Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat gebruik je als dagelijks/hoofd OS?

Ubuntu
24 (42.9%)
Linux Mint
16 (28.6%)
Anders
16 (28.6%)

Totaal aantal stemmen: 53

Auteur Topic: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?  (gelezen 7376 keer)

Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Gepost op: 2015/01/05, 14:24:35 »
Op dit (Ubuntu)forum zie ik regelmatig Mint gebruikers; dat is logisch want er zijn veel overeenkomsten en dit is een aktief forum met vaak snel goede informatie. Zelf gebruik ik ook al weer enkele jaren Mint ipv Ubuntu en ik denk dat dit prima samengaat op dit forum.
Ik ben dan ook beniewd naar het aantal Mint gebruikers.

Natuurlijk zijn er mensen die meerder distro's gebruiken. Om het niet ingewikkeld te maken; de poll gaat over de distro die je dagelijks het meest gebruikt.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/05, 15:06:23 »
Antergos Linux voor mij. Mijn ouders gebruiken wél Linux Mint 17 op hun desktopcomputer (all-in-one) dan.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/05, 15:11:07 »
Ubuntu 12.04 LTS op een desktop en een oude laptop.
Maar mint wil ik ook nog eens proberen want die schijnt wat sneller te draaien? Of is het puur een kwestie van smaak omtrent uiterlijk?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline avanca

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/05, 15:22:38 »
Meestal gebruik ik Linux Mint 17 64bts Cinnamon.
Op dezelfde PC heb ik Ubuntu 14.04 lts 32bts en ook Ubuntu 14.10 64 bts
PC is een Dell 64 bts all in one touch screen.
Alles werkt uitstekend zonder problemen en bij de opstart kan ik kiezen uit de 3 versies.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/05, 15:50:25 »
Werkpaard PCLinuxOS-KDE MintCinnamon17.1 W7 WXP
Portable PCLinuxOS-KDE Ubuntu14.04.1 W7
Portable = test, momenteel PCLinuxOS-LXDE W7, wisselt dag/wekelijks.
MiniPC = testPC, momenteel MintMate17, kan morgen al een ander zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/05, 16:37:27 »
Anders: Xubuntu,
bevalt mij het beste,
doet wat ik wil, zoals ik wil,
makkelijk aan te passen, dus ziet er uit zoals ik wil.
Een persoonlijke voorkeur, ik zeg niet dat Xubuntu beter is........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/05, 16:43:47 »
Ook zoals Ron, Xubuntu en ook om de zelfde redenen!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/05, 16:47:21 »
Linux Mint 17.1 Mate

Heerlijk dat menu.
En alles is met sneltoetsen te bereiken.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/05, 16:50:21 »
Vanaf Ubuntu met Unity heb ik op mijn pc niets anders dan vastlopers en foutmeldingen, Ubuntu 14.10 draait naast Mint 17.1 op mijn pc en 14.10 geeft nog de minste problemen, maar is helaas nog steeds niet perfect.

Ik gebruik noodgedwongen Linux Mint 17.1cinnamon, Linux Mint 17.1 is de beste besturing voor mijn pc, nog nooit een probleem gehad.

Verder test en probeer ik zoveel mogelijk distro's op m'n pc, de laatste test distro was Linux-royal, daarvoor had ik PcLinuxos geprobeerd. Ik installeer regelmatig voor anderen een Linux distro, door de Linux-versies eerst zelf te testen kan ik veel beter een goed advies geven, smaken verschillen nu eenmaal.
Mint (al de versies) is wat mij betreft absoluut de topper!  De cinnamon versie draait stabiel en de actieve hoeken in cinnamon vind ik super prettig werken. 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/05, 16:53:56 »
Tegenwoordig hoofdzakelijk Linux Mint 17.1 Cinnamon. In mindere mate Xubuntu 14.04.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/05, 16:58:42 »
Tegenwoordig netrunner/manjaro, daarvoor Kubuntu. KDE desktop.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/05, 18:05:42 »
Ook een aanhanger van Xubuntu, draait goed op verschillende soorten apparatuur.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/05, 18:26:43 »
Xubuntu de 14.04 lts.

Moet wel toegeven dat Mint qua layout schitterend is tegenover Ubuntu en aanverwanten ,en inderdaad completer ,vermoed ook (pers) dat Mint Ubuntu op vreet!
Mint zal ook zijn eigen weg gaan en elke keer minder afhankelijk zijn van Ubuntu.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/05, 18:45:08 »
Ik blijf nogal zeer honkvast met Ubuntu 12.04 ; ik heb net een aantal distro's een kans gegeven, ook KDE-spul, maar ik kom toch steeds graag 'thuis' met het frisse Unity van de huidige Ubuntu-versies. Vooral met het multi-screen werken is Unity echt top.

Mint was even als zeer goed ervaren, maar ik vond dat je vrij snel bent uitgekeken op de Cinnamon-desktop.

