Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.  (gelezen 13840 keer)

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #25 Gepost op: 2011/01/31, 14:55:46 »
Tja.... Het hangt ervan af, waar je ambitie ligt. Wat wil je bereiken als gemeenschap?

Dat zoveel mogelijk mensen aan Ubuntu/Kubuntu geraken en dat zoveel mogelijk mensen hierbij kunnen helpen/ondersteunen? :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/31, 15:02:39 »
Tja.... Het hangt ervan af, waar je ambitie ligt. Wat wil je bereiken als gemeenschap?

Is een goed uitgangspunt.
Ik denk dat de meesten de weg wat kwijt zijn. Dus even vanaf punt 0 beginnen lijkt mij een goed idee. Niet dat alle zaken die nu al uitgewerkt zijn opzij moeten geschoven worden en opnieuw moeten gedaan worden, zeker niet! maar laat ons misschien de dingen terug op een rij zetten beginnend met dat punt 0.
Het fundament waarop we verder bouwen.
De reeds uitgewerkte zaken kunnen dan ingevoegd worden bij dat overzicht.

Wat ik wel vind is dat we een startpagina moeten hebben (zoals die andere ubuntu gemeenschap heeft, kan enkel niet meer vinden welke dat is)
Eén grote pagina waarvan je kan vertrekken naar forum, documentatie, frigo, en wat nog meer.
Daar kan dan ook de voortgang aangegeven worden van de verschillende teams. (Zoals ook op die pagina van die andere ubuntu gemeenschap vermeld word).
Zo kan iedereen die iets zoekt simpelweg via die startpagina makkelijk naar andere 'afdelingen' van Ubuntu-NL gaan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #27 Gepost op: 2011/01/31, 15:09:30 »
Voor alle duidelijkheid: ik schaar me achter het ambitieniveau van Sense Hofstede. Hij legt de lat hoog, maar dat lijkt me beslist de moeite waard. :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #28 Gepost op: 2011/01/31, 15:22:30 »
Ubuntu NL is niet meer dan een forum met een....
Sorry hoor, maar hier zie ik alweer een veelgemaakte fout. Ubuntu NL is de lokale gemeenschap van Ubuntu. Het forum is hier een onderdeel van. Veel mensen komen binnen via het forum, of doen niet meer dan alleen actief zijn op het forum. Daar is echt niets mis mee, maar onthoud aub dat dit forum maar een onderdeel van de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap. En niet andersom!

Ik snap niet dat er overal nog steeds zo zwaar aan wordt getild en er o zo'n ophef wordt gemaakt om vanalles. Jullie maken het té ingewikkeld allemaal... echt.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Daarom zeg ik vanaf nu ook dat ik achter het voorstel van Sense sta. Details ben ik het misschien niet helemaal mee eens. Maar gelukkig veranderen we die in de toekomst dan wel als de praktijk uitwijst dat ze niet helemaal werken.


Wat ik wel vind is dat we een startpagina moeten hebben (zoals die andere ubuntu gemeenschap heeft, kan enkel niet meer vinden welke dat is)
Eén grote pagina waarvan je kan vertrekken naar forum, documentatie, frigo, en wat nog meer.
In principe is onze startpagina: http://ubuntu-nl.org/. Aan de linkerkant kun je doorklikken naar Vind hulp en zie je verschillende manieren om hulp te krijgen.
Als dit duidelijker kan, moeten we hier eens over praten, ander topic misschien ;).

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #29 Gepost op: 2011/01/31, 15:36:16 »
Voor alle duidelijkheid: ik schaar me achter het ambitieniveau van Sense Hofstede. Hij legt de lat hoog, maar dat lijkt me beslist de moeite waard. :)

Zeker, daar sluit ik me bij aan.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #30 Gepost op: 2011/01/31, 15:38:00 »
@ Rachid: Tuurlijk in een ander Topic, dit heeft geen prioriteit.
En Sense is inderdaad goed bezig.
Moet alleen eens de tijd nemen en vinden om zijn voorstel goed door te lezen. Heb de tijd nog niet gehad, daarom dat ik er ook niet op gereageerd heb (als dat al zou moeten).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #31 Gepost op: 2011/01/31, 15:40:01 »
Voor alle duidelijkheid: ik schaar me achter het ambitieniveau van Sense Hofstede. Hij legt de lat hoog, maar dat lijkt me beslist de moeite waard. :)

Mocht het van waarde zijn, ik ook...

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #32 Gepost op: 2011/01/31, 15:53:02 »
Sorry hoor, maar hier zie ik alweer een veelgemaakte fout. Ubuntu NL is de lokale gemeenschap van Ubuntu. Het forum is hier een onderdeel van. Veel mensen komen binnen via het forum, of doen niet meer dan alleen actief zijn op het forum. Daar is echt niets mis mee, maar onthoud aub dat dit forum maar een onderdeel van de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap. En niet andersom!

Leg dat dan maar eens duidelijk uit (aub) in een apart topic met als titel ,,Wat is Ubuntu.NL.Org,, want zeer velen (Leden) weten het dus niet.
Ik dus ook niet helemaal vind het  een ingewikkelde kluwen bureaucratie. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #33 Gepost op: 2011/01/31, 19:51:59 »
In reactie op het eerste bericht van Leoquant kopieer ik mijn reactie op de blog van Sense ook maar even naar dit draadje, vooral ook omdat ik in het draadje een aantal facetten naar voren zie komen die ik daar ook heb benoemd:

De discussies over verandering en verbetering van de Ubuntu-nl gemeenschap zijn niet van gisteren en zullen ook nog wel een tijdje doorlopen. Het probleem was en is nooit geweest dat we niet beschikten over hardwerkende, enthousiaste, betrokken vrijwilligers, maar wel dat er een soort weerzin lijkt te bestaan tegen het formaliseren van het leiderschap en interne organisatie. Niet bij iedereen, maar het is een voortdurend geluid op de achtergrond: het gaat toch goed, we moeten niet bureaucratiseren, inzet is belangrijker dan organisatie. Dat geluid kwam terug bij het nadenken over de rechtspersoon, bij de discussie over de herkeuring als LoCo en nu bij het organisatievoorstel.

Een tweede fenomeen is dat een aantal mensen zich vooral buiten het proces van gedachtevorming en discussie houdt en vervolgens op het laatste moment op de rem gaat staan. Dit wil niet zeggen dat zij op dat 'laatste moment' ongelijk hebben (en ze zullen ongetwijfeld best goede redenen hebben om niet eerder mee te willen/kunnen doen), maar het heeft tot dusverre wel te vaak adequate besluitvorming in de weg gestaan. Het was 'in mijn tijd' al een onmogelijkheid een overeenstemming te bereiken over het proces van besluitvorming bij de vernieuwing van Ubuntu-nl. Verschillende personen leken eerst te willen weten wat de uitkomst van het besluitvormingsproces zou worden alvorens ze tot akkoord konden gaan met het proces zelf. Mijns inziens kan dat niet.

Er is duidelijk weerstand tegen verandering van de status quo, maar ook dat is niets nieuws. Dat zie je binnen iedere organisatie. In de ideale situatie ligt er straks een nieuw voorstel waar iedereen zich in kan vinden. De realiteit is dat een deel van de gemeenschap en de huidige teamleden zich er niet in kan vinden, er misschien fel op tegen is, maar waar een meerderheid van de gemeenschap en het team wel achter staat. Wat staat de uiteindelijke tegenstanders dan te doen? Volgens mij zijn er een paar mogelijkheden: je legt je erbij neer (en blijft binnen de gemeenschap) of je stapt op (en zoekt je heil elders). Het voeren van een guerilla om toch het eigen gelijk door te dringen zou niet toegelaten mogen worden.

