Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux  (gelezen 2863 keer)

pepe

  • Gast
linux
« Gepost op: 2006/07/30, 08:48:25 »
aloha,
wat mij hier opvalt, vele die  beginnen met ubuntu of linux in het algemeen, beginnen er direct aan te sleutelen tot men een volwaardige windowskloon heeft, wanneer dit niet lukt dan haakt men gewoon af, men begint gewoon aan alles tegelijk en wanneer het systeem dan crascht dan is het de schuld van linux, geduld is een schone zaak zegt men maar dit gaat niet voor iedereen op, linux is een schone zaak, als men er zijn tijd voor neemt, ik installeer wat ubuntu mij bied en wat ik nodig heb en niet wat ik niet nodig heb, ik geef toe het is soms een beetje zoeken, maar dat is net het leuke eraan.
Wat ik ook niet begrijp zijn "problemen" met de installatie, die heb ik nooit gehad, het gaat 10x vlugger dan bij windows en alles werkte direkt, printer, scanner, toetsenbord, externe hd, fototoestel, afijn alles, waar ik persoonlijk een probleem mee heb is het harde, beetje ouderwetse uitzicht van ubuntu, maar dat zijn schoonheidsfoutjes, en het nadeel van met windows gewerkt te hebben,
ik zou zeggen, een beetje meer geduld en je doet linux lopen als ik achter pamela anderson
tata

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
linux
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/30, 11:24:55 »
Ik hoor ook vaak mensen met de meest vreselijke installatie problemen afkomen, ik heb Ubuntu nu al op 4 pc's ge
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Firebird

  • Gast
linux
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/30, 14:39:23 »
Hai pepe,

ik geef je gelijk wat geduld betreft maar het niet begrijpen van problemen vind'k wat vreemd :).

Ubuntu is de allereerste distro die ik zonder problemen kan installeren met m'n SATA-controller (Sil3112A), tenminste als ik boot met de irqpoll-optie. M'n printer (toegegeven, een goedkoop ding) werkte gewoon niet - heb een nieuwe gekocht. Dat m'n Speedtouch USB niet out of the box werkt komt door licentieproblemen met de firmware, maar het is ondertussen toch maar ff zoeken. Als je de nodige bestanden en informatie niet vooraf hebt dan mag je mooi terug naar Windows om het op te zoeken. De modem heb ik trouwens op eBay gekocht omdat m'n Copperjet 800 USB niet ondersteund werd.

De eerste keer dat Ubuntu opstartte raakte ik zelfs niet in X-server omdat een tweede videokaart problemen gaf, xorg.conf aanpassen dus maar. Tijdje zoeken naar een modeline-generator die het toelaat m'n monitor op 1280x960@100Hz te zetten.

GRUB correct op de harde schijf installeren heb ik maar onlangs kunnen doen: blijkt dat wat gedetecteerd wordt (cf. device.map) niet helemaal juist is en aangepast moet worden. Zonder floppy met GRUB op was Ubuntu gewoonweg ontoegankelijk na de installatie. Na /dev/sdb met /dev/sdc van plaats te verwisselen in het bestand lukt het eindelijk om het op de eerste SATA schijf (blijkbaar /dev/sdc) te installeren.

Surround-geluid, al een veel minder serieus probleem: 'k Had een PCI-kaartje waarmee ik het opgegeven heb, ondertussen heb ik het met de on-board chip (nforce2 soundstorm) in orde kunnen krijgen. Met in orde bedoel ik dat het werkt als je er wat gekraak bijneemt en het feit dat om de paar reboots m'n geluidskaart van nummer verandert. Card 0, Card 1, Card 0, ... .

