Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe pc een beetje oppeppen  (gelezen 4763 keer)

Hoe pc een beetje oppeppen
« Gepost op: 2007/02/20, 00:01:51 »
Ik gebruik ubuntu op een pc met een AK73 moederbord van AOpen, met een Duron950 processor en met 256 MB ram. Hij heeft het lang goed gedaan, maar ik begin hem nu toch een beetje traag te vinden. Op het werk heb ik een nieuwe pc en ik vermoed dat het contrast met de nieuwe de oude nog trager laat lijken.

Ik vraag me af of het zin heeft om ram bij te kopen. Het ding is 6 jaar oud. Zou een beetje meer ram veel winst geven, of zijn er andere dingen die ik kan doen?

Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/20, 00:06:28 »
256 ram is toch alwel redelijk wat . ?
IK gebruik 512 maar heb linux ook nog draaien op 2 andere pcs waaronder een 256 ram(draaid prima) en een 128 ram (draaid redelijk nog geen eens slecht.
Maarja meer mbram ga je natuurlijk altijd op vooruit . :)
Verdere mogelijkheden zou ik zo snel niet weten.
Gr Randy.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/20, 00:18:03 »
Vooral het starten van programma's gaat heel traag. Ik heb net even geprobeerd hoe lang het duurt om thunderbird te starten en dat is toch tien seconden, terwijl je toch zou verwachten dat zulk een klein programma er quasi meteen staat.

Offline Dave

  • Lid
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/20, 00:24:29 »
das erg lang inderdaad.
wat meer geheugen zal geen kwaad kunnen, integendeel.

Maar 10 seconden is wel heel erg langzaam eigenlijk. denk dat er nog wat anders niet goed zit.

Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/20, 00:33:11 »
Duurd hetook lang als je gewoon willekeurige map opent . ?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Tico

  • Lid
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/20, 07:57:04 »
Bij mij met AMD3500 met 1024 intern geheugen duurt het toch ook wel 2 seconden voordat de startpagina er staat. Dus trek je vergelijking, 10 sec. lijkt mij allezins meevallen als je de vergelijking trekt en dan heb ik het nog niet eens over snellere bussnelheid en voortschrijdende technieken.

Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/20, 10:09:05 »
Als ik een programma start in een terminal, dan krijg ik wel altijd een foutmelding over een tekentablet. Daar verlies ik wel even tijd mee. Ik heb wel eens geprobeerd om xorg.conf aan te passen, maar toen kreeg ik X niet meer opgestart.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/20, 11:13:42 »
Pak eens de lichtgewicht Xubuntu, die draait een stuk sneller met z'n Xfce dan de Gnome van Ubuntu.

Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/20, 13:02:00 »
Gnome vind ik over het algemeen uitgebreider dan xubuntu.
Met xubuntu kreeg ik extern bureaublad niet goed ..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Dave

  • Lid
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/20, 13:31:08 »
Citaat van: tico
Bij mij met AMD3500 met 1024 intern geheugen duurt het toch ook wel 2 seconden voordat de startpagina er staat. Dus trek je vergelijking, 10 sec. lijkt mij allezins meevallen als je de vergelijking trekt en dan heb ik het nog niet eens over snellere bussnelheid en voortschrijdende technieken.
amd 800 en 512Mb en net zoiets(2sec.). dus zeker niet 5x zo lang.
alleen open office start de eerste keer altijd traag op. zeker een 5 seconden voor je kunt gaan tikken.

Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/20, 19:45:58 »
Citaat van: pjotr123
Pak eens de lichtgewicht Xubuntu, die draait een stuk sneller met z'n Xfce dan de Gnome van Ubuntu.
Xfce is ook geïnstalleerd, maar loopt altijd vast. Vroeger met mandriva liep die wel goed, maar blijkbaar neemt ubuntu de configbestanden niet goed over of zo.

Tussen haakjes, ik gebruik KDE en niet gnome, maar in gnome is hij niet sneller of trager.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/20, 22:44:06 »
Citaat van: Marc Duval
Xfce is ook geïnstalleerd, maar loopt altijd vast. Vroeger met mandriva liep die wel goed, maar blijkbaar neemt ubuntu de configbestanden niet goed over of zo.

Tussen haakjes, ik gebruik KDE en niet gnome, maar in gnome is hij niet sneller of trager.
Maar probeer toch eens Xubuntu. Dat is dus niet Ubuntu met Xfce als een afgewisselde grafische schil, maar een versie die helemaal rond Xfce en voor Xfce is gebouwd.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/20, 22:48:53 »
@pjotr: Onder de motorkap is het niet verschillend hoor, of je nou Gnome of XFCE gebruikt. Het maakt niet uit of je eerst Ubuntu (met gnome) installeert en er daarna xubuntu-desktop bijgooit, of meteen Xubuntu van de Xubuntu-CD installeert...
Of begrijp ik je nu verkeerd? ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/20, 22:52:11 »
Citaat van: Sander50
@pjotr: Onder de motorkap is het niet verschillend hoor, of je nou Gnome of XFCE gebruikt. Het maakt niet uit of je eerst Ubuntu (met gnome) installeert en er daarna xubuntu-desktop bijgooit, of meteen Xubuntu van de Xubuntu-CD installeert...
Of begrijp ik je nu verkeerd? ;)
Nee, je hebt gelijk, maar de schil gaat soms toch wat dieper, denk ik. Compatibiliteit van programma's en zo. Daarom is het voor Marc het proberen waard, of Xubuntu z'n ding is.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/20, 22:54:21 »
Naar mijn ervaring is KDE trager, GNOME net iets sneller en Xfce is merkbaar sneller (zeker indien je vergelijkt konqueror -> nautilus -> Thunar). Maar met de repo's van Ubuntu kan je volledig vrij en zonder problemen progs draaien van de 'concurrentie'. Best of 3 worlds dus.

Echter, en daar ging het over, mozilla zaldraait overal even snel draaien (+/-). Maar Thunderbird en FF zijn ook geen kleine programma's... Zoek in synaptic naar andere varianten. Bv. Opera is naar het schijnt wat sneller bv.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/20, 22:55:22 »
FF kun je ook behoorlijk versnellen met de extensie Fasterfox en door Pango uit te schakelen.

Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/21, 22:02:15 »
Veel interessante opinies, maar eigenlijk weet ik nog steeds niet of extra ram mijn pc voldoende zou sneller maken.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Hoe pc een beetje oppeppen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/21, 22:17:12 »
Je zal zowiezo niet meer eenvoudig nog zulks een ramlatje vinden vrees ik...

Maar het zou zeker helpen als je in de system-monitor ziet dat dat de bottleneck is.