Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic  (gelezen 899 keer)

Ralf

  • Gast
Synaptic
« Gepost op: 2007/02/06, 21:37:38 »
Ik heb een vraag met betrekking tot het paketbeheer. Soms als ik een paket wil installeren krijg ik de melding dat er voor dat pakket ook andere paketten benodigd zijn, dus installer ik deze ook maar gelijk even. Als ik vervolgens het pakket dat ik wilde installeren verwijder worden de andere benodigde paketten niet verwijderd. Ik snap dat dit problemen kan opleveren omdat veel paketten door veel programma's gebruikt worden. Is er misschien een manier om je systeem te controleren op overbodige/niet gebruikte paketten?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Synaptic
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/06, 21:47:13 »
Citaat van: Ralf
Ik heb een vraag met betrekking tot het paketbeheer. Soms als ik een paket wil installeren krijg ik de melding dat er voor dat pakket ook andere paketten benodigd zijn, dus installer ik deze ook maar gelijk even. Als ik vervolgens het pakket dat ik wilde installeren verwijder worden de andere benodigde paketten niet verwijderd. Ik snap dat dit problemen kan opleveren omdat veel paketten door veel programma's gebruikt worden. Is er misschien een manier om je systeem te controleren op overbodige/niet gebruikte paketten?
volgens mij verwijder je met
Citaat
aptitude
dependencies.
wordt dan:
Citaat
sudo aptitude remove "pakket"
maar er is nog een prog. alleen....vergeten......:( hoe dat heet.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Synaptic
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/06, 21:49:48 »
draadje ron:
Start synaptic en zoek naar orphan, er is zelfs een gnome versie van .......
Dit pakket spoort files op, die geen eigenaar hebben (niet gebruikt worden) en kan ze netjes verwijden

hosti

  • Gast
Synaptic
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/07, 01:02:34 »
"apt-get autoremove" doet hetzelfde dacht ik zo ;)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Synaptic
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/07, 09:13:27 »
apt-get autoremove kan je echter flink wat problemen bezorgen, liever niet gebruiken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Synaptic
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/07, 09:26:23 »
Citaat van: Kiwinote
apt-get autoremove kan je echter flink wat problemen bezorgen, liever niet gebruiken.
idd