Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu  (gelezen 2017 keer)

entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Gepost op: 2009/09/17, 16:04:22 »
ls,

Even voor de goede orde..Ik ben een newbie op gebied van ubuntu maar wil wel graag leren.

status:
Windows vista x64 op 1e hdd, 1e partitie.
windows 7 x64op 1e hdd, 2e partitie (moet nog geïnstalleerd worden)
ubuntu 9.04 64 bit op 1e hdd 3e partitie.

Vista was reeds geïnstalleerd, Ubuntu geinstalleerd. Bij opstarten grubloader in beeld. Zag vista wel staan maar kon deze niet opstarten. Dus alleen ubuntu.
Met windows CD vista opstart gerepareerd. In vista met easyBCD gekeken welke OS herkend werd. Linux stond er wel bij maar....
Bij opstarten keuze uit vista en ubuntu maar nu wilde Ubuntu weer niet opstarten. Er werd geen OS herkend.

In Easy BCD kan je onder manage bootloader het menu.lst configureren
Ik zou alleen niet weten wat ik daar zou moeten neerzetten om een goedwerkende boot te creeren zodat vista als eerste en ubuntu als tweede staat en dus ook werkt.

wie o wie kan me daarmee helpen.
Alvast bedankt voor de moeite.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/17, 16:42:20 »
Dit kan bij mij Vista starten.

title Windows Vista
rootnoverify (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Nu heb je drie partities, dat gaat goed, maar later kan je er meer nodig hebben. Dan moet je een extended partitie maken, want je mag maar vier normale partities maken. En extended partitie is een partitie waar andere partities in passen.

1. Start de computer op met de live cd erin.
2. System>Administration>Partition Editor
3. In de lege ruimte: New
4. Rechts kan je aangeven dat het een extended partitie moet zijn.

mvg
Thijs

Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/22, 13:13:23 »
Zou het dan voldoende zijn om in het menu.lst

title      Ubuntu
rootnoverify   (hd0,3)
savedefault
makeactive
chainloader   +1
 
neer te zetten. Dus hd0,3 zodat Ubuntu gevonden wordt?
Of is dit nu weer heel kort door de bocht.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/22, 16:23:49 »
Nee, Ubuntu en Vista zitten anders in elkaar, dus is de code anders.

title Ubuntu 9.04
uuid 383d7df8-87f4-42f2-b0a8-ad070ac55239
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=383d7df8-87f4-42f2-b0a8-ad070ac55239 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic
quiet

Dit is de code bij mij. Ik werk met uuid's, dat zijn die reeksen met cijfertjes. Dat is een methode om partities te vinden, het kan ook met (hd0,3). Ik vind het fijner om met uuid's te werken, omdat dat hetzelfde blijft als je een partitie verplaatst. Het voordeel van (hd0,3) is dat het hetzelfde blijft na een herinstallatie, maar dat doe ik zelf weinig. Hier is de keuze aan jou.

Wat er achter title staat, mag je zelf weten. Dat wordt weergegeven op het scherm.

De uuid van een partitie kan je achterhalen door in de terminal
sudo blkidin te voeren. In de regel van /dev/sda4 staat dan tussen aanhalingstekens een reeks cijfers en letters, dat is de uuid van de partitie waar Ubuntu staat en dat moet je achter uuid invoeren.

Wat ook kan is
root         (hd0,3)
Achter kernel moet je de actieve Linuxkernel invoeren. Het wordt geadviseerd om minimaal twee kernels erin te hebben staan, als de nieuwste niet werkt, kan je terugvallen op de oude. Voer in de terminal
ls /bootin, en kijk wat er in staat. Je zal iets vinden wat lijkt op mijn code. Het gaat alleen om het getalletje. Wat je invoert achter kernel moet natuurlijk wel bestaan. Het verhaal over uuid's ken je, maar ik weet niet hoe je (hd0,3) in zou moeten vullen, anderen hoop ik wel.

Initrd snap ik niet, maar het bestandje waarnaar je verwijst, moet natuurlijk wel te vinden zijn in /boot.

