Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.  (gelezen 2565 keer)

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #25 Gepost op: 2015/02/25, 20:09:05 »
Gelukkig heb je bij Linux de repo's

En op Windows 8.1 de App Store, gecontroleerd door MS (net als dat de repo's op Linux door de distromaker(s) gecontroleerd worden). Goed, het is afhankelijk van wat je nodig hebt maar dat geldt op Linux ook: niet alles zit in de repo's. Ik heb bijna alle software op Windows 8.1 in ieder geval gewoon uit de App Store, idem op Linux met de repo's :)

Overigens is de registry het slechtste idee in Windows.

Daar ben ik het 100% mee eens.

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #26 Gepost op: 2015/02/26, 23:39:50 »
Als een pc te hard moet werken is het crashrisico groter. En de levensduur langer.

Dat zal toch wel een kortere levens duur zijn, zal je bedoelen, neem ik aan.  =D

Klopt.  :-[

Windows 8.1 draait bij mij over het algemeen vrij stil, koelfan gaat bijna nooit aan ondanks dat hier "maar" een i3 inzit.

Nog niet zo lang over van 8.1 naar ubuntu 12.04LTS.

Standaard gekeken. Dus zonder draaiende proggies.

8.1 draait iets van 800mb in het interne geheugen. Daar nog avast bij van 400mb. Bij elkaar 1200mb.
Ubuntu 12.04LTS gebruikt net is meer dan 600mb.
Een dubbele belasting bij 8.1.

Daarnaast had ik 70gb bestanden staan op 8.1.
Na deze exact dezelfde bestanden overgezet te hebben was het nog maar 35gb.
Dat betekend dat de harddisk onder Linux ook maar half zo hard hoeft te draaien voor exact dezelfde bestanden als onder 8.1.

In mijn ogen betekend dat dat 8.1 de pc 2x zo hard laat werken voor hetzelfde resultaat met Linux.
I rest my case.  8-)
« Laatst bewerkt op: 2015/02/26, 23:43:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #27 Gepost op: 2015/02/27, 01:18:35 »
Tja, het is ook afhankelijk van wat je ermee doet. Geheugengebruik op Windows 8.1 is hier rond de 700 MB met een aantal apps open waaronder ook een anti-virus (Bitdefender Free, want die is gratis en heel licht maar tóch altijd up-to-date en goed aangeschreven) en AdGuard met hun bescherming en het ads-malwarefilter aan. Nu draai ik wel voornamelijk apps uit de Windows 8.1 App Store, dus mogelijk dat dat bijdraagt aan het 'lichtere'. Op Linux op deze zelfde Surface Pro 3 (met i3 en SSD (!) dus) verschilt het per werkomgeving. Met GNOME Shell haal ik makkelijk de 1,5 GB en dan heb ik alleen maar een paar kleine apps open, simpelweg omdat GNOME Shell erg veel geheugen vreet (ondanks dat het wel fijn werkt). Met een lichtere omgeving als bijv. Pantheon op ElementaryOS licht het geheugengebruik aanzienlijk lager rond de 500 MB met een paar apps open en met Bodhi rond de 200 MB (100 MB met geen apps open).

Nogmaals: het verschilt per hardware, per werkomgeving (in het geval van Linux) en wat voor soort/hoeveel apps je hebt draaien of Windows wel of niet even stil/even weinig geheugen gebruikt als Linux.
(het kan zelfs soms per distro verschillen, afhankelijk van de gemaakte keuzes door de distrobouwer - zo is Voyager bijv. veel intenser voor je PC dan Xubuntu ondanks dat ze allebei Xfce gebruiken, zelfde geldt bijv. voor Ubuntu GNOME vs Fedora met GNOME (standard))
« Laatst bewerkt op: 2015/02/27, 01:30:22 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #28 Gepost op: 2015/02/27, 13:00:28 »
Tja, het is ook afhankelijk van wat je ermee doet. Geheugengebruik op Windows 8.1 is hier rond de 700 MB met een aantal apps open waaronder ook een anti-virus (Bitdefender Free, want die is gratis en heel licht maar tóch altijd up-to-date en goed aangeschreven) en AdGuard met hun bescherming en het ads-malwarefilter aan. Nu draai ik wel voornamelijk apps uit de Windows 8.1 App Store, dus mogelijk dat dat bijdraagt aan het 'lichtere'. Op Linux op deze zelfde Surface Pro 3 (met i3 en SSD (!) dus) verschilt het per werkomgeving. Met GNOME Shell haal ik makkelijk de 1,5 GB en dan heb ik alleen maar een paar kleine apps open, simpelweg omdat GNOME Shell erg veel geheugen vreet (ondanks dat het wel fijn werkt). Met een lichtere omgeving als bijv. Pantheon op ElementaryOS licht het geheugengebruik aanzienlijk lager rond de 500 MB met een paar apps open en met Bodhi rond de 200 MB (100 MB met geen apps open).