Neen, Canonical heeft met mij een zeer goede en vaste klant. [Of het moest zijn dat ze Unity weer vervangen met iets anders]
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline loti

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/05, 19:49:26 »
Linux Mint 17.1 Mate (al vanaf versie 9 ), maar Debian 8.0 Cinnamon vind ik een uitstekend alternatief.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/05, 19:58:42 »
Mint  17, Cinnamon. Soms nog Windows (7 / 8.1) ivm scanner (canon).
Een jaar geleden begonnen met Ubuntu, daarvoor windows.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/05, 20:43:13 »
O ja, vergeten toe te voegen: voor mij dus Antergos Linux en dan wel met de GNOME Shell-desktop. Voornamelijk dan. Die past over het algemeen het beste bij me, maar ik schrik er niet van om wel eens een andere DE te gebruiken ;)
En mijn ouders dus Mint 17.1, waarvan mijn vader Cinnamon gebruikt (hij vindt Cinnamon echt een heerlijke DE) en mijn moeder gebruikt lekker simpel de Budgie DE.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/05, 21:34:28 »
O ja, vergeten toe te voegen: voor mij dus Antergos Linux en dan wel met de GNOME Shell-desktop. Voornamelijk dan. Die past over het algemeen het beste bij me, maar ik schrik er niet van om wel eens een andere DE te gebruiken ;)
En mijn ouders dus Mint 17.1, waarvan mijn vader Cinnamon gebruikt (hij vindt Cinnamon echt een heerlijke DE) en mijn moeder gebruikt lekker simpel de Budgie DE.
Waar is je enthousiasme voor Bodhi Linux gebleven?

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/05, 22:02:20 »
Waar is je enthousiasme voor Bodhi Linux gebleven?

Mijn hybrid kan niet met Bodhi overweg want Bodhi heeft een te oude kernel.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/06, 07:21:02 »
Mint 17 KDE en Windows 8.1.
Op een oud laptopje altijd Lubuntu, het aparaat is 11 jaar en start het snelste op van allemaal.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/06, 09:32:17 »
Arch linux en Ubuntu. Arch op mijn laptop en bevalt prima. Maar ik wil niet zoveel onderhoud hebben op alle computers, dus de vaste pc draait Xubuntu.

Ik heb een tijd Mint gedraaid op deze machine (xfce versie) maar dat voelt log aan t.o.v. Ubuntu. Verder zie ik de meerwaarde van Mint ook absoluut niet, met uitzondering van de Cinemon desktop als alternatief voor Unity. Ikzelf heb niet het gevoel dat Mint weer zoveel gemakkelijker is en zoals ik al zei, op mijn hardware was het veel logger dan Xubuntu.

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/06, 10:28:35 »
Ik gebruik Arch en Debian. Mijn thuis en werk pc + een oud netbookje draaien op Arch met Awesome WM. Daarnaast heb ik nog een oude laptop die als mediacentre dienst doet. Hier wil ik niet te veel mee prutsen, dus daarop staat het wat conservatievere Debian met Xfce :)

Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/09, 14:29:37 »
Interessante uitkomst!
 :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/09, 15:33:38 »
Op mijn werk en privé laptop staat Debian met XFCE en het Whisker startmenu. Beiden met Wheezy en backports. Dit is het 'saaie verhaal'. Oerdegelijk, want dit zijn mijn werkpaarden.

Op mijn testlaptop staat op schijf 1 vier debian-achtige distro's: Debian Testing, Linux Mint DE, Debian old-stable (Squeeze-lts) en Xubuntu. Dan heb ik nog schijf 2 en daarop staan andere versies, zoals Debian Testing Jessie zonder systemd, Fedora en dan nog twee lege partities.

Van deze laptop gebruik ik schijf 1 het meest en dan vooral Debian Testing (dus met systemd). Dit om aan 'Jessie' te wennen.
Die schijf 2 met Debian testing zonder systemd (dus met systemv) gebruik ik om Jessie te testen op de oude manier. Vooral voor mijn server op lichtgewicht laptopjes.
Deze laptop gebruik ik ook voor support doeleinden daar ik in mijn kennissenkring een paar LMDE en een Squeeze-lts klanten heb.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Wat gebruik je? Ubuntu of Mint?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/09, 15:43:28 »
Mint zal ook zijn eigen weg gaan en elke keer minder afhankelijk zijn van Ubuntu.
Dat denk ik ook. Misschien ook de reden dat er een LMDE bestaat. Mint met een Debian ondergrond draait heel goed. Een paar kennissen heb ik ook hiermee voorzien. Het feit dat Canonical hier en daar zijn eigen Linus weg gaat bewandelen is denk ik ook de reden dat Mint wat om zich heen aan het kijken is.
Van de andere kant, Debian testing (Jessie) geeft je de mogelijkheid om Cinnamon te installeren. Dan heb je ook en soort LMDE systeem.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex