Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu haalt het professionele niveau !  (gelezen 2111 keer)

Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Gepost op: 2012/04/24, 09:53:03 »
Leuk om te lezen; Xubuntu is de desktop die gekozen werd om bestaande Windows-platforms te vervangen.
Het gaat om 290 stations, en een netwerkinfrastructuur.

Citrix, Windows , ..., werden vervangen omwille van de hoge licentiekosten (als een van de voornaamste beweegredenen) .

Ook Linux magazine heeft er een artikeltje aan gewijd.

Opmerkelijk was dat de werknemers na een proefperiode weigerden om terug met Windows te werken. De ompoling heeft geld gekost, dat wel, maar de kosten zouden snel terugverdiend worden door het wegvallen van licentiekosten. (bron Linuxmag)

XUBUNTU
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 09:55:25 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/24, 11:14:01 »
Had ook niks anders verwacht (Xubuntu). ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/24, 11:46:59 »
Had ook niks anders verwacht (Xubuntu). ^-^

Ik had wel iets beters verwacht :evil:

OT: Ik had het al gelezen in Linux Magazine, maar echt super dat ze dit gedaan hebben, go Linux =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/24, 12:37:28 »
Had ook niks anders verwacht (Xubuntu). ^-^
Hebben ze toch naar ons geluisterd Wanda :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/24, 17:22:22 »
Een desktop waarop je niet eens je geluidsuitvoer kunt veranderen. Misschien is dat toevallig niet nodig voor deze casus, maar Xfce is toch een weinig professionele desktop, vind ik.

Offline bwman

  • Lid
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/24, 17:27:50 »
t is een leuk artikel.
Hopelijk krijgt dit project navolging door andere groepen .
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/24, 18:53:49 »
Een desktop waarop je niet eens je geluidsuitvoer kunt veranderen. Misschien is dat toevallig niet nodig voor deze casus, maar Xfce is toch een weinig professionele desktop, vind ik.

Vandaar mijn verwondering, maar ook blijdschap ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/24, 19:33:39 »
Een desktop waarop je niet eens je geluidsuitvoer kunt veranderen.
Hoe bedoel je? xfce4-mixer is vervangen door pavucontrol in Xubuntu 12.04:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xubuntu-meta/+bug/961744

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/24, 19:55:01 »
Leuk, slimme keuze in een netwerk, dan blijft het snel. Gnome vind ik ook wat fijner en completer dan XFCE, daar mis je gewoon dingen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/24, 20:11:56 »
Een desktop waarop je niet eens je geluidsuitvoer kunt veranderen.
Hoe bedoel je? xfce4-mixer is vervangen door pavucontrol in Xubuntu 12.04:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xubuntu-meta/+bug/961744

Dat kan dat het op Xubuntu prima werkt, maar pavucontrol op Ubuntu werkt in ieder geval niet naar behoren. Misschien is dat op Xubuntu anders, maar de core is hetzelfde dus lijkt mij dat het dan net zo slecht moet werken. Maar goed, ik heb geen ervaring met Xubuntu dus wie weet zit ik er volledig naast :)

Verder Cumulus +1

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/24, 20:16:46 »
Een desktop waarop je niet eens je geluidsuitvoer kunt veranderen.
Hoe bedoel je? xfce4-mixer is vervangen door pavucontrol in Xubuntu 12.04:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xubuntu-meta/+bug/961744
Dat is toch geen oplossing, slechts een lapmiddel om een gebrek aan functionaliteit voor de gebruiker te verhullen. Een werkomgeving heeft uniforme gereedschappen nodig om de computer in te stellen, denk aan GNOME en KDE's Systeeminstellingen. Pavucontrol is toch wel wat te ingewikkeld voor de doorsnee gebruiker, schat ik.

Wat ik maar wil zeggen is dat Xfce de hemel wordt ingeprezen door veel mensen op dit forum, terwijl er toch echt van alles aan mankeert. Daarom vind ik het ook zo verbazingwekkend dat een organisatie voor Xfce kiest.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/24, 20:32:02 »
Het klopt, dat KDE en Gnome veel meer functionaliteit hebben dan Xfce.

De vraag kan ook gesteld worden, of je dat allemaal in een kantooromgeving nodig hebt.
Ik heb thuis ook een desktopje met Xubuntu (11.10), en mensen kunnen er verbazend snel mee overweg. Als deze eigenschap helpt om de Open Source drempel soepel te nemen, dan is dat meegenomen.

Wat dat betreft vind ik het best positief nieuws.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/24, 21:09:38 »
Dat is toch geen oplossing, slechts een lapmiddel om een gebrek aan functionaliteit voor de gebruiker te verhullen. Een werkomgeving heeft uniforme gereedschappen nodig om de computer in te stellen, denk aan GNOME en KDE's Systeeminstellingen. Pavucontrol is toch wel wat te ingewikkeld voor de doorsnee gebruiker, schat ik.

