Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...  (gelezen 1250 keer)

Alfredo

  • Gast
Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...
« Gepost op: 2007/07/24, 17:42:37 »
Hey

Ik sukkel nu al een hele tijd met surround in Linux en geraak er maar niet uit, hopelijk kunnen jullie helpen.

Mijn vorige setje (2.1) werkte perfect, maar bij het huidige (5.1) werken enkel LF en RF. Het gaat over een C-Media CMI9761 onboard kaart, maar C-Media zelf heeft geeft drivers. Ze sturen je door naar alsa-project, waar de kaart niet bij de ondersteunde producten staat.
Ik heb al allerhande tutorials gevolgd, van het plaatsen van een extra bestand in je home dir, tot het knoeien met schuifbalkjes en instellingen in alsamixergui. Niets lijkt te helpen en nog vervelender, ik kan mijn geluid helemaal niet regelen. Softwarematig kan ik het enkel afzetten door PCM te muten, gewoon zachter zetten lukt op geen enkele manier in Ubuntu zelf (wel op Youtube bv.) Bij Voorkeuren => Geluid heb ik alle mogelijke instellingen geprobeerd en daar verandert ook niets. Het enige lichtpuntje is dat ik vandaag merkte dat mijn center speaker het wel doet. Als ik die box volledig opendraai en er met mijn oor tegenhang, hoor ik vaag mijn muziek spelen...



Iemand enig idee wat er mis is en vooral, hoe ik het oplos?

Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/24, 17:46:32 »
Zo te zien staat de surround schuif potdicht, in alsamixergui.....
En je hebt niet alle schuifjes in beeld gebracht.

Alfredo

  • Gast
Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/24, 18:38:05 »
Alle schuifjes die ik kan bewegen, staan naarboven...


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/24, 23:23:50 »
Nee, de surround schuif staat helemaal dicht. Het tekentje erbij is groen, dus je zou hem omhoog moeten kunnen doen. Zet hem niet hoger dan 90 % (geen enkele schuif moet helemaal open, wegens vervormingsrisico).

Alfredo

  • Gast
Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/25, 23:45:44 »
Dat schuifje kan ik niet bewegen. Alles wat ik wel kan bewegen, staat naar boven. Met de rest kan ik niets doen.

Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/30, 02:57:04 »
De kaart maakt misschien gebruik van de snd-intel8x0 module? Bij sommige kaarten zijn verbindingen verwisseld, waardoor headphone-volume eigenlijk master-volume is, etc. (de fabrikanten houden zich niet netjes aan 1 standaard). De driver kan (soms) geconfigureerd worden om dat op te lossen.

Kan je hier de uitvoer tonen van de volgende commando's? Copy & paste ze in een terminal (Applications-->Accessories-->Terminal), steeds gevolgd door enter.

uname -r

aplay -l

lspci -v

cat /proc/asound/cards

cat /proc/asound/modules

cat /etc/modprobe.d/alsa-base

lsmod | grep -i snd



Het zal gaan om nogal wat tekst. Als er problemen zijn, laat het weten.

Offline SWAT

  • Administrator
Enkel stereo ipv surround, topic # zoveel...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/30, 03:40:20 »
Doe een (film) DVD in je DVD drive en bekijk die. Komt er dan wel geluid uit alle boxen? Je moet wel 5.1 geluid hebben, wil je het af kunnen spelen ;) (je kunt moeilijk iets afspelen wat er niet is :p)