Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unix (apple and linux) niet zo veilig  (gelezen 8717 keer)

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/28, 13:15:10 »
Het kan wel kloppen dat Mac OS X niet meer zo veilig is als vroeger, want er beginnen al jaren Trojans zich te verspreiden via illegale software.
En wat doet mijnheer Jobs nu?
Ja hoor, hij knalt een App Store maar es neer op alle Macs.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/28, 14:24:03 »
Het kan wel kloppen dat Mac OS X niet meer zo veilig is als vroeger, want er beginnen al jaren Trojans zich te verspreiden via illegale software.
En wat doet mijnheer Jobs nu?
Ja hoor, hij knalt een App Store maar es neer op alle Macs.

Die appstore zorgt er nog voor dat hij veel virussen en dergelijke buiten houd.
Dat is het sterke punt van Apple al zal ik mij er nooit registreren omdat de beveiliging van die strores zeer belabberd is en Apple er niets aan doet en als je maar vol houd, je geld pas terug krijgt.

De meeste virussen en mailware worden verspreid door msn, mail en torrents.
Op andere manieren is vaak net als bij torrents je eigen schuld en bij msn en mail kun je het tegen gaan door een bepaalde groep gebruikers te blokken.
Dat zijn die gebruikers die om de zoveel tijd hun pc moeten fiksen omdat hij niet meer werkt of ontiegelijk traag is.
Ik heb zo bie iemand heel veel gig's aan muziek en films verwijderd bij het fiksen en daar was hij niet blij mee.
Ik had een virusscanner draaien en die kwam zoveel tegen dat het lang duurde en ik had geen zin om lang bezig te zijn plus het was de zoveelste keer dat hij virussen had.
Heb dus gewoon alles eraf gegooid en opnieuw laten scannen zodat ik zeker wist dat alles weg was.
Na de installatie weer gecontroleerd omdat hij nergens een originele cd van had.
Ik word nu niet meer gevraagd om het op te lossen. XD
Ik hoorde van iemand anders dat hij alles had gecontroleerd en dat 80% van de cd's en DVD's vol met troep zat en dat hij die gelijk vernietigt heeft en daarna door had gegeven wat hij had gedaan.
Hij was zo gek om alles mee naar huis te nemen en alles te controleren, maar ik begreep onlangs dat hij ook niet meer gevraagd word en dat hij het net als mij ook niet eens meer wil doen.

Ik kan je zeggen dat als je dat soort lui blokt, dat je dan veel minder last van virussen hebt.

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/28, 15:14:39 »
Dat klopt ja, daarom zei ik ook dat illegale software vaak virussen bevatten.
Als je de download, eigen schuld; dikke bult.
Ik heb zelfs veel vaker piraten voor de deur, als het gaat over virussen, dan ontschuldige mensen (die zie ik bijna nooit erover voor de deur).
Wat jij zegt (en ik dus ook), komt eigenlijk neer op PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/28, 16:14:18 »
Dat klopt ja, daarom zei ik ook dat illegale software vaak virussen bevatten.
Als je de download, eigen schuld; dikke bult.
Ik heb zelfs veel vaker piraten voor de deur, als het gaat over virussen, dan ontschuldige mensen (die zie ik bijna nooit erover voor de deur).
Wat jij zegt (en ik dus ook), komt eigenlijk neer op PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair).

Daar zijn dingen voor om die virussen te verwijderen maar dat mag van de wet niet. XD

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/29, 11:44:55 »
Ach man, er zijn super veel dingen wat van een wet niet mag, mensen het toch doen, en er mee weg komen.
Ik installeer meestal een tijdelijke virus scanner (wisselt af tussen ClamAV, MalwareBytes, en AVG, ligt aan waar ik zin in heb, soms ook in een combo), en als ik snel effe een berekening maak van alle virus klanten, had slechts 98% illegale software, en dat gaat meestal om Photoshop.
Nadat ik dat gefix'd heb, installeren ze Photoshop weer, en weer klagen over virussen.
Maar 2% had virussen via de mail of MSN.

Ik reken alleen mensen die voor mijn deur stonden (kenissen en collega's).