Quiet snap ik ook niet, maar het werkt, dus vind ik het niet nodig om dat te wijzigen.

Succes, laat je weten hoe het gaat?

mvg
Thijs

Offline Passant

  • Lid
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/23, 11:29:07 »
Initrd snap ik niet, maar het bestandje waarnaar je verwijst, moet natuurlijk wel te vinden zijn in /boot.

Quiet snap ik ook niet, maar het werkt, dus vind ik het niet nodig om dat te wijzigen.
De entry initrd is het bestandssysteem dat gebruikt wordt voor de harde schrijf gemount is. De entry quit zorgt ervoor dat we een animatie krijgen bij het opstarten en geen regels tekst.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/23, 12:03:06 »
Quiet snap ik ook niet, maar het werkt, dus vind ik het niet nodig om dat te wijzigen.
De wiki over OpstartManager geeft ook een "vertaling" naar de menu.lst regels. Zonder de 'quiet' optie zie je opstartberichten over je scherm rollen. Inderdaad niet nodig dat te wijzigen.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Thijsg

  • Lid
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/23, 16:23:36 »
Bedankt voor de reacties. Persoonlijk houd ik wel van regels tekst, als het werkt. Die quiet ga ik weghalen.

mvg
Thijs

Offline track

  • Lid
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/23, 18:02:40 »
cyberillius:

welkom op het forum !

Volgens mij moet je twee dingen netjes uit elkaar houden:
òf je hebt het opstarmenu van grub  of je hebt een ander opstartmenu van Win..

Alle tips hier zijn alleen geldig mits je het  grub- opstartmenu gebruikt, en zij
werken zeker niet als je een Win.. menu in gebruik hebt.

En vanuit het easyBCD-verhaal begrijp ik dat die iets met het Win..- menu doet.
Klopt dat ?  Dan heeft dat niets met grub te maken !

Uiteraard kun je ook Uby vanuit een Win..- menu opstarten.  Maar dan moet je
grub in de startsector van de Uby- partitie zetten.
 (en in Win.. naar die Uby-sector chainloaden uiteraard)
Was dat de bedoeling ?

Anders zal je eerst volgens de handleiding  http://sites.google.com/site/computertip/grub
(hoofdstuk 2.) de startsector weer aan grub moeten overhandigen, en daarna
de boven staande tips toepassen.
Dan kun je alle drie vanuit het grub- menu opstarten.

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/23, 21:17:32 »
Het programma easyBCD kende ik niet maar op deze website lees ik "to tweaking the new Windows Vista bootloader. With EasyBCD".

In de documentatie op die site lees ik ook "make sure you specify to install LILO, GRUB, or whatever to the bootsector of the partition that Linux is being installed to and not the MBR of your hard drive".

Voor de duidelijkheid: als je grub in de stopstartsector (MBR) plaatst volgens de laatste tip van track zal easyBCD helemaal niet meer werken. En als je Ubuntu met Wubi hebt geïnstalleerd moet je dat zeker niet doen. Ik wist niet of dat zo duidelijk te lezen was.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Thijsg

  • Lid
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/23, 21:21:24 »
Ik heb de quiet achteraan weggehaald, maar het werkt niet. Ik zal moeten rommelen aan:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=383d7df8-87f4-42f2-b0a8-ad070ac55239 ro quiet splash
Achteraan staat ook nog een quiet. Op dit moment zit ik met een live cd te partitioneren, maar ik ga het zo of morgen proberen.

mvg
Thijs

Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/28, 19:06:58 »
Track en testcees....

Ik ga jullie opties napluizen en kijken of ik er verder mee kom. Ik laat het jullie weten.
tnx

CyberilliusIII

Offline Thijsg

  • Lid
Re: entry in menu.lst dualboot vista-ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/28, 19:38:02 »
Cyberillius, die quiet is niet zo heel belangrijk, dat is alleen voor nieuwsgierige mensen. ;) Met de links en post #3 zou het goed moeten komen. Als er iets is, vraag het maar. Succes.

mvg
Thijs