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/19, 14:21:00 »
Heb zoiets in mijn crontab staan. Gaat nog sneller, makkelijker en het kost nog minder tijd: niets namelijk.  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/19, 14:27:06 »
Heb zoiets in mijn crontab staan. Gaat nog sneller, makkelijker en het kost nog minder tijd: niets namelijk.  ;)
Goede tip voor gevorderden.  :)

Overigens kun je een beperktere vorm ook eenvoudiger automatiseren: door in Updatebeheer de veiligheidsupdates in te stellen op "Automatisch downloaden en installeren".

Nadeel van automatisch bijwerken kan wel zijn, dat het bijwerken wordt uitgevoerd op een moment dat het slecht uitkomt.

Voor een machine die dag en nacht aanstaat maakt het natuurlijk niet uit, want dan plan je het gewoon om drie uur 's nachts of zo.... Maar voor machines die alleen worden aangezet wanneer men er gebruik van wil gaan maken, en die na dat gebruik meteen weer worden uitgezet, is handmatig bijwerken vermoedelijk meestal beter, denk ik.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/19, 14:32:29 »
Om het te automatiseren kan je beter via de instellingen in de update manager aangeven dat veiligheidsupdates automatisch geïnstalleerd moeten worden. Die methode is robuuster dan een cron job, aangezien die zonder feedback alle upgrades doorvoert.
Voor de normale updates (die geen veiligheidslekken dichten) moet je dan wel even handmatig even alles doen.

Overigens is het laatste onderdeel (de dist-upgrade) niet veilig om te gebruiken als je een testversie van Ubuntu draait. Dat commando wil nog wel eens essentiële onderdelen verwijderen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/19, 14:38:42 »
Overigens is het laatste onderdeel (de dist-upgrade) niet veilig om te gebruiken als je een testversie van Ubuntu draait. Dat commando wil nog wel eens essentiële onderdelen verwijderen.
Terechte kanttekening.... Maar omdat de handleidingen op mijn webstek alleen zijn bedoeld voor stabiele versies van Ubuntu, en niet voor alfa- en bètaversies, laat ik het toch maar zo staan.  :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/19, 14:47:58 »
Heb zoiets in mijn crontab staan. Gaat nog sneller, makkelijker en het kost nog minder tijd: niets namelijk.  ;)
Goede tip voor gevorderden.  :)
Het moet door een gevorderde ingegeven worden ja, maar het juist bedoeld voor de beginner die dan niets hoeft te doen.

Citaat
Overigens kun je een beperktere vorm ook eenvoudiger automatiseren: door in Updatebeheer de veiligheidsupdates in te stellen op "Automatisch downloaden en installeren".
Is bekend, maar dan worden de gewone updates niet meegenomen en moet de gebruiker alsnog aan de bak (wat ik wil voorkomen).

Citaat
Nadeel van automatisch bijwerken kan wel zijn, dat het bijwerken wordt uitgevoerd op een moment dat het slecht uitkomt.
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk werkt dit toch anders. Juist omdat de upgrade iedere dag (in de achtergrond) uitgevoerd wordt, is het aantal updates wat tegelijkertijd uitgevoerd moet worden, sterk beperkt omdat ze niet opgespaard worden. De upgrade(s) die dan doorkomen zijn per keer zo klein (in aantal) dat je dat niet of nauwelijks merkt. Daardoor heb ik ook nog nooit van enige gebruiker gehoord dat deze er last van heeft. En ook: als er niets is, kost een 'loze' dist-upgrade ook geen tijd/cpu/capaciteit.

Om het te automatiseren kan je beter via de instellingen in de update manager aangeven dat veiligheidsupdates automatisch geïnstalleerd moeten worden. Die methode is robuuster dan een cron job, aangezien die zonder feedback alle upgrades doorvoert.
Dit is me bekend. Maar ondanks dat, heb ik tot nu toe van de tientallen machines die ik uit heb staan met dit mechanisme, nog maar één keer iets vreemd meegemaakt (was makkelijk te herstellen). Mijn vermoeden is dat de machine afgesloten is (spanning er af) tijdens het upgraden en daar helpt niets tegen, eigenlijk.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/19, 18:52:04 »
Zelf gebruik ik op mijn Debian Wheezy laptop:
sudo rm -r /var/lib/apt/lists/*
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude clean && update-menus && df -h
Daarmee gooi je meteen ook alle diffs-bestandjes in één keer weg.
Bij een Debian Squeeze of een normale Ubuntu kun je die eerste regel weglaten.

