Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OEM install (for manufacturers)  (gelezen 4847 keer)

Offline Cme

  • Lid
OEM install (for manufacturers)
« Gepost op: 2014/06/21, 12:41:09 »
Na een nieuwe installatie Ubuntu 14.04 Lts. 64 bit versie is het kunnen scrollen via de touchpad vervallen. Er is geen optie voor scrollen. Op een oudere computer was deze scrollfunctie wel aanwezig Ubuntu 14.04 Lts. 32 bit versie. De screenshots zal ik later toevoegen. Na recente download Ubuntu waarvan een opstatbare USB stick gemaakt, sta ik voor de vraag (tijdens het booten): OEM install (for manufactures). Zou ik door hiervoor te kiezen bepaalde drivers binnenhalen die noodzakelijk zijn voor mijn Laptop Lenovo Z serie? Scrollen in de Win.8.1 gaat zonder problemen (dual boot).
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/21, 12:47:20 »
Na een nieuwe installatie Ubuntu 14.04 Lts. 64 bit versie is het kunnen scrollen via de touchpad vervallen. Er is geen optie voor scrollen. Op een oudere computer was deze scrollfunctie wel aanwezig Ubuntu 14.04 Lts. 32 bit versie. De screenshots zal ik later toevoegen. Na recente download Ubuntu waarvan een opstatbare USB stick gemaakt, sta ik voor de vraag (tijdens het booten): OEM install (for manufactures). Zou ik door hiervoor te kiezen bepaalde drivers binnenhalen die noodzakelijk zijn voor mijn Laptop Lenovo Z serie? Scrollen in de Win.8.1 gaat zonder problemen (dual boot).

zover ik weet blijven de packages het zelfde, maar kan zijn dat ik het fout heb. misschien dat iemand anders je meer duidelijkheid kan geven. succes ermee in ieder geval.

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/21, 14:14:43 »
Omdat ik nog geen duidelijkheid heb over OEM installatie heb ik de 'gewone' Ubuntu herinstallatie gedaan. Alsnog dezelfde muisinstallatie, zie screenshot.
Ik snap niet waarom de scroll-functie is vervallen. Hoe kom ik aan de juiste instelling voor de touchpad? Nogmaals, op de andere partitie staat W8.1 en daar kan ik gewoon horizontaal en verticaal scrollen.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/21, 14:21:43 »
Hier kan ik ook gewoon die touchpad-instellingen bereiken, dus ik denk toch dat er iets mis is met je installatie (zeker omdat Lenovo Linux-vriendelijke hardware gebruikt en de Thinkpads en Z-serie zijn zelfs Linux-gecertificeerd). Download Ubuntu 14.04 eens van onze website en controleer ook de md5sum.

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/21, 21:56:03 »
Hier kan ik ook gewoon die touchpad-instellingen bereiken, dus ik denk toch dat er iets mis is met je installatie (zeker omdat Lenovo Linux-vriendelijke hardware gebruikt en de Thinkpads en Z-serie zijn zelfs Linux-gecertificeerd). Download Ubuntu 14.04 eens van onze website en controleer ook de md5sum.

De download is van deze site gehaald. Geen scroll-functie. Ook de download van de Engelstalige kant van Ubuntu geeft mij niet de scroll terug.  Wat is md5sum?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jolo

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/22, 10:18:27 »
Wat is md5sum?
Info daarover staat onder andere op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HoeMD5SUM?action=show&redirect=HoeMD5SUM
Als de md5sum checksum in orde is, check je tijdens het opstarten vanaf de Ubuntu installatie dvd  de optie "Schijf op fouten controleren".  Als die in orde is kies je bij de volgende opstart vanaf Ubuntu installatie dvd, de optie "Uitproberen zonder te installeren", zodat Ubuntu' Live-sessie start. Zie daarover deze hyperlink  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopTrusty


 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/22, 11:25:15 »
Precies zoals Jolo ook al aangeeft, staat dat soort infor gewoon in onze eigen Documentatie...

Maar goed, mocht ook dat in orde zijn, dan kun je ook kijken of een andere distro als bijv. Xubuntu of Antergos wél naar behoren werkt.

