Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?  (gelezen 876 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Gepost op: 2012/04/19, 00:15:19 »
Om terminalopdrachten uit te voeren die een gebruikersaccount betreffen, zonder de gebruikersnaam te hoeven inkloppen, kun je "~/" of "./" gebruiken.

Bijvoorbeeld: sudo mv ~/Downloads/*.mp3 /dev/sda3/Muziekverzameling
Respectievelijk: sudo mv ./Downloads/*.mp3 /dev/sda3/Muziekverzameling

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 00:19:07 door Pjotr »

Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/19, 00:23:11 »
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van ./ gebruiken in een verplaatsopdracht. ./ gebruik je normaal gezien namelijk alleen voor het uitvoeren van een uitvoerbaar bestand. Dus bijv. ./naamvanbestand.run

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/19, 01:27:14 »
Ik denk dat ~ verwijst naar de home directory.
De . verwijst naar de huidige directory

Dus zou als je in de directory /data staat, het ~ commando goed gaan, maar het . commando niet omdat je geen directory
/data/Downloads hebt.

Bauke

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/19, 08:24:57 »
Ik denk dat ~ verwijst naar de home directory.
De . verwijst naar de huidige directory

Dus zou als je in de directory /data staat, het ~ commando goed gaan, maar het . commando niet omdat je geen directory
/data/Downloads hebt.

Bauke
Precies, en als aanvulling ../ is een directory hoger. Dus bv ~/..  is de directory /home
en ~/../../ is een omslachtige manier om naar / te verwijzen  ;)

Dus . betekent huidige directory, .. één hoger dan de huidige directory en ~ de homedirectory
(je kan er een / achterzetten) Je kan wel eens problemen en onbedoelde effecten krijgen
als je symbolische links naar directories gebruikt
« Laatst bewerkt op: 2012/04/19, 08:28:01 door aartje »

Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/19, 10:15:35 »
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van ./ gebruiken in een verplaatsopdracht. ./ gebruik je normaal gezien namelijk alleen voor het uitvoeren van een uitvoerbaar bestand. Dus bijv. ./naamvanbestand.run

Het is gewoon een plaatsvervanger voor de actieve map, niets meer. Het is inderdaad vrij kansloos voor verplaatsingen omdat je immers al in de actieve map bent :P Voor een uitvoerbaar bestand kun je ook het hele pad opgeven maar ./ is sneller.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/19, 10:29:52 »
Dank, mensen! Weer wat geleerd.  :)

Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/19, 10:55:25 »
Het is inderdaad vrij kansloos voor verplaatsingen omdat je immers al in de actieve map bent :P Voor een uitvoerbaar bestand kun je ook het hele pad opgeven maar ./ is sneller.
Als ik bestanden verplaats of kopieer gebruik ik . toch vrij regelmatig. Vaak cd ik naar de map waar ik de bestanden wil hebben en dan 'cp (of mv) /te/verplaatsen/bestand .' om bestanden naar de huidige map te kopieren/verplaatsen.

Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/19, 14:18:55 »
Het is inderdaad vrij kansloos voor verplaatsingen omdat je immers al in de actieve map bent :P Voor een uitvoerbaar bestand kun je ook het hele pad opgeven maar ./ is sneller.
Als ik bestanden verplaats of kopieer gebruik ik . toch vrij regelmatig. Vaak cd ik naar de map waar ik de bestanden wil hebben en dan 'cp (of mv) /te/verplaatsen/bestand .' om bestanden naar de huidige map te kopieren/verplaatsen.
Dat is waar, aan dat scenario had ik even niet gedacht.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wat is het verschil tussen '~/' en './' ?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/19, 22:38:59 »
Als aanvulling: "~gebruikersnaam" staat voor de home dir van de gebruiker "gebruikersnaam".
Dat werkt voor normale gebruikers als Johan of Piet, maar ook voor systeemgebruikers als root of www-data :)