Ik kan me voorstellen dat sommige teamleden zich niet in de nieuwe structuur kunnen vinden en daar geen medeverantwoordelijkheid voor willen dragen. Alle respect daarvoor. We kunnen dankbaar zijn voor hun inzet en het betreuren dat ze hun taken neerleggen, Maar als geheel gaan we wel door. Ik geloof ook niet in het argument: 'Maar wie doet het werk dan wel?'. Voor zover ik weet zijn er meerdere leden van de gemeenschap die onder de huidige situatie (met het regelmatige gedoe) geen zin hebben tot het team toe treden, en misschien wel naar voren stappen onder een verbeterde situatie.

Hoe verder? Op de eerste plaats moet een duidelijk overzicht komen van alle bezwaren op het voorliggende voorstel (met naam van de bezwaarhebbende. Die openheid mogen we wel verwachten). Daarna kan Sense een nieuw voorstel voorleggen aan de gemeenschap en het team, waarbij de leden van het team op de eerste plaats leden van de gemeenschap zijn en op persoonlijke titel spreken. Dat voorstel moet op de een of andere manier in stemming worden gebracht via alle communicatiekanalen van Ubuntu-nl (forum, IRC en mailinglist), zeg een periode van 2 weken. Hier voorafgaand kan eventueel een ronde komen voor amendementen, maar het wordt wel tijd dat we naar een finaal voorstel gaan. De uitslag van de stemming is bindend. In mijn optiek kan het niet zo zijn dat het team de uitslag als een advies beschouwt dat terzijde geschoven mag worden.

Ieder document en iedere organisatievorm is tijdelijk, moet ademen, moet meebewegen met veranderende ontwikkelingen. Laat dus vooral de angst voor te veel regels, voor te veel/te weinig afspraken en vooral de angst voor verandering varen.

Aanvulling: voor zover een aantal zaken al zijn besproken/ingevuld op het forum hoeft het natuurlijk niet nog een keer te worden herhaald ;-)

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #34 Gepost op: 2011/01/31, 20:01:08 »
Als vrijwilligers organisatie is het not done om mensen te veel te verplichten, je betaalt tenslotte niemand om het recht te krijgen mensen dingen te laten doen die ze liever niet doen. In plaats van plicht dient er overleg, enthousiasmering etc. te zijn.

Ik wil hier nog even specifiek op ingaan, want ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het op je nemen van een taak als vrijwilliger is voor niemand verplicht, maar zodra je die taak op je hebt genomen is de invulling daarvan niet vrijblijvend en heb je niet de volledige vrijheid zelf te doen waar je zin in hebt. Sterker nog, soms moet je als vrijwilliger toch aan de bak, ook al heb je geen zin en/of heb je de pest aan de persoon waar je het op dat moment voor moet doen, simpelweg omdat je dat dit deel is van de taak die je vrijwillig op je hebt genomen. Van de leiding mag worden verwacht dat ze dit snappen en daar op een goede manier mee om gaan.

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #35 Gepost op: 2011/01/31, 20:31:24 »
Ik heb de discussie al heel lang gevolgd. Na heel lang stil te zijn geweest wil ook ik hier even op reageren:
Als vrijwilligers organisatie is het not done om mensen te veel te verplichten, je betaalt tenslotte niemand om het recht te krijgen mensen dingen te laten doen die ze liever niet doen. In plaats van plicht dient er overleg, enthousiasmering etc. te zijn.

Vrijwilligheid is al lang geen vrijblijvendheid meer. Dit is in elke organisatie zo. Ook in elke vrijwilligersorganisatie. Men moet ook op vrijwilligers kunnen bouwen.

Ook UbuntuNL is een vrijwilligersorganisatie waarbij de organisatie bouwen moet op de vrijwilligers. Maar elke organisatie heeft een structuur en bestuur nodig. Vooral als het zo groot is geworden als UbuntuNL.

Als het aan mij ligt mag Sense zijn voorstel gelijk in zijn geheel uitvoeren. Hij heeft prima werk geleverd en een prima voorstel op tafel gelegd. En we kunnen niet tot in de treuren blijven sleutelen aan dit voorstel. We moeten aan de slag. Niet alleen voor de goedkeuring, maar ook voor de gezondheid van UbuntuNL.

