Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!  (gelezen 1307 keer)

Linuxstarter

  • Gast
Beste forummers,

Ik heb zojuist Ubuntu 5.10 een paar keer op de volgende configuratie proberen te installeren: AMD XP 2800+, 1024 Mb, 40 Gb (IDE), Geforce 6600 (256 Mb), CD-speler, DVD-brander, 17" crt-monitor. Installatie verloopt vlot, tot bij het kiezen van mogelijke resoluties. Ik laat hem hier op de standaard aangewezen resoluties staan: 1024x768, 800x600 en 640x480. De installatie gaat dan door, maar na een paar minuten (als de 100% balk inderdaad op 100% komt), krijg  ik een scherm voor me met een fijn raster en alle kleuren van de regenboog; zo'n scherm krijg je ook als je windows 98 met een resolutie aanstuurde die de monitor niet aankan. Het systeem werkt uitstekend onder windows, ook met de orginele nVidia drivers (ik heb de kaart al een jaar). Ik las dat je een driver kunt installeren bij het opstarten, maar welke commandoregels kan ik gebruiken om een bepaalde nvidia-driver vanaf cd te installeren? Of zal dat niet gaan werken omdat de installatie nog niet is afgerond?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/17, 21:25:18 »
Wat kan gekozen worden en zo staat allemaal in /etc/X11/xorg.conf.
Haal de lijntjes eruit die er teveel aan zijn.
Dus:
cd /etc/X11
sudo nano xorg.conf

aanpassen, save en reboot.

Linuxstarter

  • Gast
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/17, 21:36:12 »
Beste Zappa,

Bedankt voor je reactie.

Ben nog niet echt een Linux-prof, maar heb twee dingen geprobeerd: na het opstarten naar de command line en als tweede de recovery mode. Bij de command line wordt het commando cd/etc/x11 niet herkend, in de recovery mode wel, maar daar wordt de directory niet gevonden. Welke opstartconfiguratie moet ik gebruiken om in deze directory (en dus bij deze file) te komen?

Alvast bedankt

Linuxstarter

  • Gast
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/17, 21:37:33 »
PS in recovery mode kom ik wel in de etc-map via
cd /etc (dus met spatie).

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/17, 21:39:11 »
Citaat van: Linuxstarter
PS in recovery mode kom ik wel in de etc-map via
cd /etc (dus met spatie).
Inderdaad, spatie :)
Linux is trouwens ook CaSe-SeNsItIvE, dus het is X11!

Linuxstarter

  • Gast
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/17, 22:04:32 »
Ah, dat Case Sensitive was ik even ontwend. Kom er nu wel in. Heb net de 1024x768-regels verwijderd, dus dan blijft de resolutie 800x600 en 640x480 over. Geen verbetering.... Default depth op 8 gezet en alleen resoluties 640x480 overgelaten. Een lichte verbetering: zie nu UNTU en aan de rechterkant UB.
Ik denk dat mijn enige optie is om de driver van nvidia te installeren. Heb je misschien nog wat hulp voor me? Zoals:
Hoe kan ik de cd-speler benaderen? En wat is vervolgens het installatie-commando voor zo'n driver? Of kan ik gewoon de standaard readme's van nvidia gebruiken? Ik ga daar morgen direct mee aan het werk.

Azalin

  • Gast
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/17, 23:39:27 »
Als je de letters Ubuntu wel ziet, alleen verkeerd verspreid over je beeld, dan lijkt me het beeldscherm tijdelijk zelf aanpassen (horizontale en verticale positionering en uitrekking aanpassen) een optie. En anders is wellicht het probleem dat de monitor de standaard frequency niet aankan... alhoewel een monitor 60Hz op 800x600 toch wel zou moeten ondersteunen... toch?

Linuxstarter

  • Gast
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/18, 15:01:17 »
Zappa, Azalin,

Heel erg bedankt voor jullie meedenken. ik ben er inmiddels uitgekomen: veel videokaarten (waaronder dus de Geforce 6600) hebben een DVI (digitale) en een d-sub (analoge) connector. De DVI is de primaire connector. Bij het aansluiten van mijn (analoge) monitor had ik de connector rechtstreeks aangesloten op de analoge poort. Dat werkt goed onder windows. Maar niet icm. Ubuntu! Je krijgt dan dus een erg vreemd en totaal onleesbaar beeld. Door een verloopconnector op de DVI-poort te plaatsen heb ik mijn analoge monitor op de digitale poort aangesloten. En ziedaar: probleem opgelost.

Ik zal wel niet de enige zijn die dit probleem tegenkomt.

Groeten,

LinuxStarter

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/18, 15:33:43 »
Cool, bedankt om dit te delen!

Azalin

  • Gast
Geforce 6600 of monitor niet ondersteund? Een hoop kleurtjes!
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/18, 15:37:46 »
Doh! Mja, op mijn werk heb ik dat wel maar dat probleem eigenlijk niet gehad aangezien ik daar die adapter er al op had zitten. Volgens mij is dat analoog op digitaal direct aansluiten sowieso niet echt een strak plan... dat het onder Windows werkt verbaasd mij trouwens. Die adapter moest ik er op zetten anders zag ik niks (onder Windows). Naja, goed dat het opgelost is. Weer iets dat een ander zou kunnen helpen :)