Tip: Als je ook localepurge installeert, dan wordt na het installeren van de upgrades meen alle overbodige locales (taalpakketten) die je niet nodig hebt verwijdert.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 19:26:47 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/19, 20:16:40 »
@markba: Kom maar even langs op mijn opleiding dan. Het internet op onze school wordt door veel mensen tegelijk gebruikt dus het is aan de trage kant. Op het moment dat jij nog updates moet doorvoeren, hoe klein ook, dan komt er van werken ook weinig terecht (een hoop lessen doen we online namelijk) en benadeel je de rest van de studenten nog meer. Het is dus niet per definitie onmerkbaar.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/19, 21:10:35 »
@markba: Kom maar even langs op mijn opleiding dan. Het internet op onze school wordt door veel mensen tegelijk gebruikt dus het is aan de trage kant. Op het moment dat jij nog updates moet doorvoeren, hoe klein ook, dan komt er van werken ook weinig terecht (een hoop lessen doen we online namelijk) en benadeel je de rest van de studenten nog meer. Het is dus niet per definitie onmerkbaar.
Hier kun je een proxy-server voor gebruiken, dan verspil je geen internet-bandbreedte en hebben anderen er geen last van dat jij je updates aan het binnenhalen bent. Ik gebruik squid-deb-proxy, werkt perfect.

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/19, 21:16:18 »
Maar dan heb je er zelf nog steeds last van toch? En dat is dus problematisch aangezien een hoop lessen dus online zijn.

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/19, 21:34:26 »
Nog een paar tips:

* Verwijder unity-lens-video/-music indien je deze niet gebruikt, scheelt tientallen MB's aan RAM
* Verwijder oneconf (synchroniseren van geïnstalleerde software via USC), scheelt ~30 MB aan RAM
* Verwijder zeitgeist, wegens privacyredenen en/of omdat het je RAM scheelt

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/19, 21:36:46 »
Maar dan heb je er zelf nog steeds last van toch? En dat is dus problematisch aangezien een hoop lessen dus online zijn.
Tsja, wat is last? In theorie wel ja, in de praktijk is me dat nooit gemeld of heb ik het zelf gemerkt. En dat is waar het mij om gaat: we kunnen wel allerlei beren op de weg zien, maar als het in de praktijk geheel anders uitpakt (dus in dit geval onmerkbaar is), dan is het dat wat telt. Mocht het in de praktijk anders uitpakken, dan zal ik de eerste zijn die dat toegeeft en vervolgens aanpakt.

Nog een paar tips:

* Verwijder unity-lens-video/-music indien je deze niet gebruikt, scheelt tientallen MB's aan RAM
* Verwijder oneconf (synchroniseren van geïnstalleerde software via USC), scheelt ~30 MB aan RAM
* Verwijder zeitgeist, wegens privacyredenen en/of omdat het je RAM scheelt
Wel handig natuurlijk, maar dit heeft toch niets met het onderwerp van deze draad te maken = versnellen van updates?

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/19, 21:45:40 »
@Cumulus: Zeitgeist kun je ook gewoon uitschakelen in Systeemintellingen en zoveel RAM vreet het niet meer sinds de laatste updates. Dat hebben de devs gezegd en ik merk het zelf ook. Als dat het bij jou wel doet dan kun je beter een bug report indienen.

@markba: Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft hoor. Ik ben gewoon nieuwsgierig maar heb een beetje een kanttekening erbij om dit zelf uit te proberen vanwege wat ik hierboven noemde. Bedoel het niet kwaad hoor :)

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/20, 00:28:53 »
Maar dan heb je er zelf nog steeds last van toch? En dat is dus problematisch aangezien een hoop lessen dus online zijn.
Tsja, wat is last? In theorie wel ja, in de praktijk is me dat nooit gemeld of heb ik het zelf gemerkt. En dat is waar het mij om gaat: we kunnen wel allerlei beren op de weg zien, maar als het in de praktijk geheel anders uitpakt (dus in dit geval onmerkbaar is), dan is het dat wat telt. Mocht het in de praktijk anders uitpakken, dan zal ik de eerste zijn die dat toegeeft en vervolgens aanpakt.

Nog een paar tips:

* Verwijder unity-lens-video/-music indien je deze niet gebruikt, scheelt tientallen MB's aan RAM
* Verwijder oneconf (synchroniseren van geïnstalleerde software via USC), scheelt ~30 MB aan RAM
* Verwijder zeitgeist, wegens privacyredenen en/of omdat het je RAM scheelt
Wel handig natuurlijk, maar dit heeft toch niets met het onderwerp van deze draad te maken = versnellen van updates?
Ze zouden anders prima op dezelfde pagina van Pjotr kunnen staan.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/20, 13:29:34 »
Mensen die willen dat hun updates volledig in de achtergrond en volautomatisch worden uitgevoerd, dus zonder de gebruiker ooit lastig te vallen, kunnen dit script gebruiken:
#!/bin/sh
# check internet connection
if ! ping -c 1 -w 1 8.8.8.8 >/dev/null; then
  if ! ping -c 1 -w 1 194.7.1.4 >/dev/null; then
    echo 'PROBLEM: No internet connectivity!' >/var/log/autoupgr.log
    exit 0
  fi
fi
# do automatic noninteractive full upgrade
apt-get update
DEBIAN_FRONTEND=noninteractive apt-get -o Dpkg::Options::="--force-confold" -y dist-upgrade
echo 'INFO: full-upgrade done.' >/var/log/autoupgr.log
exit 0
en plaats dit als een bestand /etc/network/if-up.d/autoupgr .
Doe daarna:
sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/autoupgr
Dit voert dus een volautomatische niet-interactieve volledige update uit (inclusief systeemupdates) zodra het netwerk in de lucht is en er een internetverbinding aanwezig is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/20, 17:12:28 »
Citaat
Verwijder zeitgeist