Dus ik wens Sense en alle betrokkenen veel succes met al het werk wat er nog gedaan moet worden.

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #36 Gepost op: 2011/01/31, 20:37:32 »
Jan, heb je niet niet een paar woordjes gemist in de quote? "Als vrijwilligers organisatie is het not done om mensen te veel te verplichten" ?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/31, 21:00:44 door Thomas de Graaff »

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #37 Gepost op: 2011/01/31, 22:32:34 »
Oké. Laten we dan maar eens actie gaan ondernemen. ;)

Het is nu al wat laat, morgen begin ik met de drie wiki-pagina's, als anderen me al niet voor zijn geweest. Volgens mij is iedereen het wel eens met deze aanpak, dus laten we hier dan ook mee bezig gaan.

Het lijkt mij wel handig om een IRC-vergadering te plannen voor deze week. Ik ben elke avond wel beschikbaar, laat even weten welke avond jullie het beste uit komt, dan kunnen we een dag kiezen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #38 Gepost op: 2011/01/31, 23:05:44 »
Het lijkt mij wel handig om een IRC-vergadering te plannen voor deze week. Ik ben elke avond wel beschikbaar, laat even weten welke avond jullie het beste uit komt, dan kunnen we een dag kiezen.
Oke, spijkers met koppen slaan :D.
Op de wiki heb ik alvast een skelet voor de pagina's aangemaakt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OrganisatieVoorstel
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #39 Gepost op: 2011/01/31, 23:10:21 »
En omdat er op de mailinglijst nog geen discussie hierover voorbij is gekomen, hier de pagina waar je je in kan schrijven of de berichten kan lezen: https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-nl

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #40 Gepost op: 2011/02/01, 00:33:57 »
Ik heb ook een suggestie gedaan voor het eerste keer uitdelen van stemrecht. Ik zie dit nu nog als een probleem, maar hoop met mijn suggestie dit probleem wat kleiner te maken. Dit blijft denk ik een lastig iets.

Citaat van: Rachid
Citaat van: organisatievoorstel
Stemrecht is beperkt tot diegenen die het gekregen hebben van de gemeenschapsraad. Iedereen die naar draagkracht constructief heeft bijgedragen aan Ubuntu Nederland, die gedurende een langere periode actief is geweest, en die in gedrag heeft laten zien de geest van de Code of Conduct uit te dragen, komt in aanmerking.
Het is mij nog niet duidelijk hoe er de eerste keer stemrecht wordt verleend aan de groep mensen die erom vraagt. Er is namelijk nog geen raad om dat te beoordelen. Als iedereen zichzelf op de lijst kan zetten, wie bepaalt dan of deze wel of geen stemrecht krijgt?

Mijn suggestie is dat mensen alleen aangedragen kunnen worden door mensen die al op de lijst staan. Ik stel dan voor dat Sense als eerst een aantal personen aandraagt, deze kunnen dan weer andere personen aandragen, etc. Als je zelf stemrecht wilt zou je iemand die al op de lijst staat kunnen vragen of deze je wilt aandragen. Mocht het zo zijn dat iemand stemrecht wilt, maar om wat voor reden dan ook niet aangedragen wordt. Dan kan hierover (openbaar?) overlegd worden met de personen die al zijn aangedragen. -- Rachid
Betere suggesties zijn welkom.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #41 Gepost op: 2011/02/01, 00:56:59 »
 :D Goed bezig heren. Ik kan ook iedere avond voor een irc meeting. Rachids voorstel voor de selectie van stemgerechtigden voor de eerste ronde vind ik een prima idee.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/01, 01:00:02 door Thomas de Graaff »

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #42 Gepost op: 2011/02/01, 06:09:37 »
Jan, heb je niet niet een paar woordjes gemist in de quote? "Als vrijwilligers organisatie is het not done om mensen te veel te verplichten" ?