Nogmaals: het verschilt per hardware, per werkomgeving (in het geval van Linux) en wat voor soort/hoeveel apps je hebt draaien of Windows wel of niet even stil/even weinig geheugen gebruikt als Linux.
(het kan zelfs soms per distro verschillen, afhankelijk van de gemaakte keuzes door de distrobouwer - zo is Voyager bijv. veel intenser voor je PC dan Xubuntu ondanks dat ze allebei Xfce gebruiken, zelfde geldt bijv. voor Ubuntu GNOME vs Fedora met GNOME (standard))

Met het bovenstaande ben ik het volkomen eens.

En laten we nu stoppen met onnozel te vergelijken, daar dat in de praktijk bijna niet mogelijk is. Daar hangen gewoon te veel factoren vanaf.
Zoals een grafische kaart, welk soort geheugen, welke voeding, welke HD/SSD  enz. En allerlei Software.  =D =D
« Laatst bewerkt op: 2015/02/27, 13:05:49 door Henkp »

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #29 Gepost op: 2015/02/27, 14:04:27 »
Tja, het is ook afhankelijk van wat je ermee doet. Geheugengebruik op Windows 8.1 is hier rond de 700 MB met een aantal apps open waaronder ook een anti-virus (Bitdefender Free, want die is gratis en heel licht maar tóch altijd up-to-date en goed aangeschreven) en AdGuard met hun bescherming en het ads-malwarefilter aan. Nu draai ik wel voornamelijk apps uit de Windows 8.1 App Store, dus mogelijk dat dat bijdraagt aan het 'lichtere'. Op Linux op deze zelfde Surface Pro 3 (met i3 en SSD (!) dus) verschilt het per werkomgeving. Met GNOME Shell haal ik makkelijk de 1,5 GB en dan heb ik alleen maar een paar kleine apps open, simpelweg omdat GNOME Shell erg veel geheugen vreet (ondanks dat het wel fijn werkt). Met een lichtere omgeving als bijv. Pantheon op ElementaryOS licht het geheugengebruik aanzienlijk lager rond de 500 MB met een paar apps open en met Bodhi rond de 200 MB (100 MB met geen apps open).

Nogmaals: het verschilt per hardware, per werkomgeving (in het geval van Linux) en wat voor soort/hoeveel apps je hebt draaien of Windows wel of niet even stil/even weinig geheugen gebruikt als Linux.
(het kan zelfs soms per distro verschillen, afhankelijk van de gemaakte keuzes door de distrobouwer - zo is Voyager bijv. veel intenser voor je PC dan Xubuntu ondanks dat ze allebei Xfce gebruiken, zelfde geldt bijv. voor Ubuntu GNOME vs Fedora met GNOME (standard))

Ik heb het niet over apps open. Ik heb het over kaal en standaard draaien. Basic OS. Anders is het appels met peren vergelijken.
Kaal w8.1 standaard met virusscanner, aangezien je niet zonder kunt. 800mb + 400mb = 1200mb.
Kaal Ubuntu 12.04LTS standaard. 600mb. Ook nog minder dan kaal w8.1 zonder scanner.

En laten we nu stoppen met onnozel te vergelijken, daar dat in de praktijk bijna niet mogelijk is. Daar hangen gewoon te veel factoren vanaf.

