Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird in Firejail  (gelezen 1269 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Thunderbird in Firejail
« Gepost op: 2017/06/15, 19:52:20 »
Ik draai al enige maanden met FF in Firejail. Nu heb ik zitten lezen en in de beschrijving van Pjotr https://sites.google.com/site/computertip/zandbak onder par. 10 zit ook een beschrijving van Thunderbird maar zonder commando's. Mijn vraag is: in par. 3 staan de commando's voor FF, kun je deze vervangen door Thunderbird?  Als je in Thunderbird zit, kun je dit dan ook weer controleren d.m.v. firejail --tree? Nog een vraag: is het wel zinvol of is het te ingewikkeld  :|? Wie kan me advies geven???
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: Thunderbird in Firejail
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/15, 21:13:01 »
firejail thunderbird is voldoende
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HWE64

  • Lid
Re: Thunderbird in Firejail
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/15, 21:42:59 »
firejail thunderbird is voldoende
Hoe kun je dan zien dat Thunderbird in de sandbox zit  ???? Met firejail --tree zie ik niets.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: Thunderbird in Firejail
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/15, 21:45:01 »
Probeer maar eens een bijlage toe te voegen. Die kun je alleen vinden in de /downloads.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Henkp

  • Lid
Re: Thunderbird in Firejail
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/15, 21:59:12 »
     Hier onder wat meer uitleg,


 Thundebird E-mail       firejail thunderbird %u
 Kontroleren:    firejail --tree , firejail --topfirejail --versionfirejail --listfirejail --netstats

  firejail --trace firefox

    firejail --overlay gedit
Na het starten van Gedit op deze manier kunt u aanmaken en bestanden aan te passen. Na het beëindigen van Gedit, alle nieuwe bestanden verdwijnen in een zwart gat, terwijl de gewijzigde bestanden blijven bestaan ​​ongewijzigd op uw harde schijf.

https://firejail.wordpress.com/2017/05/15/linux-mint-sandboxing-guide/#conclusion

Offline HWE64

  • Lid
Re: Thunderbird in Firejail
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/15, 22:19:17 »
Probeer maar eens een bijlage toe te voegen. Die kun je alleen vinden in de /downloads.
Ik kan nog gewoon direct bij mijn bestanden en versturen als bijlagen  :'(.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: Thunderbird in Firejail
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/16, 10:33:03 »
Gebruik eens firejail thunderbirdJe hebt er nu %u achter staan, haal dat eens weg.

Verder staat er in de directory /etc/firejail een bestandje met de naam thunderbird.profile.
Daarin moet het volgende staan:
Citaat
# Firejail profile for Mozilla Thunderbird
# Users have thunderbird set to open a browser by clicking a link in an email
# We are not allowed to blacklist browser-specific directories

noblacklist ~/.gnupg
mkdir ~/.gnupg
whitelist ~/.gnupg

noblacklist ~/.thunderbird
mkdir ~/.thunderbird
whitelist ~/.thunderbird

noblacklist ~/.cache/thunderbird
mkdir ~/.cache/thunderbird
whitelist ~/.cache/thunderbird

include /etc/firejail/firefox.profile

Pas het desnoods aan als root.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/16, 10:36:21 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HWE64

  • Lid
Re: Thunderbird in Firejail
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/16, 11:51:30 »
@h2o, ik hen het % teken weggehaald maar nu is deze starter niet meer te gebruiken.
Verder heb ik nog nooit de root veranderd.:|. Hoe doe je dit want ik weet niet meer waar ik zit?
Betekenen deze veranderingen ook dat ik via een andere starter van TB niet meer om de sandbox heen kan?
« Laatst bewerkt op: 2017/06/16, 12:56:16 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)