niet zomaar doen, sloopt gnome desktop

* Verwijder unity-lens-video/-music indien je deze niet gebruikt, scheelt tientallen MB's aan RAM
* Verwijder oneconf (synchroniseren van geïnstalleerde software via USC), scheelt ~30 MB aan RAM

dat kan probleemloos

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/20, 20:21:27 »
Citaat
vistausss@vistausss-ThinkPad-E525:~$ sudo apt-get remove zeitgeist
[sudo] password for vistausss:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  zeitgeist
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 1 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Door deze operatie zal er 33,8 kB schijfruimte vrijkomen.
Wilt u doorgaan [J/n]? n
Afbreken.
vistausss@vistausss-ThinkPad-E525:~$

Trouwens, je kunt Zeitgeist toch gewoon uitschakelen in de Systeeminstellingen onder het kopje Privacy? Waarom dan allerlei dingen gaan verwijderen als het zo simpel is?

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/20, 22:17:19 »
Citaat
vistausss@vistausss-ThinkPad-E525:~$ sudo apt-get remove zeitgeist
[sudo] password for vistausss:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  zeitgeist
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 1 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Door deze operatie zal er 33,8 kB schijfruimte vrijkomen.
Wilt u doorgaan [J/n]? n
Afbreken.
vistausss@vistausss-ThinkPad-E525:~$

Trouwens, je kunt Zeitgeist toch gewoon uitschakelen in de Systeeminstellingen onder het kopje Privacy? Waarom dan allerlei dingen gaan verwijderen als het zo simpel is?
Omdat dat slechts een UI-element is, en ik vertrouw dat niet zo. KDE heeft er vast maling aan, en als je het toch niet wil gebruiken, kun je het net zo goed verwijderen, scheelt ook weer wat schijfruimte, vooral handig als je een oude computer hebt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/20, 23:00:07 »
* Verwijder zeitgeist, wegens privacyredenen
Weinig relevant voor dit topic "bijwerken van je systeem".  Privacy is een heel ander onderwerp: standaard kunnen alle gebruikers van een Ubuntu computer elkanders bestanden lezen en is veel informatie die zeitgeist inzichtelijk maakt ook zonder zeigeist beschikbaar voor andere gebruikers (of voor iemand die, al dan niet geoorloofd, toegang heeft tot het account). Ubuntu staat standaard ingesteld voor open samenwerking. :)

Als er privacyredenen zijn is (alleen) het verwijderen van zeitgeist onvoldoende. Als ik het goed begrijp wordt zeitgeist wel gebruikt voor het weergeven van recent gebruikte bestanden, toepassingen, mappen enz via de dash. Daar maak ik dan dankbaar gebruik van (is de leeftijd ;)) dus waarom zou ik het verwijderen?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/20, 23:49:41 »
Precies Cees. En daarom is er dus Privacy in Systeeminstellingen. Mocht Zeitgeist onverhoopt een probleem zijn dan kan ie via dat stukje GUI getemd worden :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/21, 10:48:14 »
Citaat
Trouwens, je kunt Zeitgeist toch gewoon uitschakelen in de Systeeminstellingen onder het kopje Privacy? Waarom dan allerlei dingen gaan verwijderen als het zo simpel is?

Wanneer je dingen uitzet, draaien sommige elementen door op de achtergrond. En nemen resources. simpel. En jahoor je kunt zeitgeist managen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/21, 11:12:09 »
Citaat
Omdat dat slechts een UI-element is, en ik vertrouw dat niet zo. KDE heeft er vast maling aan, en als je het toch niet wil gebruiken, kun je het net zo goed verwijderen, scheelt ook weer wat schijfruimte, vooral handig als je een oude computer hebt

dat laatste. daarom vind je bij lubuntu zo weinig processen. Geen geo-ip, geen zetgeist, etc. gebruikt 100 mb.
En ubuntu 450mb

Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/21, 12:56:15 »
Dat verschilt nogal per installatie hoor. Schone installatie van Ubuntu hier: 230 MB. Maar bij mijn vader ligt het rond de 300 MB. Denk dus dat er ook andere factoren meespelen dan alleen wat processen want het zijn precies dezelfde processen (schone installatie) bij zowel mijn vader als mij.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Tip: versnel het bijwerken van je systeem
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/21, 13:10:20 »
Kleine kanttekening omtrent Zeitgeist, 'zomaar' verwijderen kan rare consequenties hebben: http://askubuntu.com/questions/45548/disabling-zeitgeist . Achtung: die laatste oplossing onderaan is niet voor beginners. Eén typfoutje en je systeem is naar de vaantjes.
Voor kubuntu gebruikers kan ik aanbevelen om nepomuk uit te schakelen als je die niet gebruikt.


OT: goede tip. Zo doe ik het ook op mijn Solus systeem.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]