Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird Windows mixen met Thunderbird Linux  (gelezen 464 keer)

Thunderbird Windows mixen met Thunderbird Linux
« Gepost op: 2021/07/01, 21:35:25 »
Hoi,
Ik heb nog een oude (Windows) PC met Thunderbird 1.0.2 als mail-programma. Ik wil Thunderbird (mail en contacten) integreren in Thunderbird (78.11.0) op Linux, waarbij mijn TB-Windows-account moet worden toegevoegd aan mijn TB-Linux-account, met dien verstande dat per account de mappen Post-In, Concepten, Verzonden, Archieven en Prullenbak apart blijven en de Locale Mappen mogen worden samengevoegd. In de extra-opties zie ik de functie “Import”. Ik begrijp dat ik de over te brengen componenten op USB-stick (o.i.d.) moet zetten om die later te importeren. Maar welke Thunderbird 1.0 componenten (of hele map) moeten op USB-stick en waar moet ik ze importeren in Thunderbird 78.11 zonder dat 't een rotzooi wordt? Wat gebeurt er overigens met over te zetten lokale TB-1 (sub)mappen die in Thunderbird 78.11 al bestaan? 
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird Windows mixen met Thunderbird Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/02, 08:55:22 »
Die Windows versie is veel te oud om enige configuratie nog over te kopiëren. De mailarchieven zelf worden opgeslagen in "mbox" bestandsformaat. Dat zijn in essentie textbestanden zonder extensie. Eén mbox bestand komt overeen met een folder in Thunderbird. Die kunnen wellicht nog direct door de (veel) nieuwere Thunderbird op Linux ingelezen worden.

- Adressen: hier zou ik in de oude versie kijken naar een export functie naar één of ander tekstformaat (je begrijpt dat weinigen die oude versie nog zullen hebben om meer specifiek hulp te kunnen geven). Die moet je dan kunnen invoeren in je nieuwe thunderbird.

- Mail: Hier zou ik in de oude Thunderbird alle folders hernoemen naar "naam_oud". Dan wordt, als die oude versie "recent" genoeg is, het overeenstemmende mbox bestand ook zo hernoemd. Die bestanden kopieer je dan naar "Locale folders" in je nieuwe thunderbird. Als je die nieuwe thunderbird dan opnieuw opstart, dan zullen die mbox bestanden verschijnen als folders. De berichten kan je dan verplaatsen naar de "juiste" folder, waarna je - nog steeds in thunderbird - die folders kan verwijderen. Zo vermijd je ook "clashes" met folders die in je nieuwe Thunderbird al bestaan.

  • Lokale folders in Thunderbird staan onder~/.thunderbird/<cijfers_en_letters.default-release/Mail/Local Folders. Vermoedelijk in de oude versie gelijkaardig.
  • De mbox bestanden zijn bestanden zonder extensie. Er is ook een folder met dezelfde naam en de extensie .msd. Dat zijn indexbestanden die Thunderbird automatisch aanmaakt als die er niet zijn. Je moet je dus enkel zorgen maken over de bestanden zonder naam.

Re: Thunderbird Windows mixen met Thunderbird Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/02, 12:04:06 »
Dank voor de uitleg. "Even" importeren is er, zo te zien, niet bij. Wordt een heel gedoe. Misschien handiger om z.s.m. een 2e account, die van TB-1, in TB-78 aan te maken en daarmee verder gaan. Mocht ik dan nog wat missen, kan ik altijd nog in mijn oude systeem kijken zolang het niet instort. Misschien bewaar ik wel teveel  ;)

PS: Een hele hoop verouderde mail weggegooid en Evolution van de plank gehaald. Weer eens wat anders en ook dat werkt prima. Met Linux blijf je spelen.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2021/07/07, 16:09:41 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME