Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI  (gelezen 2917 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuw: ik heb vandaag een handleiding voltooid voor het herstellen van opstartlader Grub bij computers die draaien op (U)EFI in volledige UEFI-modus (zoals computers met een voorgeïnstalleerde Windows 8):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub-uefi-herstel.html

Niet te verwarren met Grub voor BIOS! Voor het herstellen van Grub bij ouderwets BIOS heb ik al lang geleden een handleiding gemaakt:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html#ID2
(punt 2)

Bij EFI / UEFI is herstel van Grub een stuk ingewikkelder geworden, maar met mijn handleiding hoop ik het eenvoudiger te hebben gemaakt om 't uit te voeren.

Doe er je voordeel mee!   :)
« Laatst bewerkt op: 2019/04/14, 18:06:51 door Pjotr »

Re: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/10, 10:09:41 »
Prima gedaan Pjotr! Ik vrees wel dat hierdoor een heleboel potentiële Linux-gebruikers zullen afhaken en zich maar tot Windows beperken, het gaat bijkans om rocket-science. Ik heb me er onlangs in verdiept ivm. de aanschaf van een nieuw moederbord en het is buitengewoon complex naar mijn idee. Erg jammer.

PS. Op je site vraag je de adblocker uit te zetten, wat ik heb gedaan. Ik krijg twee ads te zien, eentje met de vraag of ik in olie of grondstoffen wil handelen inclusief inschrijfbonus en de tweede is een ad met 'Nouveau Windows 8 gratuit', klik hier om te downloaden. Jammer genoeg is die downloadbutton 'not supported on your OS'... Want wie wil er nou niet gratos W8, toch?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/10, 10:25:35 »
Gratis W8, haha.... Met geld toe wordt het voor mij pas interessant. =D

Over UEFI: het is inderdaad allemaal een stuk moeilijker geworden om Linux (en Grub) te installeren. Bewust zo gedaan, vrees ik. Om de marktpositie van Windows 8 te versterken.

Daar kunnen we helaas  niet veel aan doen. Het is een kl*te-realiteit, maar het is de realiteit. Het enige wat wel in ons vermogen ligt, is om het zo eenvoudig mogelijk, stap-voor-stap uit te leggen. In de hoop dat er daardoor niet al teveel mensen hun interesse in Linux zullen verliezen....
« Laatst bewerkt op: 2014/05/10, 10:27:10 door Pjotr »

Re: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/10, 10:36:16 »
Bewust zo gedaan, vrees ik. Om de marktpositie van Windows 8 te versterken.
Dat denk ik niet, welk consortium zou zich al deze moeite getroosten om minder dan 1 procent van de computergebruikers een hak te zetten? MS niet, die hebben de handen vol aan Google. Een goed punt van EFI is wel dat het usb-sticks kan autoriseren om een systeem te starten. Het is eigenlijk van de gekke: heb je je hele systeem (privé of zakelijk) securiteit gezien op alle punten dichtgetimmerd en de eerste de beste voorbijgander met Puppy Linux op een usb kan dat hele systeem moeiteloos  vernaggelen.

Van de week grote problemen gehad Mint 13 (geloof ik, heb meerdere versies geprobeerd) te installeren op een pc met moederbord waar in het bios geen sprake is van uefi. Maar na opstarten vanaf de harde schijf sloeg de boel direct na grub vast met een panic-mededeling (geen kernel panic, een 'gewone' panic). Daar stond wel iets van efi bij. Zelfde gedonder met nieuwere versies, ik kwam er niet doorheen. Is me nog steeds onduidelijk wat er precies aan de hand was. Heb het 'opgelost' door Xubuntu op een andere schijf te installeren waar nog wat ruimte over was.

Re: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/10, 11:54:55 »
UEFI is ontworpen door een consortium, waar o.a. ook IBM bij zat (en IBM is fan en supporter van Linux nota bene).

Maarja, gewoon UEFI uitzetten en je kunt alles booten wat je wilt. Zo simpel is het :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/10, 11:55:34 »
Het enige wat wel in ons vermogen ligt, is om het zo eenvoudig mogelijk, stap-voor-stap uit te leggen. In de hoop dat er daardoor niet al teveel mensen hun interesse in Linux zullen verliezen....
Naast de uitleg, is het misschien ook mogelijk, om e.e.a. in een bash-file te zetten?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/10, 12:01:37 »
Het enige wat wel in ons vermogen ligt, is om het zo eenvoudig mogelijk, stap-voor-stap uit te leggen. In de hoop dat er daardoor niet al teveel mensen hun interesse in Linux zullen verliezen....
Naast de uitleg, is het misschien ook mogelijk, om e.e.a. in een bash-file te zetten?
Zou misschien kunnen, maar lijkt me lastig, omdat de partitienummers van geval tot geval kunnen verschillen....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo herstel je Grub bij moderne computers met EFI of UEFI
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/10, 13:36:38 »
Nu ook in het Engels:
https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/grub-uefi-repair.html

Voor als je iemand helpt op een Engelstalig forum of zo.  :)
« Laatst bewerkt op: 2019/04/14, 18:08:50 door Pjotr »