Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...  (gelezen 1489 keer)

Offline Yobuntu

  • Lid
Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Gepost op: 2010/01/10, 21:18:31 »
je herkent het vast wel...,
net nieuw op Ubuntu en dan maar experimenteren.
Of moet ik zeggen, aanrommelen? Dat is wat ik kennelijk gedaan hebt.
Wat is het geval?

Gisteravond wou ik Google-Earth installeren. Fluitje van een cent, dacht ik.
Dus via google snel ff zoeken en toen kwam ik op deze site; http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Karmic#Google_Earth

Daar las ik deze opdracht:
sudo apt-get install googleearth-package
make-googleearth-package --force


Liever lui dan moe maakte ik gebruik van kopie & plak in de terminal.
En niet veel later was ik google-earth rijker. Dacht ik.

Helaas voor mij, er bleek niks in mijn menu's te staan waar ik het mee kan opstarten.
Dus op zoek via google hoe nu verder. Helaas, wat ik ook doe, niks van wat ik tegen komt werkt.
Geen .deb bestand. Geen map waar google-earth in zou moeten staan, helemaal niks.
Nou ja, niks...

Als ik via zoeken (ook met de verborgen bestanden optie aan) op zoek gaat naar sporen
van google earth, kom ik maar liefst 45 bestanden tegen, verdeeld over vele mappen, waarin 'iets' staat van google.
Maar niks van dat alle lijkt te werken, op te starten of wat dan ook.

Inmiddels heb ik getracht het te verwijderen.
Maar zowel via 'Ubuntu Softwarecentrum' als 'Synaptic pakketbeheer' is het niet te verwijderen.
Logisch, denk ik nu, want zo heb ik het aanvankelijk ook niet geïnstalleerd.

Maar hoe verwijder ik het dan?
Ik heb zo een beetje alle tips gelezen en geprobeerd, dus ook die met 'sudo commands.'

Mijn concrete vragen zijn;
Hoe behoor je dit te verwijderen als je het hebt geïnstalleerd via bovenstaande opdracht?
En, voor als dat niet gaat om wat voor reden dan ook,
Mag je ongestraft alle 'google' onderdelen wat je vind via de zoekfuntie, handmatig verwijderen?
Of;
Is het beter gewoon opnieuw te installeren in de hoop dat het goed komt?

Ik hoop op een antwoord.
Aangezien het een vrij schone standaard installatie betreft van Ubuntu 9.10 betreft.
Ik weet niet hoe groot de invloed is van die mislukte installatie.

Ubuntu 9.10, 64 bits

Vriendelijke groet,
Joop



Offline Tom

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/10, 21:23:33 »
Systeem-voorkeuren-hoofdmenu staat hij daar niet bij internet (is misschien daar niet aangevinkt)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/10, 21:26:33 »
Je kunt beter enorm uitkijken met commandoregels waarin de variabele --force wordt gebruikt... Daarmee kun je, als je pech hebt, je hele systeem verpesten.

Offline Yobuntu

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/10, 21:30:23 »
Systeem-voorkeuren-hoofdmenu staat hij daar niet bij internet (is misschien daar niet aangevinkt)

Nee, ook daar staat het niet bij.
Ook de genoemde .deb file is nergens te bekennen.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/10, 21:30:56 »
Ik zou die schoonmaakwoede een beetje onderdrukken. Als er ongewenste bestanden op je schijf staan wordt Ubuntu er bepaald niet trager van. (Of je moet willen virusscannen, maar dat hoeft hier niet :D).

Als je in synaptic in het rechter zoekvenstertje (niet snel zoeken) intikt: googleearth
Krijg je dan geen geïnstalleerd paket te zien?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/10, 21:34:38 door Lexaldo »

Offline Yobuntu

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/10, 21:45:03 »
Ik zou die schoonmaakwoede een beetje onderdrukken. Als er ongewenste bestanden op je schijf staan wordt Ubuntu er bepaald niet trager van. (Of je moet willen virusscannen, maar dat hoeft hier niet :D).

Als je in synaptic in het rechter zoekvenstertje (niet snel zoeken) intikt: googleearth
Krijg je dan geen geïnstalleerd paket te zien?