Ondertussen krijg ik nog altijd constant 'drive is confused' meldingen van m'n 2 dvd-drives. Ik vergeet bijna de crashes die ik maar liefst een paar keer per dag kreeg voordat ik vond dat fglrx twee desktops onder Gnome niet leuk vond. Nu gebruik ik een scriptje om te switchen tussen Xinerama en

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
linux
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/30, 15:24:23 »
@pepe: thema kan je natuurlijk aanpassen bij de instellingen he :) en wacht maar tot XGL/Compiz lekker draait, in combinatie met een mooi thema ;) preview? sure:
Youtube versie (lage kwaliteit, stream) http://www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws
Wmv versie (hoge kwaliteit) http://www.box.net/public/static/brp3f45m6k.wmv
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline amrus

  • Lid
linux
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/30, 17:41:17 »
pepe, als je het grafisch wat mooier wil,installeer dan Kubuntu. (Heb ik vorige week gedaan)

linux
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/30, 19:46:45 »
@pepe.
Amen, mooi gezegd en de spijker op zijn kop.
Niet rommelen tot je vertrouwd bent met Ubuntu en weet wat je doet, dan kan er (bijna) nix fout gaan.

@Firebird
Als ik zo tussen de regels doorlees, heb je een vrij extreeme PC, tenminste niet een PC die de gemiddelde gebruiker heeft.
Op een paar punten heb je wel gelijk natuurlijk niet alles gaat vanzelf in Ubuntu,
maaaaaaar
Dat gaat het in Windows ook niet, echter hieraan is men gewend en kloot en rommelt wat aan met drivers en settings en voila het werkt.

Ubuntu is anders dus ff zoeken, en dat is lastig als je nieuw bent en de weg niet weet.
Maar daarom is het forum zo belangrijk.

@amrus,
Ik zie hier vrij veel mensen spreken over KDE oftewel Kubuntu.
Je wilt niet weten wat de die-hard linux-users over KDE zeggen.
in ieder geval kruisen ze 2 vingers en beginnen ze te sissen......:(

Misschien dat het onder Ubuntu beter werkt maarruh ?? .......

Ik blijf bij gnome en stap tzt wel eens over naar XGL :)

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline theokus

  • Lid
linux
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/30, 19:59:21 »
Ubuntu is een goede zaak voor de Linux-wereld en voor alle gebruikers.
Ook voor nieuwelingen.
Ubuntu is een groot succes, zodanig zelfs dat de jongens van Debian
een beetje jaloers zijn...en dat is niet zo goed voor ons of Ubuntu.

Van nature uit ben ik nogal kritisch maar ik sta open voor alles en iedereen.
En ja, idd., ik heb weinig geduld ;)
Linux&Ubuntu heeft geld, mensen en mogelijkheden dus vooruit met de geit ;)

Vergelijkingen tussen Windows en Ubuntu zijn ook legio...
Ik, en anderen ook, willen behouden wat we hebben qua mogelijkheden.
Het gaat dan wel meer over de bruikbare en werkende toepassingen
voor dagelijks gebruik of het WERK en over hun installatie, dan expliciet over Ubuntu

Wat dit betreft valt er weinig te vergelijken.
En ik ga er nu ook niet weer over beginnen.

Een besturing moet verbeteren, versie na versie.
Het mag dan wel open source zijn en een keuze naar ieders vrijheid
qua distro, maar ne mens ziet de bomen niet meer in het bos ;)
En wie zegt mij dat de toepassingen compatibel zijn binnen al die verschillende distro's.
Ik wil graag weten waar ik aan toe ben.

En wat die "windows-kloon" betreft, we weten wel beter, niet?
De "ondergrond" blijft Linux en dat is toch nog wat anders.
Je kan van elke besturing zijn grafische desktop installeren als je dat wilt.

Ik moet niet meer hebben dan hetgeen ik heb in Windows ;)
Maar ik wil daar niet over blijven dromen (en zagen)...omdat het
tijd wordt dat ook eens gebeurd.

Het is ook een kwestie van "willen en weten" en als je het weet wordt alles gemakkelijk.
As good as it gets

Gast

  • Gast
linux
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/30, 20:01:02 »
KDE is inderdaad ten z

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
linux
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/30, 20:52:17 »
Citaat van: Gandyman
Ik zie hier vrij veel mensen spreken over KDE oftewel Kubuntu.
Je wilt niet weten wat de die-hard linux-users over KDE zeggen.
in ieder geval kruisen ze 2 vingers en beginnen ze te sissen......:(
Ik gebruik thuis enkel linux en ik ben een grote fan van het KDE project, ik volg het zelfs op de voet, dus wat je zegt is echt niet waar.

Mark Shuttleworth, de oprichter van Ubuntu, gebruikt tegenwoordig ook KDE op zijn desktop machine.

En Linus Torvalds, degene die Linux heeft gemaakt, gebruikt zelf ook KDE... Sterker nog, Linus heeft een keer openlijk bekend dat hij het niet zo op Gnome heeft begrepen.

Citaat van: Kris
KDE is inderdaad ten z
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

linux
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/30, 21:04:45 »
Er hoorde nog 1 regeltje bij de quote Profox :P

Ik zette ook mijn mening niet neer, omdat ik geen mening zal geven.
Ik zij het als mening van 3e.
Want ik krijg ze links en rechts uitgemeten als ik het in die groep gooi. ??

vooralsnog met bloedend hart, want ik weet hoeveel uren werk er in deze software gaat zitten en dan is het uberhaupt niet leuk als mensen negatief over je werk praten.

Daarnaast vrees ik dat je primair er niet over uit zult geraken wat wel en niet goed is.
Omdat mensen erg moeilijk onderscheid kunnen maken tussen smaak en functionaliteit.

Smaak overheerst in 90% van de gevallen omdat heel weinig mensen alles uit de software halen wat erin zit, en dus nooit echt de verschillen zullen ervaren.
En dus zullen ze hun mening baseren op wat ze zien.

Je weet inmiddels dat dit mijn 1e ervaring is van linux met desktop (Gnome) en het bevalt goed.
Kwa functionaliteit zal ik tzt XGL wel willen hebben/gaan gebruiken, zuiver omdat het me zeer handig lijkt.

enyway
Mijn excuses aan het adres van KDE want het was niet mijn bedoeling het als slecht te bestempelen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
linux
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/30, 21:10:14 »
Geen probleem :) het is je persoonlijke mening, als je GNOME beter vindt. Ik vind allebei wel leuk, om de 3 maanden switch ik van desktop omgeving (GNOME, KDE, af en toe XFCE/Fluxbox)

PS: even verduidelijken, XGL is een hack op de X server, dit heeft niks te maken met je omgeving, je kan GNOME of KDE onder XGL draaien, en je hebt Compiz (composite manager/window manager) nodig om gebruik te maken van de 3D dingetjes :) maar dat draait dus gewoon onder GNOME of KDE
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

linux
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/30, 21:20:24 »
aha cool om te weten, ik had me er nog niet in verdiept namelijk.
Ik wil eerst alles in orde hebben voor ik ga experimenteren.
Wil dus eerst de ins&outs van Ubuntu leren.

Zal me morgen eens gaan inlezen op XGL  :P

THX

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
linux
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/30, 22:27:41 »
Ik ben regelmatig actief op www.compiz.net :) leuk forum van QuinnStorm met de laatste nieuwe ontwikkelingen/plugins op gebied van Compiz
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

linux
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/30, 23:25:18 »
Klik en ik heb er een bladwijzer bij  :P

Heb al ff zitten lezen  btw

THX

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ruben

  • Lid
linux
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/31, 10:05:12 »
Citaat van: amrus
pepe, als je het grafisch wat mooier wil,installeer dan Kubuntu. (Heb ik vorige week gedaan)
Gnome kun je ook heel mooi maken hoor, zelfs mijn Xubuntu ziet er pimp uit, persoonlijk vind ik kde te druk en niet mooi opgesteld.

Offline Soul-Sing

  • Lid
linux
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/31, 11:17:40 »
gebruik ik KDE? ik weet nergens van.
(zie plaatje links=portret Linus)

Wamukota

  • Gast
linux
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/31, 11:27:25 »
Ik heb anderhalf jaar lang met SUSE gewerkt onder KDE. Onlangs eens Ubuntu, dus G.N.O.M.E, geprobeerd en ik zie geen verschillen in het werken met de ene of de andere WM.
Reden : het is niet de WM die het verschil maakt, maar wel de applicatie.
Zo werk ik nu met Kubuntu, waar ik niet KOffice gebruik, maar wel OpenOffice.org. Dus weze het KDE of Gnome ... OpenOffice is identiek.
Voor mijn beeldverwerking gebruik ik Gimp ... een Gnome applicatie.
Branden doe ik met K3B, een KDE applicatie.
Browser : FireFox
Editor : vi

Zoals je ziet gbruik ik heel weinig exclusieve KDE applicaties. Alleen jammer dat niet alle applicaties Cross-Window-Manager ontwikkeld zijn.