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/22, 16:04:42 »
Is het mogelijk dat er niets met de downloads mis is maar dat er geen pakketten binnenkomen bij/via Synaptic? Op mijn voorgaande LT. was geen problemen met de scroll-functie en wat ik al opmerkte, de scroll op Windows doet het! (Alleen is Windows nu overschreven maar dat is een ander verhaal:(
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/23, 08:08:55 »
Nu zie ik wat ik in een vorige draad niet goed zag. (De plaatjes waren twee verschillende computers.)
Je touchpad wordt geheel niet herkent wordt als een touchpad, maar als een muis.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/23, 08:10:59 door Erik Krom »

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/23, 12:53:24 »
[quote
[/quote]
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/23, 12:56:10 »
Wat hieraan te doen? Mijn TOUCHPAD (sccroll-functie) wordt niet herkent!!!
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/24, 15:27:31 »
Scroll-functie van het Touchpad in Ubuntu werkt niet in Ubuntu 14.04 LTS op deze machine. 64 bit versie. Lenovo. Zie screenshot hier ergens boven. Daar is duidelijk te zien dat de instelling vd muis geen functie voor het scrollen heeft. De leverancier levert div. drivers, echter allen in .exe :
http://mobilesupport.lenovo.com/nl/nl/products/laptops-and-netbooks/ideapad-z-series-laptops/ideapad-z710-notebook
Weet iemand of deze zijn te gebruiken/om te zetten naar Ubuntu?
Ik heb recentelijk weer een installatie gedaan en opnieuw geen scroll in het touchpad. Daar ligt het dus niet aan.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/24, 18:22:30 »
Op deze pagina staat hetzelfde probleem met "misschien" wat oplossingen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2217808
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/25, 10:36:27 »
Op deze pagina staat hetzelfde probleem met "misschien" wat oplossingen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2217808


Bedankt voor je Url maar het lijkt om een ander issue te gaan nl. het uitzetten van het touchpad als er een muis is. Denk je dat het alsnog iets is om de scroll-functie te verkrijgen? Overigens, het ligt niet aan de 14.04 versie want op een andere LapTop, een 32 bit met Ubuntu 14.04 , deed de scroll het wel.


HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/25, 10:48:16 »
Het lijkt dat mijn touchpad in het geheel niet herkent wordt als tochpad maar als muis! Zouden deze drivers niet beschikbaar zijn in/voor Ubuntu? ? De fabrikant heeft wel touchpad-drivers maar als .exe Weet iemand hoe die in Ubuntu binnen te halen zijn? Of dat ze omgebouwd kunnen worden?
http://mobilesupport.lenovo.com/nl/nl/products/laptops-and-netbooks/ideapad-z-series-laptops/ideapad-z710-notebook (onderaan de pagina)
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/25, 11:30:20 »
De drivers voor jou touchpad zitten in de Linux-kernel, dus het is geen driver-probleem...

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/01, 15:47:01 »
Na een MD5SUM / controle USB waar de installatie op staat, blijf ik met het feit zitten dat mijn muis geen TOUCHpad-optie heeft! Het gaat mij erom dat ik zeer graag de scroll-functie wil gebruiken (die er dus NIET is). Ik vind nergens in UBUNTU of op internet dat deze optie gewoon niet is geïnstalleerd. Het zou in de LINUS-Kernel moeten zitten? Heeft iemand enig idee welke download ik zou kunnen proberen: http://nl.releases.ubuntu.com/trusty/
De download die ik heb is van deze site en van de Engelstalige.
Overigens: in dconf Editior vond ik dat ' natural-scroll'  bij mij op FALSE staat. zie screenshot. Hoe op TRUE te zetten?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/02, 11:21:08 »
Natural Scrolling staat al op True. Standaard staat ie op False, zoals aangegeven. Maar zodra je een vinkje plaatst bij Natural Scrolling, wordt de waarde True. Bij Standaard staat alleen wat de standaardwaarde is.

Maar heb je nu al Xubuntu of Antergos geprobeerd om te zien of het daar ook hetzelfde verhaal is?

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/02, 11:40:58 »
Mocht ook dat in orde zijn, dan kun je ook kijken of een andere distro als bijv. Xubuntu of Antergos wél naar behoren werkt./quote]

'k heb uitgevoerd wat Jolo suggereert. Geen fouten op USB. 'k wil Antergos wel uitproberen, kijken of daar wel een scroll-functie mogelijk is.

Heb Antergos gedownload maar hoe nu verder? In Ubuntu kan ik met de .iso geen Live USB-stick maken. (?) Is er een programma te downloaden die de antergos.iso naar de USB schrijft? Ik kom niet verder met de aanwijzingen op betetreffende site.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/02, 12:44:50 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/02, 21:12:06 »
Antergos heeft dat keurig op haar Wiki beschreven: http://wiki.antergos.com/Create+a+working+Live+USB

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/03, 15:51:05 »
Antergos heeft dat keurig op haar Wiki beschreven: http://wiki.antergos.com/Create+a+working+Live+USB

Ja Dank. Heb ik gezien maar ik kwam daar niet mee verder, te moeilijk.
Heb daarom Xubuntu geïnstalleerd, ook daar is geen touchpad-scroll ondersteuning. zie afb. Hoe nu verder? Heel graag verdere ondersteuning, ik zou het vreselijk vinden om voortaan Linux / Ubuntu zonder scroll te (moeten) gebruiken. Zijn er andere leden die dit mankement kennen?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/03, 15:58:58 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/04, 11:45:45 »
@Vistaus De verwijzing naar Antergos maakt me nieuwsgierig naar deze Linus OS. Het maken van de Live stick is erg lastig en wil het bespreken omdat ik waarschuwingen krijg in UBUNTU het pakket waar wiki-Antergos naar verwijst niet te installeren. zie plaatje. Ik wil het niet via Windows doen want al eerder kreeg ik een TROJAANS paard binnen toen ik UBUNTU via LILI op USB wilde zetten. (miijn vertrouwwen in Windows is nihil)

-Hoe kan ik / met welke image writer kan ik Antergos op USB zetten. Live Creator / opstart schijfmaker in UBUNTU ziet antergos-2014.06.24-x86_64.iso niet.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/04, 12:40:52 »
De handtekening ontbreekt in het imagewriter-pakket, maar het is gewoon van Suse, een bekende distromaker, dus je kunt dat gewoon installeren.
Het maken van de Live USB van Antergos is niet zo lastig. Gewoon die waarschuwing negeren bij het installeren van Image Writer en dan daarmee de stick maken. De terminal kan ook, evt., zoals de Antergos-wiki ook aangeeft.

Offline Cme

  • Lid
Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #23 Gepost op: 2014/07/04, 17:25:08 »
@Vistaus Op jouw aanraden heb ik  pakket geïnstalleerd. Er gebeurt alleen niets ma het invoeren van mijn wachtwoord.
Wat doe ik niet goed. Omdat de imagewriter geen info geeft, een .jpg Is het wel Suse? En klopt het dat er geen programma opent?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: OEM install (for manufacturers)
« Reactie #24 Gepost op: 2014/07/04, 20:13:44 »
Hmm, probeer het anders eens via de terminal?

1 Geef commando:
sudo fdisk -l
en kijk wat je USB-stick is (uiteraard moet je die hebben ingeplugd). Normaliter is dit /dev/sdb, /dev/sdc of /dev/sdf maar het kan ook een ander /dev/sd-pad zijn. Noteer de juiste.

2 Verplaats via je favoriete bestandsbeheerder de ISO van Antergos naar je Persoonlijke map.
3 In het terminalvenster, geef de volgende opdracht:
sudo dd if=antergos-2014.06.24-x86_64.iso of=/dev/sdx
!! Vervang /dev/sdx door het /dev-pad van je USB-stick die je bij stap 1 noteerde.

dd laat geen voortgang zien van het maken van de Live USB dus het lijkt net of er niks gebeurd en de opdracht blijft 'hangen', maar er gebeurt dus wel wat dus gewoon even wachten. Als ie klaar is, zal ie een output geven dat ie het weggeschreven heeft.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 20:15:15 door Vistaus »