Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Imac, Xubuntu, X-server start niet  (gelezen 1150 keer)

Gigapuist

  • Gast
Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Gepost op: 2007/03/17, 17:26:42 »
Beste foristen,

Ik heb een leuke Imac (met G3 400MHz proccesor en 256 MB RAM) op de kop getikt en daar wil ik als linux fan dusook een linuxdistributie op.
dus heb ik de Xubuntu live cd voor ppc-architectuur gedownload en gebrand.

toen ik het voor het eerst probeerde kreeg ik na het laad scherm helemaal niks (een zwart scherm)

toen was iemand via msn zo slim om op te merken dat het wel eens aan de drivers voor de grafische kaart zou kunnen liggen (voor zover dat ding een grafisch kaart heeft :P )

dus toen heb ik getracht de live cd opnieuw op te starten en als commando heb ik voor het laden van de live cd ingetikt:
live video=ofonlyin plaats van (wat die automatisch zelf doet):
livetoen kreeg ik de melding dat de X-server niet gestart was waardoor mijn grafisch omgeving niet kon worden geladen :(:
dat was dus dit leuke schermpje:


Iemand een suggestie die aanzet zou kunnen zijn richting een oplossing?

Groetjes van Lieven

Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/17, 19:10:58 »
Citaat van: Gigapuist
Beste foristen,

Ik heb een leuke Imac (met G3 400MHz proccesor en 256 MB RAM) op de kop getikt en daar wil ik als linux fan dusook een linuxdistributie op.
dus heb ik de Xubuntu live cd voor ppc-architectuur gedownload en gebrand.

toen ik het voor het eerst probeerde kreeg ik na het laad scherm helemaal niks (een zwart scherm)

toen was iemand via msn zo slim om op te merken dat het wel eens aan de drivers voor de grafische kaart zou kunnen liggen (voor zover dat ding een grafisch kaart heeft :P )

dus toen heb ik getracht de live cd opnieuw op te starten en als commando heb ik voor het laden van de live cd ingetikt:
live video=ofonlyin plaats van (wat die automatisch zelf doet):
livetoen kreeg ik de melding dat de X-server niet gestart was waardoor mijn grafisch omgeving niet kon worden geladen :(:
dat was dus dit leuke schermpje:
http://img357.imageshack.us/img357/2096/resizedpict0002bg3.jpg

Iemand een suggestie die aanzet zou kunnen zijn richting een oplossing?

Groetjes van Lieven
Ik kan je vertellen, aangezien ik zelf ook vaak Xubuntu en Ubuntu heb geinstalleerd op Imacs en PowerMac G3's en G4's dat jou imac een ati rage 128 pro heeft.

Daar hoef je niks voor in te stellen of te configureren, het probleem van jou is namelijk, dat om van een Live/desktop-CD op te starten, je minstens 384MB nodig hebt in jou mac,
dit weet ik uit eigen ervaring.
Wanneer je installeerd vanaf een alternate CD zal dat geen problemen geven!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/17, 22:43:28 »
En daar heb ik nu de hele middag over lopen denken, ik heb nog nooit achter een Imac gezeten .......
Soms is het te simpel.

Bedankt Raafje

@Gigapuist: Domme vragen bestaan wel, dat zijn de vragen die je niet stelt !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gigapuist

  • Gast
Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/17, 22:51:25 »
klopt het dat zo'n alternate cd zeer traag download :P, of ligt dat aan mij(n computer)

In ieder geval heel erg bedankt voor de tip. ik laat het horen als het is gelukt.

Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/17, 22:59:39 »
Het download in de zelfde snelheid als de dekstop CD, probeer eens een andere server... ;)
Mn vriendin moet keihard lachen om je naam 'Gigapuist',
zij gebruikt allerlei middeltjes om er zelf maar zo min mogelijk last van te hebben.

Gigapuist

  • Gast
Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/18, 11:08:15 »
Hij is gewoon gedownload (zei het wat tager) en hij is volledig geinstalleerd, alls werkt tenminste :P
(ik zit er op moment van het schrijven van dit berichtje zelfs achter :))

Nog heel erg bedankt

(en wat die puisten betreft, dat zijn nu voornamelijk een gigantische hoeveelheid littekens, De pubertijd heb ik net achter de rug, gelukkig)

Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/18, 11:51:28 »
Ohw trouwens nog een handige tip!
Als je graag 3D applicaties wil kunnen draaien oftewel Direct Rendering wil inschakelen, dan moet je de default depth in je xorg.conf van 24 naar 16 wijzigen (kleuren, bits).

Gigapuist

  • Gast
Imac, Xubuntu, X-server start niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/18, 13:57:16 »
Dank je voor de tip,

Ik heb trouwens nog een vraagje

Hoe kan je je scherminstellingen wijzigen op een Imac met Linux?
er zitten namelijk niet van die knoppen op om je scherm breder hoger en rechter te zeteen :P

groetjes van Lieven