Hoe ingewikkeld is dit:
http://sites.google.com/site/computertip/schermafdruk

Vind je dat nu echt te moeilijk voor een doorsneegebruiker?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/24, 21:17:02 »
Hoe ingewikkeld is dit:
http://sites.google.com/site/computertip/schermafdruk

Vind je dat nu echt te moeilijk voor een doorsneegebruiker?
Dan kan je dit doen: http://www.dbos.nl/Xubuntu/Mijn_aanpassingen/
Sommigen willen alles kunnen doen, anderen zijn tevreden met een snel en stabiel systeem, dat gewoon doet wat je wilt.
Het blijft ook een kwestie van smaak !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/25, 11:15:17 »
Xfce (de werkomgeving van Xubuntu) is overigens ook de keuze van een redelijk bekende professionele gebruiker, namelijk Linus Torvalds, de vader van Linux: http://digitizor.com/2011/08/04/linus-torvalds-ditches-gnome-for-xfce/

Waarschijnlijk reeds bekend, maar ik meld het maar weer even.... Xfce is professioneel spul.  :)

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/25, 13:36:24 »
Xfce is inderdaad een prima desktop voor een professionele gebruiker als Linux Thorvalds. Hoewel de normale Ubuntu versie volgens mij voor professioneel gebruik net zo goed is als je wat tijd steekt in het leren omgaan ermee. Unity is tenslotte geen klassieke desktop zoals die van Xfce waar iedereen al jaren mee werkt. Voor de gemiddelde thuisgebruiker is de gewone Ubuntu desktop denk ik beter.

Offline wowo

  • Lid
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/25, 14:00:33 »
Ik ben een fan van Unity en gebruik dit ook het liefst.

Oudere hardware kan helaas Unity niet altijd trekken zodat een van mijn desktops nu ook zal overgaan op Xubuntu.
Deze desktop zit er misschien wat minder gelikt uit maar kan toch aardig opgeleukt worden.
Het gaat mij echter om vlot en betrouwbaar werken. Als ik de keuze heb tussen prachtige bling bling (met daarnaast natuurlijk ook wel handige nieuwe functionaliteit) dat traag reageert en een functioneel uiterlijk wat snel reageert, is de keuze voor mij snel gemaakt.

Als een instelling werkt met oudere hardware begrijp ik dat ze liever met Xubuntu willen werken. Je kan dan nog jaren voorruit zonder te hoeven investeren in nieuwe apparatuur.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/25, 14:59:43 »
Xfce is inderdaad een prima desktop voor een professionele gebruiker als Linux Thorvalds. Hoewel de normale Ubuntu versie volgens mij voor professioneel gebruik net zo goed is als je wat tijd steekt in het leren omgaan ermee. Unity is tenslotte geen klassieke desktop zoals die van Xfce waar iedereen al jaren mee werkt. Voor de gemiddelde thuisgebruiker is de gewone Ubuntu desktop denk ik beter.

Helemaal mee eens :)

Daarbij vind ik Linus een rare maatstaf. Dus als Lady Gaga morgen overstapt op Slackware dan is Slackware ineens professioneel en gaan wij allemaal aan de Slackware zeker ???

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/25, 16:51:01 »
Xfce is inderdaad een prima desktop voor een professionele gebruiker als Linux Thorvalds. Hoewel de normale Ubuntu versie volgens mij voor professioneel gebruik net zo goed is als je wat tijd steekt in het leren omgaan ermee. Unity is tenslotte geen klassieke desktop zoals die van Xfce waar iedereen al jaren mee werkt. Voor de gemiddelde thuisgebruiker is de gewone Ubuntu desktop denk ik beter.

Helemaal mee eens :)

Daarbij vind ik Linus een rare maatstaf. Dus als Lady Gaga morgen overstapt op Slackware dan is Slackware ineens professioneel en gaan wij allemaal aan de Slackware zeker ???

Uh, die vergelijking gaat niet he. Torvalds=linux is. Maar hij blijft wel op zoek. jaren was KDE de enige echte linux desktop voor hem.

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/25, 19:46:05 »
Ohwja, heb je wel gelijk in ook als je het geluid mute krijg je hem niet meer aan. :(
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/25, 20:12:43 »
Tjee wat een commentaar allemaal.

Wat is er mis met een overzichtelijk, snel, stabiel en functioneel systeem?
Het geen wat de meeste mensen nodig hebben zit er op en iedereen kan er mee overweg.

Natuurlijk zijn er dingen die ik er nog graag op wil hebben maar dat zijn kleine dingen en waar ik vervangers voor heb gevonden.
Tevens kunnen mensen die totaal niet met computers om kunnen gaan en XP willen blijven gebruiken omdat alle opvolgers weer tot problemen leiden, wel met Xubuntu overweg. En voor ik te horen krijg dat Unity heel makkelijk is dan moet ik die personen teleur stellen. Ze komen er niet uit zonder hulp vanwege het ontbreken van een menu en sneltoetsen die ze niet kennen. Heb het ze laten proberen maar ze hadden meer hulp nodig dan toen ze Windows 7 probeerde.

Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/25, 20:17:35 »
Ik krijg juist nauwelijks hulpvragen over Unity omdat mensen er makkelijk mee aan de slag kunnen.

Maar laten we hier geen Xfce vs andere werkomgevingen (met name Unity) draadje van maken.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/25, 20:29:29 »
Lees eens alle berichte goed door Vistaus en reageer dan nog eens.
Ik reageer op wat er boven staat.

Ik heb het over mensen die met XP nog maar net uit de voeten kunnen en al blij zijn dat ze het internet op kunnen en hun mail kunnen lezen.


Re: Xubuntu haalt het professionele niveau !
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/25, 20:30:31 »
En ik heb het ook over die doelgroep.

Maar nogmaals: laten we ontopic blijven en niet een zoveelste "omgeving X is veel beter want"-topic van maken.