Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 10.10 geinstalleerd, maar grafische omgeving komt niet  (gelezen 960 keer)

Goede morgen,

Ik gebruik op mijn oude laptop al enkele jaren Ubuntu (vooral visueel, weinig met terminal). Op deze computer zit ik nu.
Op mijn nieuwe laptop Asus pentium dual core K72F heb ik naast windows Ubuntu 10.10 (64 bits versie) geinstalleerd (de gebrandde cd had geen fouten). Dit ging goed. Maar als ik nu opstart in Ubuntu, krijg ik een terminal-omgeving en geen grafische omgeving. Ik kan inloggen en kan dan commando's invoeren.
Ik heb nogmaals Ubuntu geinstalleerd, maar dat geeft geen verandering.
Enkele zinnen die mij opvallen (maar in dat opzicht ben ik echt een leek dus geen idee of ik op de goede dingen let):
"opts: errors=remount-ro,commit=0
eth0: link is nog ready
To run a command as administrator (user root), use sudo<command>"
Als ik de internetkabel er in doe: "No IPv7 router present"

Op windows draait de laptop goed en kan ik op internet.

Ik heb startx en sudo gdmsetup en sudo gdm setup geprobeerd. Bij startx krijg ik na 2 seconden een zwart scherm (scherm op stand-by?) en kan ik alleen de laptop uitzetten met de powerknop. Bij sudo gdmsetup krijg ik 'cannot open display'. Bij sudo gdm setup krijgik "unable to load file, unable to find users; no seat-id found"

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe kan ik het verhelpen? Graag tips een beetje uitleggen, want ik ken sommige termen e.d. niet.

Alvast bedankt en groet, Sanne
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 22:50:05 door SanneTijger »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: 10.10 geinstalleerd, maar grafische omgeving komt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/13, 08:51:54 »
Hallo Sanne,

Zo te lezen waren er ook al problemen met 10.04 + jou model laptop.
Zou je misschien kunnen vertellen wat voor videokaart erin zit?
Zou het Intel GMA 4500MHD kunnen zijn?
Dat lijkt een lastige videokaart.
Dit probleem treed dus op bij Ubuntu x64 10.10. En wat als je 10.04 x64, de long time support editie eens gebruikt? Zelfde probelemen?

Re: 10.10 geinstalleerd, maar grafische omgeving komt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/13, 09:02:36 »
Hallo TopGear,

Op deze website staat bij grafische kaart Intel GMA HD. Welk getalletje weet ik niet.
http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?m=prd&a=519176&spcall=yes

Ik heb er wel aan gedacht 10.04 te proberen, maar http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download zie ik niet de mogelijkheid om 10.04 te downloaden.
Ik ga vandaag naar familie (ook werkend met Ubuntu) zal daar eens kijken of ik 10.04 kan downloaden.

Problemen met de videokaart dus... da's prettig met een nieuwe laptop :S

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: 10.10 geinstalleerd, maar grafische omgeving komt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/13, 09:07:59 »
Hier heb je de link:
http://releases.ubuntu.com/10.04.2/

Kies je ISO uit, zou ik zo zeggen =D

Re: 10.10 geinstalleerd, maar grafische omgeving komt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/13, 13:13:43 »
Het probleem is opgelost. Ik heb de laptop via recovery modus opgestart en daar de beveiligde grafische modus gekozen, daar kwam ik wel in de grafische omgeving. Via updatebeheer alle nieuwe updates geinstalleerd en nu werkt ubuntu wel.
Ook viel ons vandaag op dat met de installatie-cd ubuntu uitproberen wel een grafische omgeving gaf.

Fijne dag!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 10.10 geinstalleerd, maar grafische omgeving komt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/13, 13:26:03 »
Zet je bericht dan even als OPGELOST.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.