Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FRITZ!box-Mesh  (gelezen 5500 keer)

Offline yvja

  • Lid
FRITZ!box-Mesh
« Gepost op: 2022/01/27, 17:24:34 »
Wie heeft ook een FRITZ!Box 7590 modem ?

Heb nu zelf immers twee FRITZ!Box modem
s en kan daar dus nu een Mesh-toestand van maken.
De FRITZ!Box 5530 fiber is een glasvezelmodem en ik was in het begin er niet blij mee. Heb immers zelf in december van 2020 een FRITZ!Box 7590 aangeschaft na het scheiden van de werkelijke XS4ALL.
Freedom is nu mijn aanbieder, en van hen dus hier op de glasvezel en dacht niets meer met mijn 7590 modem te kunnen.

MESH is dan de oplossing. De 5530 wordt dan de Mesh-Master, en de 7590 wordt de Mesh-Repeater. Daardoor kan ik dan ook weer met een NAS werken. Dat kan immers niet met de 5530 fiber modem.
Alleen is mijn vraag nu aan hen die daar ook zo mee werken, hoe installeer ik dat het beste en bij voorkeur op LAN en niet op WiFi een Mesh-toestand?

Bij voorbaat dank!

Offline Gamer

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/27, 22:09:27 »
Ik heb sinds kort ook een FRITZ!Box 7590 modem.
Ik heb er wel iets over gelezen over de functie Mesh repeter, Alleen maak ik er geen gebruik van.
Maar hier wel wat uitleg over gevonden.
https://nl.avm.de/faqs/fritzbox-als-mesh-repeater-configureren/

Offline yvja

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/29, 11:02:37 »
Het enige wat ik nog niet echt snap is nadat de 5530 de Mesh-Master is geworden (dat is immers een fiber modem/router), wordt de 7590 (het toppaardje van AVM?) de Mesh-repeater, maar steeds gaat het mis wanneer ik de 7590  op LAN wil gaan installeren. Dan wordt op een gegeven moment de info-led weer rood! Ergens zie ik dus iets over het hoofd, maar wat?
Heb je enig idee waarom het dan nog mis gaat bij mij?

Heb op een gegeven moment de Fritz-Shop in Groningen benaderd, maar heb weer geen duidelijk antwoord gekregen van hen. Ze hebben het doorgaans dus te druk!
« Laatst bewerkt op: 2022/01/29, 11:04:26 door yvja »

Offline Gamer

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/29, 13:46:53 »
Ik kan het hier niet voor je uit proberen. Ik heb immers maar een Fritzbox.
Maar ik zou verwachten dat het met de instuktie's via mijn link. Dat het gewoon moet werken
Maar ik zou wel eerst de lan kabel aan sluiten. En er even opletten dat je de "Mesh Networking" insteld op lan.
inplaats van Wireless
Als je dat nog niet gedaan had.

Offline yvja

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/30, 12:13:57 »
Jij zou het zelfs ook kunnen met de Fritz!Box van de buren, met jouw 7590 modem ;)

Maar even wat anders, hier staat in de beschrijving na LAN-contact te hebben gemaakt, dien ik mijn internet verbinding via de 5530 te verbreken!

Dat houdt dan ook in dat ik dan opnieuw dat moet configureren in mijn 7590 modem, want de 5530 wordt daarna dus direct van modem, router!
Alleen dan moet ik het wachtwoord van mijn internet aansluiting weer weten en nu in het weekend, is de helpdesk van Freedom niet bereikbaar!

Hm, het zou kunnen dat ik zelf kan maar, dan moet ik overal weer dat nieuwe wachtwoord dan gaan invoeren? en hoe beƫindig ik dan Internet op mijn 5530?

Offline Gamer

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/30, 15:15:14 »
Als de informatie die ik gevonden heb klopt, is de fritzbox 5530 een glasvezel modem.
En is de glasvezel kabel daar rechtstreeks mee verbonden. Met deze modem heb je toch ook je internet?