-- Wamukota --

linefarmer

  • Gast
linux
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/03, 20:55:26 »
@ wamukota
Het is idd de omgeving doe het doet en niet het besturingssysteem. Persoonlijk werk ik veel liever met KDE (sorry jongens) dan met GNOME. Vraag mij niet waarom, ik heb zowel kubuntu als ubuntu uitgebreid getest en bekeken. En daaruit is mijn keuze op kubuntu gevallen.

In beide distro`s zit nagenoeg echt GEEN verschil. Stabiel, geen crashes ect.
En toch vindt ik dat er verschil moet zijn tussen beiden kampen, een beetje concurrentie kan geen kwaad. En daarom zullen er altijd applicaties zijn die wel onder gnome draaien en niet onder KDE.
En discussies zullen er altijd betaan: de een vindt KDE niks terwijl de ander het weer super vindt.

Rene

Offline ajm

  • Lid
linux
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/04, 17:24:51 »
Ik wordt en klein beetje ziek van deze discussie.
Dit is beter. nee dat is beter.  
Zelfs iemand die er niets van snapt omdat ubuntu bij hem toch ook werkt. Daar los je geen problemen mee op.

Ik heb grote problemen met de installatie.  Ik werk al met de PC vanaf het allereerste begin. Dus nog met DOS  , dus nog voor DRDOS, MSDOS, Windows enz.
Ik heb me nooit zo erg bezig gehouden met  De computer instellingen, logbestanden en allerlij zaken die ik bij alle mogelijke onderwerpen in dit forum over tafel zie gaan

Ik heb me voornamelijk bezig gehouden met het maken van eenvoudige  en soms minder eenvoudige programma's .
Wat ik nodig heb is een besturingssysteem dat gewoon zijn werk doet. ik ben dus niet echt een beginner maar ook geen freek
Ik werk naStarOffce al weer geruime tijd met OpenOffice
Het idee daarachter spreekt mij aan. Vandaar mijn interesse in Ubuntu. Bij de eerste kennismaking met de site was blijkbaar net Kubuntu uit.
De live dvd wert goed. maar de installatie stopt halverwege. Mededeling "install crashed"
Diverse malen geprobeerd .Uitendelijk lukt het een keer.
Ik kon de schermresolutie niet goed instellen , mijn printer werkte nog niet.
Dus alle mogelijke informatie op de diverse sites bekeken. Uit diverse onderwerpen op dit forum leek het mij beter om vooreerst met Ubuntu te beginnen.
Dus Ubuntu installeren dacht ik Maar ook dat loopt niet.
Ook Daar "install crashed". Plus dat Grub niet meer werte en ik niet meer bij WindowsXP-home kan komen.
Weer  Kubuntu geprobeert. Lukt half.
Start nu wel op maar stopt halverwege. Op het scherm de vraag of ik dit probleem wil meldenzodat de programmeurs er wat mee kunnen. Op het opgegeven adres gedrukt en daar komt direkt het computer antwoord. Het is een bekend probleem. Op het scherm stond ook een lijstje met eerdere meldingen van anderen. Vraag van de computer , mag ik die en die map op je computer openen. Ja gezegd. Een hoop geratel en rijen tekst van controles die werden uitgevoerd.
Resultaat: blijft op het zelfde punt stoppen  bij

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
linux
« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/05, 10:17:03 »
Om (k)ubuntu te verwijderen:
opstarten vanop win-cd
console openen (f3 of zoiets, repair)
aanmelden bij windows (1 normaal)
fixmbr
ja ik ben zeker :)

Dit verwijdert de grub en dus kan je ubuntu niet meer opstarten. Je kan dan vanuit win de boel formateren.

Wat je nog kan proberen is Linux installeren met een andere cd (verkeerd gebrand? gebeurt nogal vaak...)
Of nu tijdens de check op ctrl+c duwen, skipt de check. Of nog opstarten met een live-cd en de check van daaruit uitvoeren.

Offline ajm

  • Lid
linux
« Reactie #20 Gepost op: 2006/08/05, 11:26:11 »
Bedankt zappa . ga ik proberen

Ton