Een beter vergelijk als exact dezelfde bestanden op een w8.1 overzetten op ubuntu en dan maar de helft aan ruimte kwijt zijn lijkt mij toch een verre van onnozele vergelijking.
Net als het intern geheugen verbruik vergelijken van kaal OS draaien. Welke resultaatvervuilende factoren zijn hierop dan van toepassing?
Beiden staat geheel los van alle hierboven genoemde zaken als draaiende apps en hardware, voeding of hd enzo. Significanter vergelijken is naar mijn mening niet mogelijk aangezien het exact dezelfde pc betrof waar eerst w8.1 op stond en daarna ubuntu. Significanter kan het niet.
Gegevens gekeken net voor w8.1 eraf ging, en meteen toen ubuntu erop stond (want ik wilde weten of de voordelen zoals ze vaak benoemd worden ook echt waren. En inderdaad.).
« Laatst bewerkt op: 2015/02/27, 14:14:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #30 Gepost op: 2015/02/27, 14:08:09 »
*zucht*

Zie ook Henkp's post. Kaal of niet maakt geen *** uit, het verschilt gewoon per configuratie: software- en hardwareconfiguratie. Ook Linux kan zwaar draaien als je een zware werkomgeving als GNOME Shell gebruikt. En dan nog is de hardware ook van invloed. Die post hierboven kostte me al teveel extra kracht, ik ga niet nóg meer kracht die ik niet meer heb verspillen aan deze onnodige discussie. Laten we het erop houden dat jij jou ervaring hebt met Windows vs Linux in het geheugengebruik en ik de mijne ("let's agree to disagree").

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #31 Gepost op: 2015/02/27, 14:17:32 »
Mijn hoofdmachine waar ik alleen maar Xubuntu op draai, is gewoon langzamer als met W7 ultimate.
Hoeveel geheugen gebruikt wordt is op zich niet waar het om gaat, de configuratie is gewoon van belang.

En het echte belang is of je het idee hebt dat het OS wat je gebruikt beter is dan het vorige, in mijn geval heb ik zeker dat gevoel.
Snelheid is ook maar relatief :police:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Allard

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #32 Gepost op: 2015/02/27, 14:19:12 »
Waarom geeft Ubuntu/Linux Mint bijna nooit foutmeldingens zoals Windows, gaat er bijna nooit wat mis?
Ik heb met Ubuntu meer foutmeldingen gezien dan dat ik kan herinneren in Windows.

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #33 Gepost op: 2015/02/27, 14:23:12 »
Lol maar daarentegen weer geen virusmeldingen, dus alles is relatief :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #34 Gepost op: 2015/02/27, 15:34:45 »
Laten we het erop houden dat jij jou ervaring hebt met Windows vs Linux in het geheugengebruik en ik de mijne ("let's agree to disagree").

Helemaal prima. Maar laat me dan op zijn minst even wat bijleren en begrijpen. :-[

Hoe kan hardware verschil maken als het dezelfde pc met dezelfde hardware betreft? Bij twee verschillende pc's met verschillende hardware begrijp ik wat je bedoeld.
En ook voor dezelfde bestanden op dezelfde harddisk begrijp ik het verschil niet.

En ik heb het over ubuntu en 8.1, allebei standaard geinstalleerd. Niet over gnome shell ofzo. Zoals ik het dan stel klopt het dan toch bij de vergelijking 8.1 en ubuntu? Of wat zie ik anders over het hoofd?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #35 Gepost op: 2015/02/27, 15:56:31 »
Eh om maar een voorbeeld te noemen, een Ati kaart loopt onder windows bij mij stukken beter dan onder Linux, en dat is ook hardware volgens mij?

De manier waarop dingen aangesproken worden hardwarematig kan per OS best wel verschillen.
Dus simpel stellen dat op dezelfde machines het ene OS beter draait dan het andere, wil niet zeggen dat dat voor alle machines geld, toevallig alleen bij de jouwe.

Het geheugengebruik is daarin echt niet de enige bepalende reden.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu/Linux Mint bijna geen fout meldingen.
« Reactie #36 Gepost op: 2015/02/27, 23:00:57 »
Dank je voor de duidelijke uitleg. Daar kan ik wat mee.
Dan zal ik met mijn machine inderdaad geluk gehad hebben. In elk geval gaat het voor mij wel op.
2 machines dan. Want ik heb er 2 met ubuntu draaien, en allebei rustiger daarmee. Ohw, en een 3e, inmiddels gecrashte (moederbord kapot) laptop waar het ook rustiger op draaide (dan XP).
« Laatst bewerkt op: 2015/02/27, 23:04:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore