Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderen en windows opnieuw instaleren  (gelezen 4568 keer)

Offline hepa

  • Lid
Ubuntu verwijderen en windows opnieuw instaleren
« Gepost op: 2010/11/14, 20:26:10 »
Goeden avond allemaal,
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd, en het werkt perfect, maaaaaar!!! Er ik wil graag ook weer windows kunnen draaien.
Hoe doe ik dat. Exe files werken niet binnen ubuntu. dus hoe gooi ik ubuntu er weer af zodat ik windows kan installeren en dan een dualboot kan maken?
Zit al tijden te etteren, niks schijnt te  werken. Misschien zoek ik wel te diep en maak ik het mij te moeilijk.
moet ik de harde schijf formatteren en dan xp er op pletteren en daarna Ubuntu draaien? Help!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu verwijderen en windows opnieuw instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/14, 20:35:49 »
Beste hepa,

allereerst welkom hier  ;)

Wat voor jou het beste zou kunnen gaan werken, is Ubuntu en Windows naast elkaar te installeeren, een zgn. 'dual-boot'. Bij opstarten kan je dan kiezen of je op Ubuntu wilt werken, of op Windows.
Je vraagt niets vreemds hoor, diverse mensen hier hebben dit.
Hoe je het ook wendt of keert, dan moet XP er weer opnieuw op. Het werkt het makkelijkste als je daarna Ubuntu weer installeert, die vraagt nl. bij de installatie of je de hele schijf wilt gebruiken, of naast elkaar. Ubuntu herkent nl. andere OS'en, Windows doet dit niet.
Meer info: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Mocht je Ubuntu willen staan, maar Windows ernaast zetten, wordt je bootloader van Ubuntu overschreven door Windows. Die moet je dan herstellen: http://sites.google.com/site/computertip/grub. Dat is iets bewerkelijker, maar kan ook.

« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 20:40:46 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu verwijderen en windows opnieuw instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 20:42:45 »
Mijn zuidelijke vriend was eerder, toch nog een woordje van mij.
Je kan Windows virtueel draaien binnen Ubuntu met Virtualbox. Nadeel je kan geen zware grafische toepassingen of games draaien.
Heb je de hele schijf benut voor Ubuntu? Dan kan je met Gparted, staat op de Ubuntu Live cd, de partitie inkrimpen en op de vrije ruimte die ontstaat na formatteren naar NTFS Windows installeren. Nadeel, Windows overschrijft het MBR, hierna zal je met de Ubuntu live cd, Grub opnieuw moeten installeren.
Schijf opnieuw formatteren en indelen naar jou smaak. Dan Windows installeren, vervolgens Ubuntu installeren, Grub overschrijft het MBR, maar Grub heeft wel een keuze mogelijkheid om te kiezen voor Windows of Ubuntu op te starten. Enige nadeel, als je Windows als eerste wilt opstarten dan moet je Grub aanpassen. Dus aan jou de keuze. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline hepa

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen en windows opnieuw instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/15, 16:32:49 »
Mijn dank daarvoor, de bezem erover dus! :rolleyes: