Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassie  (gelezen 3778 keer)

Ubuntu is via update van 10.10 naar 11.04 ge-update.

In denk dat het een Unity bug is, maar ik wil graag horen of ook andere mensen het probleem zijn tegengekomen.
Als ik "Opslaan als" kies, en het dialoogvenster opent ge-maximaliseerd (schermvullend), in welke toepassing ook, dan is het venster blanco.
Ik ben er achter gekomen dat het (soms) help door in de vensterbalk te dubbel-klikken. Het dialoogvenster wordt dan "niet" schermvullend, maar toont wel de gewenste informatie...

Als ik in "Klassiek" modus opstart is het probleem niet weg, maar "Klassiek" modus is zeker geen 100% Gnome?!

Wie kent deze bug?
Is er al een oplossing, of work-around voor?
Hoe kan ik Unity eraf gooien en volledig Gnome gebruiken?
(ik heb Gnome al geïnstalleerd via Softwarecentrum.)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/24, 19:52:39 door Reginald Wilders »
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/22, 23:00:57 »
Bij welk(e) programma(s) is het? Dan is het misschien een bug daarin.
Klassiek = Gnome & Metacity (kan vervangen worden door Compiz)
normaal = Unity & Compiz
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/22, 23:21:02 »
Ik heb 't idee dat het gebeurd bij elk dialoogvenster van welke software ook.
In eerste instantie viel het op toen ik een bijlage uit de mail wilde opslaan: blanco venster. Daarna een "Word.doc" in LibreOffice opslaan-als: blanco venster. Door in het "vierkantje" van het venster te klikken of door te dubbel-klikker maak je het venster kleiner, en soms helpt dat; dan verschijnt de opslaan-als-informatie. Maar ook bij andere programma's gebeurt het.

Ik heb het opstartscherm naar 'Klassiek' omgezet om te kijken of het aan "Unity" zou liggen, maar het probleem is identiek. Klassiek heeft ook dezelfde vensterfunctionaliteit als Unity. Daarom verbaast het me dat Unity en Klassiek geen overeenkomst hebben...

Als je overigens van een live-CD draait, laadt hij helemaal geen Unity lijkt wel.

Ik denk dat ik binnenkort 10.10 weer installeer.
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/22, 23:28:48 »
Wat voor gpu gebruik je? Misschien is het gewoon een driverprobleem.

Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/22, 23:45:59 »
Voor de standaard(aanbevolen) NVIDIA driver staat (nog) een groen balletje...
Maar ubuntu 11.04 is via een update geïnstalleerd, ik kan die ander NVIDIA driver nog proberen. Misschien dat daar inderdaad iets niet goed gaat. Ik ben zelf eigenlijk ook niet van: een nieuwe Ubuntu via update. Liever een clean-install. Maar mijn schoonvader had de stoute schoenen aangetrokken, en op de up-date-knop geklikt.

Ik kan er nu dus ook even niet meer bij om het te testen!

;-)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/22, 23:50:40 »
En wat doet "Klassiek (geen effecten)" ?

Want alleen dan is Compiz uitgeschakeld. Met gewoon Klassiek zit je nog steeds in Compiz.

Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/23, 00:05:27 »
En wat doet "Klassiek (geen effecten)" ?

Want alleen dan is Compiz uitgeschakeld. Met gewoon Klassiek zit je nog steeds in Compiz.

Die heb ik nog niet geprobeerd. Ik laat 't weten zodra ik er bij kan. (dinsdag pas)
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/23, 17:36:48 »
Als je overigens van een live-CD draait, laadt hij helemaal geen Unity lijkt wel.

Voor de liveCD heb je de zwaardere drivers die Compiz nodig heeft niet. Daarom laadt hij Unity niet, omdat er geen mogelijkheid voor Compiz is.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline stiller

  • Lid
Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/24, 12:35:19 »
Ik heb hetzelfde probleem als Reginald: geregeld witte schermen. In Thunderbird mail, in Office, in Gimp. En niet alleen bij 'opslaan als', alhoewel dat dus ook.
Enkele malen wegklikken, en weer in beeld klikken helpt dan, soms meteen, soms na enkele keren pas.
Bijzonder irritant!

Met elke upgrade weer toestanden, bah!

Nog een ander probleem namelijk [ook al usance]. Deze keer: bij opstarten computer 'vergeet' ie het toetsenbord mee op te starten. Alleen een harde reset blijkt te helpen. En zo dus élke keer weer! Eerste keer niks, tweede keer daar ís ie weer. Om gek van te worden, en zo ontzettend stom en raar! Bah :-(

Re: blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity en klassiek
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/24, 14:18:53 »
Ik kan vanavond (pas) laten weten of het in mijn (grootvader's) geval ligt aan de grafisch driver, of Compiz...
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

[OPGELOST] blanco schermvullend dialoogvenster in ubuntu 11.04, Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/24, 19:51:16 »
Okee, opgelost!
Het "Grafisch versneld stuurprogramma" stond ingesteld op NVIDIA (versie current) [aanbevolen]
terwijl 'NVIDIA [173]' ook beschikbaar stond. Die ingesteld en klaar.
Ubuntu staat nu op 'Klassiek' ingesteld, Unity moet ik nog even checken, maar mijn schoonvader gebruikt sowieso liever 'Klassiek'.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline stiller

  • Lid
Hoe/waar vind ik dát??

Bij klassiek onder Systeem > Beheer > Extra stuurprogramma's
En het is sterk aangeraden om niet te updaten bij een nieuwe versie, maar een verse installatie.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline stiller

  • Lid
Top, bedankt!

En nu dít probleem nog:
Bij opstarten computer 'vergeet' ie het toetsenbord mee op te starten. Alleen een harde reset - ook al is het na enkele seconden opstart - blijkt te helpen. En zo dus élke keer weer!

Waar ligt dat aan?

Offline stiller

  • Lid
En het is sterk aangeraden om niet te updaten bij een nieuwe versie, maar een verse installatie.

Heeft dat geen invloed op mijn dual-boot (met WinXP)?
En wat t.a.v. alle andere bestanden op de verschillende partities, moeten die eerst allemaal geback-upt??

Offline emiel1976

  • Lid
Nee dat heeft geen invloed op je XP.
Je moet gewoon je Linux partitie formatteren en daar de nieuwe versie over zetten.
Je installeert gewoon je Linux opnieuw waardoor je niet de fouten en onnodige programma's van de vorige versie behoud.
Het scheelt ruimte op je harde schijf en het voorkomt een aantal problemen.

Maak wel een backup van al je bestanden. Deze kun je op je XP partitie zetten of nog beter op een externe data houder.


Offline stiller

  • Lid
Dank je Emiel.
Voor een volgende keer weet ik wat me te doen staat!
Althans... dat hoop ik  :|
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 10:45:38 door stiller »