Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slotjes op alle USB-bestanden  (gelezen 674 keer)

Offline edube

  • Lid
Slotjes op alle USB-bestanden
« Gepost op: 2021/04/02, 13:25:13 »
Na het kopiëren van USB-bestanden naar een externe hdd zijn alle bestanden op de USB-stick van een slotje voorzien. Volgens mij zit zelfs de hele USB op slot! Ik kan bestanden in ieder geval niet meer bewerken, verplaatsen of zelfs maar verwijderen. Heeft mss  iets met "rechten" of zo te maken vermoed ik.
Heb met behulp van "Nautilus"  geprobeerd de bestanden te ontgrendelen. Tevergeefs, maar waarschijnlijk doe ik iets niet helemaal goed.
Graag advies.

Ubuntu-versie 18.04.5 LTS Bionic


Offline edube

  • Lid
Re: Slotjes op alle USB-bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/02, 18:33:10 »
Eigenlijk geen idee maar ik denk beide ntfs.
De externe hdd komt nl. uit een pc met windows software.
De USB is een Sandisk Ultra 3.0 128GB. Andere soortgelijke USB-sticks geven dit probleem niet.
NB. De externe hdd is eerder geformateerd in een W10 computer.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/02, 18:37:11 door edube »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Slotjes op alle USB-bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/02, 18:37:38 »
Mogelijk een "unclean" bestandssysteem. Indien ntfs geformatteerd, koppel dan de apparaten eens aan onder Windows. Controleer ze in Windows met het schijfcontrolegereedschap. Ontkoppel ze daarna *correct* in Windows (d.w.z., eerst ontkoppelen via het icoon in de tray, dan pas - na enkele seconden - fysiek unpluggen).

Consistente bestandssystemen zouden daarna goed moeten werken in Ubuntu. Ook hier geldt de regel: éérst zorgvuldig ontkoppelen via de software ("uitwerp"-knopje in bestandsbeheer). Ubuntu geeft, kort daarna, een bericht dat het veilig is de USB te verwijderen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Slotjes op alle USB-bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/02, 19:13:27 »
NTFS gebruikt een caching en journaling systeem, dus dat mag je NOOIT zomaar uittrekken. Altijd eerst veilig ontkoppelen. Alleen FAT mag je zomaar uittrekken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Slotjes op alle USB-bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/02, 20:13:45 »
Alleen FAT mag je zomaar uittrekken.
Helemaal fout. Een fat USB uittrekken op het verkeerde moment kan al vlugger, en zelfs veel zwaardere schade veroorzaken aan het bestandssysteem. Het is een primitief bestandsysteem en beschikt niet over de ingebouwde checks (o.a. het journaling systeem) zoals ntfs onder WIndows of ext onder linux. Altijd verwijderbare media eerst via software uitwerpen.

Het risico is er vooral bij schrijfoperaties. Als je enkel bestanden hebt uitgelezen, en zeker al als het volume "enkel -lezen" is aangekoppeld, is het beschadigen door onverhoeds uit te trekken, klein.

Belangrijk, echter, blijft ook dat je je slotjes wegkrijgt.

Offline edube

  • Lid
Re: Slotjes op alle USB-bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/02, 20:26:13 »
Sorry hoor maar kunnen jullie duiden wat dit met de plotseling verschenen slotjes op di USB-bestanden van doen heeft?
Kan het niet meer met toegekende rechten te maken hebben?

Dus wat nu te doen ?
De USB in mijn Win-computer controleren of met “Nautilus” aan de gang in Ubuntu?
Of mss nog iets anders...?
« Laatst bewerkt op: 2021/04/02, 20:31:44 door edube »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Slotjes op alle USB-bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/02, 20:40:10 »
Citaat van: Vanadium
Controleer ze in Windows met het schijfcontrolegereedschap. Ontkoppel ze daarna *correct* in Windows (d.w.z., eerst ontkoppelen via het icoon in de tray, dan pas - na enkele seconden - fysiek unpluggen).

Een ntfs bestandssysteem met problemen kan "enkel lezen" aangekoppeld worden. Dan zou je slotjes krijgen.

Dat dit in jou geval de oorzaak is van je probleem, weten we niet zeker. We hebben immers geen glazen bol. We weten zelfs nog niet eens wel bestandssysteem er nu op je USB staat. Uit wat je aangeeft (je hebt zelf immers geen permissies veranderd), lijkt een inconsistent bestandssysteem een mogelijkheid te zijn.

Wat ik voorstel, kan op geen enkele wijze kwaad. Sterker nog, iedereen zou de gewoonte moeten aannemen nu en dan een bestandssysteem van een USB schijf eens te controleren. Er is immers geen enkel mechanisme waarbij dat automatisch gebeurt, terwijl de kans op beschadiging wel groter is door het periodiek verwijderen.

Offline edube

  • Lid
Re: Slotjes op alle USB-bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/03, 10:24:33 »
Ik heb de betreffende USB gecontroleerd in Windows met het schijfcontrolegereedschap.
De USB functioneert in mijn Ubuntu-pc weer als voorheen, al zijn er desondanks enkele bestanden beschadigd.

Mogelijk heeft  een crash tijdens het kopiëren van de bestanden van de USB naar de externe HDD het probleem veroorzaakt.
In ieder geval een goede tip om de USB  regelmatig door Windows te laten controleren en zo nodig te herstellen.
Bedankt voor jullie hulp en advies.

Wat mij betreft kan er nu een "slotje" op dit topic.... :)

mvgr Ed