Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 160 minuten mono op 80 minuter cd  (gelezen 1371 keer)

DesignedRat

  • Gast
160 minuten mono op 80 minuter cd
« Gepost op: 2007/06/30, 01:08:58 »
Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een ubuntu pc helemaal geconfigureerd om vergaderingen van onze vzw op te nemen om daarna op cd te branden. Dit voor personen die niet op de vergadering aanwezig konden zijn. De vergaderingen duren meestal 2 uur. Het geluid neem ik op via audacity (mono 44Khz 16bit). De filesize is dan ruim binnen de 700 meg. Het probleem stelt zich wanneer ik de cd brandt. Als ik de cd als audio cd brand, dan is de filesize dubbel zo groot omdat het mono kanaal twee maal op de cd wordt gebrand. Als ik de wav (pcm) file als data cd brand, dan heb ik geen geluid op een gewone cd speler.
Ik heb al veel opgezocht via google, maar geen succes.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

DesignedRat

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
160 minuten mono op 80 minuter cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/30, 01:26:05 »
Codering van Red Book (standaard audio cd) is altijd:
twee kanalen (stereo), PCM audio: 16 bit, 44100 Hz

Dus je hebt pech denk ik. Maar ik heb een leuk ideetje ;)
Maak in Audacity een nieuw bestand met een linkerkanaal en een rechterkanaal.
Zet in het linkerkanaal de eerste 80 minuten en in het rechterkanaal de resterende 80 minuten.
Dan gewoon dat op cd branden en bij het afspelen draai je gewoon de linkerluidspreker open en daarna herstart je de cd en draai je de rechterluidspreker open :P

Sommige cd-spelers kunnen dan volgens mij ook het geluid van 1 kanaal over 2 kanalen spreiden, maar zo zijn er denk ik maar weinig. Of je moet zelf gevaarlijk doen en de R-speaker bij de L-speaker insteken in de cd-speler.. maar ik weet niet of dat kwaad kan. En het is vervelend om na 80 minuten de speakers te moeten wisselen.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline woteb

  • Lid
160 minuten mono op 80 minuter cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/30, 09:51:48 »
Waarom converteer je die opname niet naar MP3?
Ik heb een tijd lang ook dergelijke lange sessies met MP3 gebruikt. Pas ook op een CD en kunnen ze desnoods op een laptop of pc afspelen.
Dan neem je de vergaderingen met Audacity op met wave en met het programma Soundconverter (zit in de pakketbronnen van Ubuntu) kun je ze converteren naar MP3 of OGG-vorbis.
Voor het converteren naar MP3 heb je nog iets extra's nodig, maar als je bij de instelling kijkt word je doorverwezen naar een website hoe je dat precies moet downloaden (even in een terminal sudo apt-get install (en dan de programmanaam, wat je in firefox ziet even kopiëren en in de terminal plakken).

Succes!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

DesignedRat

  • Gast
160 minuten mono op 80 minuter cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/30, 11:08:21 »
Bedankt voor jullie snelle reactie, maar ik ben beperkt tot het gebruiken van het gewone audio formaat.
De mensen die niet op de vergaderingen zijn, zijn meestal oudere personen die met hun gezondheid sukkelen.
De meeste hebben wel een cd speler, maar geen mp3 speler, en weten maar net hoe ze die eerste moeten gebruiken.
En het idee van profoX zou inderdaad ook niet slecht zijn, maar daar zit het probleem dat het niet bij iedereen zou werken mits de nodige aanpassingen.

mijn zoektocht gaat verder, maar hartelijk bedankt voor jullie bijdrage

160 minuten mono op 80 minuter cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/30, 12:21:17 »
Gewoon twee cdtjes zal wel het gemakkelijkste zijn.
Of kan je iets met een dvd? Daar kan volgens mij wel twee uur op.
Dat kan je afspelen op een dvd speler maar dan zonder beeld.

DesignedRat

  • Gast
160 minuten mono op 80 minuter cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/30, 12:46:31 »
Ja twee cd's lijkt me de enige echte optie, dvd gaat helaas niet.
Ik heb ook wat zitten zoeken op het net voor een goedkope mp3 speler + externe speakers. Zou op € 33,- komen, dus dat is nog te doen. Morgen ga ik het voorleggen, zien wat ze zeggen.

Bedankt voor je reactie

160 minuten mono op 80 minuter cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/30, 13:01:41 »
De meeste (stand-alone) DVD spelers hebben tegenwoordig geen problemen met een mp3 schijf. De meeste mensen hebben wel zo'n ding. Waarschijnlijk kan iedereen die dus wel afspelen.