Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm  (gelezen 3206 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Gepost op: 2014/04/10, 13:07:48 »
Ik heb mijn desktop dubbel opstartbaar met Windows XP en Ubuntu 10.04. Beiden draaiden de laatste jaren probleemloos. I.v.m. het stoppen van Windows XP en de veiligheid moest ik nu weleens Ubuntu 10.04 gaan vervangen. Ik heb enige moeite gehad om de live DVD van Ubuntu 12.04.4 aan de gang te krijgen. Die liep bij het opstarten steeds vast. Bij de zoveelste poging schoot hij door en kon ik Ubuntu 12.04 gaan installeren. Geen enkel probleem.
Bij opstarten van Ubuntu 12.04 vanaf de harde schijf loopt Ubuntu echter steeds vast bij het aanmeldscherm. Ik kan dus niet inloggen. Ik kan alleen de computer met de aan/uit knop uitzetten.

De specificaties van de computer zijn de volgende:
Processor: Intel Dual Core E 2220 2,4 GHz
Video: Built-in GeForce 7 graphic core 256 MB
Audio: 8-channel High Definition Audio
Geheugen: 1 GB DDR2 800 MHz
Optische drive: 20speed Interne Super Multi DVD Brander
Netwerk: Lan 10/100 Mb/s
I/O poorten: PS/2 / VGA / Audio / RJ45 /USB
Cardreader: 37 in 1 cardreader

Bij opstarten geeft de computer voorafgaand aan het aanmeldscherm de melding: Flatbed pointer invalid.
Volgens de systeemeisen op de Ubuntu site zou ik genoeg geheugen moeten hebben om Ubuntu 12.04 te kunnen draaien. Kan het zijn dat 1 GB toch niet genoeg is? Ik weet niet wat de melding betekent. Heeft dat iets te maken met het geheugen? En zo ja, helpt dan geheugenuitbreiding wel?

Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/10, 14:57:27 »
Als v10 goed draaide, moet 12.04 dat ook doen. 1GB is ruim voldoende voor niet te zware belastingen. Die foutmelding gevoerd aan een zoekmachine geeft meermalen links naar HP en andere scanners terug. 1) Heb je een scanner aan je pc hangen? 2) Verandert er iets als je die loskoppelt?

Zo niet, dan is er misschien toch wat mis met de dvd, kun je niet nog eens een installatie doen via usb (dus de iso naar usb schrijven (niet kopiëren) en daarmee opstarten)?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/10, 15:25:40 »
Flatbed pointer invalid.
Zoals Paul al aangeeft, is waarschijnlijk de scanner de boosdoener. Loskoppelen dus....

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/10, 17:09:21 »
Dank voor jullie reacties.

Ja, ik heb een scanner, maar die hangt er niet aan. Ik heb de desktop beneden in de woonkamer gezet om te installeren. Alle randapparatuur staat nog boven. Ik heb er nog nooit eerder last van gehad, maar zou het kunnen zijn dat de live DVD een rewrite DVD is? Ik heb nu Xubuntu 12.04 geprobeerd (ook op een rewrite DVD) en Xubuntu doet het wel.

Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/10, 21:20:29 »
Ik heb zelf jarenlang een herschrijfbare dvd gebruikt om meerdere (vele) Linuxen te bekijken en te installeren. Nooit problemen mee gehad, voor zover ik me kan herinneren. Bedenk wel dat je die schijfjes niet oneindig kunt herschrijven, het is een gevoelig medium. Ik gebruik nu usb-stickjes hiervoor, wetende dat die ook niet voor de eeuwigheid bedoeld zijn.

PS. Effe pluggen: Xubuntu is ongeveer 1000x beter, prettiger, fijner, lichter, mooier en ook nog eens tot op twee cijfers achter de komma naar je hand te zetten dan die kolos van een Ubuntu. Dus...? ;-)

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/11, 14:15:05 »
Ik heb inmiddels Xubuntu 12.04.4 geïnstalleerd, omdat die live CD niet vastliep en ik voor een aantal zaken de computer nodig heb. Alles probleemloos. Inmiddels alles afgeregeld. Hij startte steeds prima op geen enkel probleem.
Nu ik de PC heb teruggezet en alle randapparatuur heb aangesloten start hij een enkele keer wel op, maar meestal niet.
Bij opstarten krijg ik het Grub-menu. Het maakt geen verschil of ik de entertoets indruk bij het eerste item of dat ik hem 10 seconden laat gaan: daarna verdwijnt het Grubmenu, zoals gebruikelijk en na even wachten krijg ik meestal de melding: * checking battery state.....      [OK]. De cursor  blijft knipperen en de computer doet verder niets meer. Dan moet ik hem met de knop uitzetten en opnieuw aanzetten. Soms krijg ik de melding:  couldn't write bytes Broken pipe.
Via de recovery modus kan ik wel steeds opstarten. Ik klik dan 'normaal opstarten' aan en hij start gewoon op.

Iemand een idee?

Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/11, 21:36:38 »
Nu ik de PC heb teruggezet en alle randapparatuur heb aangesloten start hij een enkele keer wel op, maar meestal niet.
Dat wijst duidelijk op een probleem met je randapparatuur. Uitzoeken welke dat doet door alles los te koppelen en dan een voor een weer aankoppelen. En telkens kijken of je goed kunt starten of niet. Met andere woorden:
1) Alles losgekoppeld -> start goed en werkt goed, volgens je beschrijving
2) Koppel 1 randapparaat aan en check of de boel goed start en werkt
3) Etc. Tot je het probleemding gevonden hebt.

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/12, 13:54:02 »
Keurig de adviezen opgevolgd. Nu blijkt de computer ook zonder randapparatuur niet meer op te starten. Als hij na het Grubmenu blijft hangen bij *checking battery state....                 [OK], dan kan ik hem alleen nog aan de praat krijgen door ofwel de computer uit te zetten (vaak een paar keer), of een warme start te geven (Ctr Alt Del) ook vaak een paar keer, of via de recovery modus. Een hele enkele keer start hij zomaar gelijk op.......................
Windows XP opstarten via het Grubmenu is geen probleem, maar die kan ik voor internet niet meer gebruiken.

Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/13, 14:03:07 »
Koppel alle USB hardware af.
Probeer of je wel met de herstel modus kan opstarten.
Hierna een schijfcontrole/ controle bestandssysteem uitvoeren.

Als dit goed werkt, kijk dan of je het opstarten van USB media vanuit de BIOS kan uitschakelen.



Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/14, 16:17:27 »
Als hij na het Grubmenu blijft hangen bij *checking battery state....                 [OK]
Hé, is de batterij op het moederbord misschien bijna leeg (zo'n platteknoopding)? Heb je ergens nog een andere liggen, of een andere pc in de buurt waar je hem even van mag lenen?

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/14, 17:08:01 »
@Arjen Douma:
vanuit de herstelmodus kan ik altijd opstarten. Heb alle USB aansluitingen losgekoppeld. Heb een controle bestandssysteem uitgevoerd (fcsk, als ik het goed onthouden heb). De output daarvan is het aantal bestanden met tussen haakjes 0,2% niet aaneengesloten bestanden. Wat ik daarmee moet weet ik niet, maar dat lijkt me niet echt belangrijk. Daarna alle USB opstartmogelijkheden in de BIOS uitgeschakeld. Nu staat op 1 de harddisk en op 2 het cd/dvdrom station. De rest is dus 'disabled'.
Het heeft allemaal geen effect, niet met de randapparatuur aangesloten en niet zonder de randapparatuur. Soms doet hij het wel, maar meestal niet.
De meldingen zijn verschillend. Meestal geeft hij aan *checking battery state...                                [OK].
Soms geeft hij de melding couldn't write bytes Broken pipe
En soms geeft hij 2 meldingen: saned disabled; edit /etc/default/saned (heb in dat bestand gekeken, maar weet niet wat ik er mee moet doen)
en daarbij weer de melding: *checking battery state...                          [OK]

[Overigens geeft hij bij mijn laptop, waar Ubuntu 12.04 opstaat i.p.v. Xubuntu dezelfde meldingen bij het opstarten, maar de laptop start daarna gewoon op.]

@Paul Matthijse:
Ik heb geen andere batterij bij de hand en kan dat nu dus ook niet testen. Maar het lijkt me stug dat die (bijna) leeg is, omdat hij vanuit Grub zonder enig probleem Windows XP wel opstart en ik ook de systeemtijd niet hoef bij te stellen. Als de batterij leeg is, dan (is mijn ervaring bij vorige oude pc's) moet je eerst de tijd instellen, voordat de pc verder gaat.

Offline frank.tok

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/14, 17:57:43 »
Als ge de batterijlader laat insteken doet hij dit dan ook ?

Groetjes Frank

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/14, 19:24:53 »
@Frank: sorry, ik begrijp je vraag niet. Een desktop heeft geen batterijlader.

Offline frank.tok

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/15, 19:09:27 »
sorry mijn fout.Ik weet niet of ge hier iets mee zijt.

http://askubuntu.com/questions/205695/12-04-hangs-at-checking-battery-state


Groetjes Frank
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 19:16:48 door frank.tok »

Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/15, 20:46:40 »
Volgens onderstaande link is mogelijk de driver voor de videokaart het probleem:

http://askubuntu.com/questions/393180/ubuntu-12-04-cannot-start-saned-disabled-edit-etc-default-saned

Wat je verder nog kan doen:

Als je kan inloggen via de herstelmodus kan je nog wat zaken uitproberen.
Beginnen met herstel van netwerkverbinding (voor onderstaande updates).
Gebroken pakketten installeren (komen alle updates binnen).
Na de root terminal gaan en uitvoeren:
apt-get install intel-microcode

Succes

Offline Rodin

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 loopt vast bij het aanmeldscherm
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/16, 15:41:47 »
Yes! Het was de videodriver van Nvidia. Een andere driver geïnstalleerd en voor alle zekerheid 'sudo apt-get -f install' uitgevoerd en de meldingen zijn over en hij blijft niet meer hangen!
Als je het eenmaal weet is het eenvoudig, maar voor je zover bent heb je er al héél veel tijd aan gespendeerd.

Allen hartelijk dank voor het meedenken en voor alle adviezen. Heb er weer het e.e.a. over linux bijgeleerd!

Rodin