Ik krijg het te zien, maar als niet geïnstalleerd pakket.
En ja, die schoonmaakwoede is iets wat ik van familie Microsoft hebt overgehouden  =D
 

Offline Yobuntu

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/10, 21:49:59 »
Je kunt beter enorm uitkijken met commandoregels waarin de variabele --force wordt gebruikt... Daarmee kun je, als je pech hebt, je hele systeem verpesten.
Dat heb ik mij helaas te laat gerealiseerd.
Ik ben nog niet echt op de hoogte van alle commandoregels.
Zo iets krachtigst als commandoregels ben ik ook nog niet gewent,
ik ga me er maar eens meer in verdiepen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/10, 21:57:51 »
Als je in synaptic in het rechter zoekvenstertje (niet snel zoeken) intikt: googleearth
Krijg je dan geen geïnstalleerd paket te zien?
Ik krijg het te zien, maar als niet geïnstalleerd pakket.
Je bedoelt zeker pakket googleearth-package? Waarmee je een debian pakket had kunnen maken van google earth. Het voordeel daarvan is, dat je die dan ook kan terugvinden in synaptic.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/10, 22:03:48 »
Ten eerste : verwijder alle bestanden die met Google Earth te maken hebben, die je kan vinden. Dan is Google Earth eigenlijk verwijderd van het systeem. Dit beïnvloed de rest van het systeem niet. Waarom kan dit geen kwaad ? Er is geen enkel programma op je Ubuntu systeem dat op Google Earth berust.

Volg daarna de volgende handleiding voor het goed installeren van Google Earth :

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GoogleEarth

Verder zou je nooit zomaar software voor Ubuntu van het net moeten plukken en deze op vreemde wijze installeren ( en zoals Pjotr zei, gebruik liefst de optie --force niet, omdat hierbij (ernstige) fouten en/of restricties gewoon genegeerd worden ).

Probeer eerst het programma in Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheerder of Toepassingen > Installeren / Verwijderen te vinden. Kun je hier het programma niet vinden ? Zoek dan op het internet naar een downloadbaar *.deb pakket. Is dit ook niet beschikbaar ? Zoek eens of het project een PPA aanbied ( hoe je PPA's gebruikt kun je hier lezen ). Is dit ook niet het geval, ga dan pas met andere manieren ( zoals het handmatig compileren van de software ) aan de slag. Via deze manier loop je minder risico op een onstabiel systeem, en bovendien is het ook nog eens veel veiliger als je deze stappen volgt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/10, 22:10:01 »
Goed advies van Joshua822.  :)

Hier staat het nog iets uitgebreider:
http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

Offline Yobuntu

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/10, 22:36:45 »
Joshua822, Pjotr en alle andere,
Bedankt voor jullie reacties. Jullie snelle reacties!

Ik ga de adviezen opvolgen en dat niet alleen,
ik heb er zelfs al wat van geleerd =D

Als oud, letterlijk én figuurlijk, Windows gebruiker heb ik een hoop AF te leren,
alsook bij te leren. Maar goed, de grijze massa moet in beweging blijven, niet dan?

Tot zover,

Joop

Offline jolo

  • Lid
Re: Auw! wat nu gedaan? software verkeerd geïnstalleerd...
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/11, 09:10:03 »
Of zoals ik zei. Van google earth een deb pakket maken, alvorens deze te installeren. Instructies vond ik daarvoor op http://www.go2linux.org/how-to-install-google-earth-debian-ubuntu

Om de één of andere reden, staat er een foutje in die instructies. Even resumeren
sudo aptitude install googleearth-package [Enter] Met deze regel is niets mis. Maar er zullen waarschijnlijk ook enkele pakketten verwijderd worden.
  sudo make-googleearth-package [Enter] Deze tweede regel moet worden uitgevoerd zonder sudo.   make-googleearth-package [Enter] Er zullen waarschijnlijk vele warnings voorbijkomen.
  sudo dpkg -i googleearth_4.2.205.5730+0.5.2-1_i386.deb [Enter] Omdat deze informatie bijna twee jaar oud is, is er inmiddels een nieuwere versie van google earth. Dus
  sudo dpkg -i googleearth [Tab][Enter] De Tab toets vult de pakketnaam aan. Dan staat als alles goed is gegaan google earth in het Gnomemenu. Toepassingen > Internet > Google Earth. Bij mij start Google Earth dan correct op. En staat dan in Synaptic. Zie onderstaande afbeelding.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM