Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printerniet aan de gang te krijgen  (gelezen 532 keer)

printerniet aan de gang te krijgen
« Gepost op: 2015/04/15, 17:13:29 »
os = Xubuntu 14.04
printer = HP Laserjet M1120n MFP

Heb net Xubuntu 14.04 op mijn nieuwe pc geinstalleerd, maar krijg met geen mogelijkheid mijn printer aan de praat. Onder Xubuntu 12.04 werkte deze vlekkeloos. Ik krijg steeds deze foutmelding ook nadat ik opnieuw het HPLIP bestand heb gedownload en uitgevoerd omdat ik in eerste instantie dacht dat het corrupt was :

"/home/jan/.hplip/hplip-3.15.2-plugin.run file does not match its checksum. File may have been corrupted or altered"

Ik ben door mijn opties heen. Wie o wie weet hoe ik 'm aan de praat krijg? Thx!
« Laatst bewerkt op: 2015/04/15, 17:17:20 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: printerniet aan de gang te krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/15, 21:57:39 »
hplip zit gewoon in de repo's van Ubuntu, je kunt het beste hplip-gui installeren, dan kan je alles grafisch doen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HarzG

  • Lid
Re: printerniet aan de gang te krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/15, 22:06:33 »
Daar staat
Citaat
Driver Plugin Information:
This printer REQUIRES a downloadable driver plug-in. Use hp-setup to install the printer, and to download and install the plug-in. In general, required driver plugins are required for printing support. Driver plug-ins are released under a proprietary (non-open) license and are not part of the HPLIP tarball release.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: printerniet aan de gang te krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/16, 09:04:40 »
@HarzG :  dat is mij bekend en mijn systeem geeft ook aan dat die speciale driver-plug-in moet worden gedownload, maar wanneer ik daarvoor mijn akkoord geef (op 'next' klik) dan krijg ik voortdurend de foutmelding '"/home/jan/.hplip/hplip-3.15.2-plugin.run file does not match its checksum. File may have been corrupted or altered". Ik kom niet verder. Het systeem loopt hier steeds op vast. Ik zit in een soort loop lijkt het wel. Onder 12.04 werd die driver wel gewoon gedownload.
Hoop dat iemand een oplossing weet, want ik kan nu niet printen. Nogmaals bedankt!
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: printerniet aan de gang te krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/16, 09:12:29 »
Het is dikwijls een troost te weten dat je niet alleen bent: bugrapport van enkele dagen geleden. Dat is niet de eerste keer: ooit hebben we nog 6 maanden zonder installeerbare hp gezeten (behalve dan via handmatige installatie: zie link van femke98 hierboven).


Re: printerniet aan de gang te krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/16, 10:07:43 »
@Femke98 : ik heb alles tot in detail uitgevoerd zoals je aangaf, maar blijf consequent diezelfde foutmelding krijgen!

Heb zelf deze 'oplossing' nog gevonden :

https://answers.launchpad.net/hplip/+question/264941

Voor Robert C werkte het blijkbaar, maar voor mij niet. Heb die plugin gedownload en geinstalleerd, maar mijn printer weigert pertinent dienst te doen.

@ vanadium :  ik hoop niet dat ik 6 maanden zonder printer moet zitten ;).

Is er hier sprake van een of andere bug?? Ik ben zelf totaal niet technisch op dat gebied, maar wanneer het daaraan ligt dan kunnen we proberen wat we willen, dan zal het ding gewoon niet werken. Ook blijkbaar niet via een handmatige installatie, zoals blijkt.

Hebben jullie (of andere slimmerds) nog ideeen? :'(
Een boek doet het altijd...

Re: printerniet aan de gang te krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/16, 11:08:52 »
Ben nog wat aan het uitproberen geweest en heb m'n netwerkprinter toch aan de gang gekregen!

Hieronder volgen de stappen die ik heb genomen. Voor mij werkte het. Kan niet garanderen dat het voor iedereen werkt, maar het is altijd het proberen waard :

1) installeer via Synaptic : HPLIP en HPLIP-gui (dank je Femke98 ;))
2) open de HP Device Manager (zit onder Accessoires in het hoofdmenu van Xubuntu)
3) klik op het groene plusje  (setup device)
4) kies onder Connection type Network (het gaat bij mij dus om een netwerkprinter)
5) klik op Show Advanced Options
6) Vink aan Manual Discovery en voer het IP-adres van de netwerkprinter in (is te vinden via bv je router) en klik op Next
7) Printer moet nu gevonden zijn
8) klik op Next
9) Klik op Add Printer
10) Op het tabblad Actions klik je op Install Required Plugin (!) (>>> dit deed 't 'm. Blijkbaar wilde het ding zo wel geinstalleerd worden(?))
11) Klik op Print Test Page

Printer zou nu moeten werken.

Succes!
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: printerniet aan de gang te krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/16, 12:32:18 »
Dat zei ik al in het 2e bericht.
Wanneer je hplip-gui installeert, komt hplip automatisch mee.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.