Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet  (gelezen 2449 keer)

Ben hier nieuw maar ben al een 4 tal jaar over gestapt naar linux eerst de mint en dan naar ubuntu.
Heb gelezen dat het opwaarderen van ubuntu 14.04 naar 16.04 als je het doet via de opwaardering dat dat voor problemen zorgt iemand daar ervaring mee.

Mvg

dimitri

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/09, 00:10:49 »
"Vuil" opwaarderen kan inderdaad problemen geven. Schoon opwaarderen, dus met voorafgaand formatteren en al, is beter, veiliger en sneller. Dus mijn advies is....  ;)

Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/09, 00:43:16 »
Ok bedankt had als overgelezen maar wilde het toch eens hier vragen die er meer over weten ga dan een schone doen het was ook mijn eerste gedacht


dimitri

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/09, 08:48:25 »
Succes. Dimitri!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline avl

  • Lid
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/18, 16:05:27 »
Ik heb hetzelfde probleem op een nieuwe laptop en een oud netboekje.
14.04 draaide prima en na upgrade op de laptop is de boel zozeer in de war geraakt, dat ik het ding naar asus heb moeten opsturen; onmogelijk om in de bios te komen anders dan als "user". Dan kan je ongeveer nix instellen. Ik heb hem nog niet terug...

Op het netboekje (ook een dualboot met W-10) verschijnt na upgrade van 14.04 naar 16.04 "systeemprogrammaprobleem ontdekt" en als je wilt rapporteren blijkt er geen internet verbinding te zijn. (kabelaansluiting en wifi allebei aanwezig! en werkt goed in W-10). Rapporteren lukt dus niet. Verder een rode icoon met een witte streep in de balk, en die meldt Fout: BrokenCount > 0. Dit betekent meestal dat enkele pakketten afhankelijk zijn van pakketten die niet zijn geinstalleerd. Gaat niet lukken zonder internetverbinding!
Op het netboekje kom ik wel als administrator in het bios; daar kan ik wellicht iets met usb of sd kaartje.
Graag suggesties zodat ik deze ook niet hoef op te sturen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/18, 17:01:17 »
Ik heb hetzelfde probleem op een nieuwe laptop en een oud netboekje.
14.04 draaide prima en na upgrade op de laptop is de boel zozeer in de war geraakt, dat ik het ding naar asus heb moeten opsturen; onmogelijk om in de bios te komen anders dan als "user". Dan kan je ongeveer nix instellen. Ik heb hem nog niet terug...

Op het netboekje (ook een dualboot met W-10) verschijnt na upgrade van 14.04 naar 16.04 "systeemprogrammaprobleem ontdekt" en als je wilt rapporteren blijkt er geen internet verbinding te zijn. (kabelaansluiting en wifi allebei aanwezig! en werkt goed in W-10). Rapporteren lukt dus niet. Verder een rode icoon met een witte streep in de balk, en die meldt Fout: BrokenCount > 0. Dit betekent meestal dat enkele pakketten afhankelijk zijn van pakketten die niet zijn geinstalleerd. Gaat niet lukken zonder internetverbinding!
Op het netboekje kom ik wel als administrator in het bios; daar kan ik wellicht iets met usb of sd kaartje.
Graag suggesties zodat ik deze ook niet hoef op te sturen!
Doe gewoon een schone herinstallatie van Ubuntu 16.04, over de mislukte zooi heen.

Offline avl

  • Lid
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/19, 11:04:00 »
Pjotr, heb ik maar meteen gedaan.
Al doende krijg ik het idee dat ik daarvoor de 64 bits versie heb "geïnstalleerd"! Mijn eigen fout dus.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/19, 11:23:39 »
Pjotr, heb ik maar meteen gedaan.
Al doende krijg ik het idee dat ik daarvoor de 64 bits versie heb "geïnstalleerd"! Mijn eigen fout dus.
64-bits is de toekomst.... Niks mis mee.   :)

Integendeel zelfs: 32-bits is aan het uitsterven. Steeds meer programmatuur heeft geen 32-bits-versie meer.

Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/27, 18:29:05 »
Omdat mijn 14.04 eind deze maand qua updates eindigt na lang nadenken, naar 16.04 updaten of schone installate van 18,04. toch maar gekozen voor de update naar 16.04.
De update naar 16.04 duurde enkele uren. Maar allles werkt weer snel en feilloos onder 16.04 na de update.
En wat mij nog opviel. Onder 14.04 was ruim 50% van mijn 114 GB ssd hd bezet.
Aan het einde van de 16.04 installatie kreeg ik nog de vraag of ik oude systeembestanden wilde opruimen. Ja dus. Nu is het 30% op de hd ! Een winst van 20%, niet dat ik er wat aan heb... Maar toch opmerkelijk.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/28, 09:53:55 »
Je hebt er nog steeds niets aan, maar als je correct rekent (20 op de 50) blijkt dat  je winst zelfs 40 % is!

Offline pakezel

  • Lid
Re: Opwaarderen ubuntu 14.04 naar 16.04 geeft problemen of niet
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/13, 00:39:02 »
Als ik het goed begrijp, gaat dit draadje over problemen die al dan niet optreden bij upgraden.

Ik heb net een oude HP Optiplex g800  (i5, 8 Gb, legacy modus, SSD) online van 14.04 (dat was de DVD-versie) via 16.04 naar 18.04 overgezet, zonder enig probleem.
Het binnenhalen was minutenwerk, het installeren ervan duurde inderdaad iets langer. De totale code is compacter, maar bevat ook circa 50 apps minder.

Ik zag wel wat foutjes in het console langskomen, maar die werden door het script genegeerd, en bleken niet relevant.
Dat alles op een verse partitie, naast Windows10 Pro 1809.  Daarnaast draait er sinds kort (puur nieuwsgierigheid) ook Manjaro op.  Is ook geen enkel probleem.
Natuurlijk kan oudere en nieuwere hardware problemen geven bij het upgraden; het spreekt niet vanzelf dat alles werkt. Bij Microsoft ook niet, trouwens.

Bij mij was het grote probleem de poging om 18.04 rechtstreeks vanuit USB live iso te installeren, reden om naar een lagere (DVD) versie te grijpen, en dan te updaten.