Nee hoor, niet gemist. Mijn punt gaat erom dat je je als vrijwilliger jezelf verplicht tot het uitvoeren van een taak. Alles voorbij en naast die taak zal in overleg moeten, maar voor de specifieke taak ben je deel van een organisatie met alles wat daarbij hoort.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #43 Gepost op: 2011/02/01, 06:52:00 »
Oké. Laten we dan maar eens actie gaan ondernemen. ;)

Het is nu al wat laat, morgen begin ik met de drie wiki-pagina's, als anderen me al niet voor zijn geweest. Volgens mij is iedereen het wel eens met deze aanpak, dus laten we hier dan ook mee bezig gaan.

Het lijkt mij wel handig om een IRC-vergadering te plannen voor deze week. Ik ben elke avond wel beschikbaar, laat even weten welke avond jullie het beste uit komt, dan kunnen we een dag kiezen.

Maakt mij niet uit. Deze week ben ik beschikbaar.

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #44 Gepost op: 2011/02/01, 10:38:31 »
Jan, heb je niet niet een paar woordjes gemist in de quote? "Als vrijwilligers organisatie is het not done om mensen te veel te verplichten" ?

Nee hoor, niet gemist. Mijn punt gaat erom dat je je als vrijwilliger jezelf verplicht tot het uitvoeren van een taak. Alles voorbij en naast die taak zal in overleg moeten, maar voor de specifieke taak ben je deel van een organisatie met alles wat daarbij hoort.

Betekent dus wel dat de organisatie ook behapbare taken moet maken he. Zo klein dat degene die ze moet uitvoeren het ook redelijkerwijs moet kunnen doen naast werk/hobby/vrouw/gezin/school.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #45 Gepost op: 2011/02/01, 10:40:29 »
Wordt de stemming etc via IRC gedaan ?.

Bedankt voor het antwoord .. nu weet ik al meer.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/01, 17:55:11 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #46 Gepost op: 2011/02/01, 10:42:07 »
:D Goed bezig heren. Ik kan ook iedere avond voor een irc meeting. Rachids voorstel voor de selectie van stemgerechtigden voor de eerste ronde vind ik een prima idee.
Het verdient geen schoonheidsprijs maar je moet toch echt ergens beginnen dus dan zo maar.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #47 Gepost op: 2011/02/01, 10:42:22 »
Jan, heb je niet niet een paar woordjes gemist in de quote? "Als vrijwilligers organisatie is het not done om mensen te veel te verplichten" ?

Nee hoor, niet gemist. Mijn punt gaat erom dat je je als vrijwilliger jezelf verplicht tot het uitvoeren van een taak. Alles voorbij en naast die taak zal in overleg moeten, maar voor de specifieke taak ben je deel van een organisatie met alles wat daarbij hoort.

Betekent dus wel dat de organisatie ook behapbare taken moet maken he. Zo klein dat degene die ze moet uitvoeren het ook redelijkerwijs moet kunnen doen naast werk/hobby/vrouw/gezin/school.

Zekers. Hetgeen pleit voor een stukje formalisering van de interne organisatie en de inzet van mensen die daar wat meer verstand van hebben (hetgeen ook één reden is waarom ik huiverig blijf voor 'meritocratie' als basis voor de Ubuntu-nl organisatie. Ik ben/blijf bang dat het begrip onvoldoende wordt uitgewerkt en we straks met een smal pakket aan erkende 'merits' blijven zitten).

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #48 Gepost op: 2011/02/01, 10:45:10 »
Als eerste merit zou je dan misschien wel de gave van communicatie moeten hebben. Dat is nl. waar het binnen dit proces op aankomt. En natuurlijk: een taak moet passen bij je kwaliteiten. Niet iedere nerd is een bestuurder. Niet iedere bestuurder is nerd.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/01, 10:46:46 door laacque »
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Nieuwe vormgeving, aanpak van belangrijke discussiestukken.
« Reactie #49 Gepost op: 2011/02/01, 10:46:42 »
Ik kan in principe ook wel bijna elke avond.