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/29, 12:01:47 »
Mooi is dat ja. Ze willen allemaal Photoshop want de Gimp is stom en lastig enzo maar betalen ho maar.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/29, 14:19:49 »
Mooi is dat ja. Ze willen allemaal Photoshop want de Gimp is stom en lastig enzo maar betalen ho maar.

Jep en het droevige is, is dat ze ook klagen als de software niet naar behoren werkt.

@Freak of the Day, Ik zelf zie ze via de mail en msn komen, maar die virussen komen in 90% van de gevallen van personen die een hoop illegaal downloaden en het zo verspreiden.
De virussen via msn zijn meer van lui die wazige berichten krijgen van iemand en op de link klikken.
Ook na waarschuwen blijven ze klikken.



Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #32 Gepost op: 2011/06/29, 14:23:42 »
Voorlopig is er amper een stukje software dat 100% aantoonbaar veilig is. Laat staan een heel besturingssysteem.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/29, 15:51:03 »
@Freak of the Day, Ik zelf zie ze via de mail en msn komen, maar die virussen komen in 90% van de gevallen van personen die een hoop illegaal downloaden en het zo verspreiden.
De virussen via msn zijn meer van lui die wazige berichten krijgen van iemand en op de link klikken.
Ook na waarschuwen blijven ze klikken.
Ik zag dat ook veel op MSN, maar dat soort gastjes verwijder ik gewoon, of als ik echt nog contact wil hebben, dan zeg ik:
"Je account is fucked up met een virus, maak een nieuwe aan, en klik nooit meer op links die je plotseling krijgt."
In sommige gevallen luisteren ze wel, maar het zijn vooral of dames, of hele drukke pubers die op die links blijven klikken.

En via de mail, daar heb ik zelf geen last van gehad, en nooit iemand erover voor de deur gehad.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/29, 18:14:57 »
@Freak of the Day, Ik blok ze ook als het na 1 waarschuwing niet is opgelost.
Mail heb ik 2x meegemaakt dat ik een virus toe gestuurd kreeg.
Is wel een hele tijd geleden maar het was tevens van iemand die als hobby virussen sparen had leek het wel.


Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #35 Gepost op: 2011/06/30, 12:55:45 »
Moet je wel een aardig grote album voor hebben, lijkt me. (^q^)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #36 Gepost op: 2011/06/30, 21:27:12 »
Straks komt ie bij help mijn man heeft een hobby. XD

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #37 Gepost op: 2011/06/30, 23:32:53 »
LOL, dat soort mailtjes heb ik ook wel eens verstuurd, zo in de trant van "Mijn mailbox die aan msn is gekoppeld, zit ramvol met spam die jij zogenaamd verstuurd zou hebben. In de 'long headers' kan ik zien, dat die via de msn-server uit Redmond komen, dus jij hebt malware op je pc, die een backdoor heeft geopend en jou msn-adressenlijst gebruikt om al je contacten te verblijden met die rotzooi. Kortom, je hebt een zombie-pc. Zou je mij en je andere contacten een dienst willen doen om je harddisk volledig te wipen en de boel opnieuw te installeren? Ja, ik weet dat je een virusscanner en firewall hebt."

Paniek, ongeloof... (who, me?)  XD

Zijn ook meestal van die types die de hele dag msn hebben openstaan, elkaar van alles doorsturen ('you need an extra plugin to see this, click here')...
« Laatst bewerkt op: 2011/06/30, 23:36:14 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #38 Gepost op: 2011/07/07, 16:23:53 »
is toch prima dat ze de beveiligingsfouten er nu uithalen nu er nog geen misbruik van gemaakt is?
okè unix mag dan "niet zo veilig" zijn, maar er word nog geen misbruik van gemaakt en als we weten waar de problemen zitten dan kunnen we ze toch oplossen voordat er iets gebeurd is?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #39 Gepost op: 2011/07/08, 01:29:51 »
Beste Vistaus; de MediaMarkt kan ons gewoon niet aan; gratis én goed ...... dat concept kennen ze niet lol.

Mediamarkt verkocht pc's met Ubuntu en die zorgde er voor dat het een flop werd.
Die lui weten niet eens hoe je een pc opstart.

is toch prima dat ze de beveiligingsfouten er nu uithalen nu er nog geen misbruik van gemaakt is?
okè unix mag dan "niet zo veilig" zijn, maar er word nog geen misbruik van gemaakt en als we weten waar de problemen zitten dan kunnen we ze toch oplossen voordat er iets gebeurd is?

Fout dat werd al wel gedaan en nog steeds.
Apple geeft nu ook aan om iOS te gaan beveiligen. Eindelijk beginnen ze er mee terwijl dit al heel lang bekend is en er niets aan gedaan is tot nu toe.
Alle dingen die gebeurde werden door Apple af gedaan als fouten van de eindgebruiker en er werd ontkend dat het aan hun lag en nog steeds want nu nog word niet alles opgelost maar alleen deel van het probleem.
Apple schuift het probleem bij de eindgebruiker, ook als aantoonbaar is dat het een fout van hun is.
Dit doen ze al zo lang ik Apple ken en van dag 1 dat ik er mee in aanraking kwam, heb ik er problemen mee gehad. Kwaliteit beweren ze te maken. Vraag mij af wanneer ze er mee beginnen.


Offline Ran

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #40 Gepost op: 2011/07/15, 12:16:21 »
Ik moet eerlijk zijn, kwestie van veiligheid dat ik nog steeds
regelmatig updates krijg zelfs al gebruik ik de karmic koala (9.10).
( 9.10 gebruik ik omdat ik dat Visual C++ 6.0 kan gebruiken in Wine
wat niet mogelijk meer is in de hogere updates van Ubuntu - spijtig)
In 9.10 zijn er hier en daar wat kleinere problemen in de aard dat
de os eens blijft "hangen" voor enkele seconden en andere onhebbelijkheden
maar niets ernstigs om je zorgen over te maken.
Dus qua veiligheid en zo voel ik me ok.
Ik vraag me zelfs af of een os met nu en dan een update van dezelfde
versie niet beter is dan regelmatig een andere versie?
Nu ja, ik ben hier nieuw dus dat zijn maar gedachten.
En ik weet dat volgende versies "Unity" hebben, waar ik al over hoorde
maar eigenlijk niet weet wat het is.
Ik ben eigenlijk wel tevreden over wat ik nu heb.

Groetjes,

Ran

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #41 Gepost op: 2011/07/15, 12:39:17 »
Ik moet eerlijk zijn, kwestie van veiligheid dat ik nog steeds
regelmatig updates krijg zelfs al gebruik ik de karmic koala (9.10).
( 9.10 gebruik ik omdat ik dat Visual C++ 6.0 kan gebruiken in Wine
wat niet mogelijk meer is in de hogere updates van Ubuntu - spijtig)
In 9.10 zijn er hier en daar wat kleinere problemen in de aard dat
de os eens blijft "hangen" voor enkele seconden en andere onhebbelijkheden
maar niets ernstigs om je zorgen over te maken.
Dus qua veiligheid en zo voel ik me ok.
Ik vraag me zelfs af of een os met nu en dan een update van dezelfde
versie niet beter is dan regelmatig een andere versie?
Nu ja, ik ben hier nieuw dus dat zijn maar gedachten.
En ik weet dat volgende versies "Unity" hebben, waar ik al over hoorde
maar eigenlijk niet weet wat het is.
Ik ben eigenlijk wel tevreden over wat ik nu heb.

Groetjes,

Ran
Je zou ook gewoon de Wine-versie van 9.10 kunnen installeren op 11.04.

Offline Ran

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #42 Gepost op: 2011/07/15, 17:24:14 »
Heb ik geprobeerd, werkt niet.
Spijtig genoeg werkt Wine op iedere
ubuntu versie verschillend.

Ran

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #43 Gepost op: 2011/07/15, 19:39:20 »
Wat ook nog eventueel zou kunnen is de 9.10 in een virtualbox stoppen binnen een nieuwe Ubuntuversie, maar dan kun je voor VisualStudio waarschijnlijk net zo goed Windows virtueel draaien  :D. Van de andere kant als je nu een mooi werkend systeem hebt waar je nog tevreden mee bent zou ik het ook gewoon laten draaien.