Dan zou je het nog even hand matig kunnen proberen. Log in met een PC tablet cq telefoon die rechtstreeks verbonden is met de fritzbox 5530. Ga dan naar home network en dan naar mesh op de rechter helft zie je dan mesh overview en een tab mesh settings.
Als het nog niet zo is, stel je deze in als master en dan applay

Log nu in op de Fritzbox 7590 en stel deze op dezelde manier in. Alleen kies je daar bij mesh settings voor  repeater en bij Access to Home Network lan aanvinken

Als het inloggen op de fritzbox 7590 niet lukt. Neem hem dan even los zodat er even alleen een computer aan gesloten is. Zet hem na het instellen even uit sluit dan de lan kabel weer aan tusen de bijde fritzboxen.
en let er wel op dat je de lan kabel in een van de gele lan porten doet en niet in de blauwe wan poort.



Offline yvja

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/31, 19:56:03 »
Ja en bedankt voor de tips, maar heb van Wienand van AVM, net vernomen dat ik de 7590 beter eerst nog kan/moet terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

En dan gaan doen wat jij mij aanraadt.

Zeker het moet dan op een gele LAN-poort en niet op de WAN-poort!

Log nu in op de Fritzbox 7590 en stel deze op dezelde manier in. Alleen kies je daar bij mesh settings voor  repeater en bij Access to Home Network lan aanvinken

Als het inloggen op de fritzbox 7590 niet lukt. Neem hem dan even los zodat er even alleen een computer aan gesloten is. Zet hem na het instellen even uit sluit dan de lan kabel weer aan tusen de bijde fritzboxen.
en let er wel op dat je de lan kabel in een van de gele lan porten doet en niet in de blauwe wan poort.


Offline Gamer

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/31, 20:29:33 »
Daat zat ik later ook nog aan te denken. om de 7590 eerst nog even te resetten.
Dan moet het nu wel gaan lukken

Offline yvja

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/02, 20:02:03 »
Daat zat ik later ook nog aan te denken. om de 7590 eerst nog even te resetten.
Dan moet het nu wel gaan lukken

Ja, dat meende ik ook maar weer mislukt het me. Kan geen filmpje vinden met een FRITZ!Box 5530 fiber en de FRITZ!Box 7590 zoals bij mij dus.
Wel geef ik even dit filmpje mee, maar ook dat is dan wel met de 7590 en de 7530 dat klopt dan toch niet helemaal bij mij omdat de 7530 geen fiber modem is.
https://www.youtube.com/watch?v=7RkBzHFw_Bo

Hoor wel weer hoe jij dit ziet. Steeds komt bij mij de 5530 weer in beeld, terwijl het dan de 7590 zou moeten zijn.

Offline yvja

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/03, 21:51:41 »
Zoals het nu nog steeds lijkt, is het nu wel gelukt. Maar voorlopig wel op Wi-Fi-.

Misschien later ook op de netwerkkabel.

Bedankt in ieder geval voor jouw meedenken.

Offline Gamer

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/03, 23:11:36 »
Had je trouwens nog wel gecontroleerd welke fritzbox OS er op de fritzkoxen staat.
Het link dat ik in het eerste berichtje had geplaatst en het filmpje wat je zelf aangaf. Staat dat dit minamaal versie 7 moet zijn.
Dit is terug te vinden in je fritzbox onder system en dan update.

En anders is de laatse optie nog, om het handmatig in te stellen.

Offline yvja

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/04, 11:43:10 »
Ja, ben maar even gekeken of het ook met WiFi wel lukt . En dat deed het!
En nog weer later heb er wel weer een netwerkabel ingeplugd, maar nu verder van de kabel die van de 7590 komt.
En het rare is dat dan de LAN-verbinding dus ook werkt onder Mesh.
Vind dit wel weer apart, maar ach wanneer het werkt... dan ben ik maar  :blank: over.

Offline Gamer

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #12 Gepost op: 2022/02/05, 19:13:17 »
mooi dat het nu dan toch werkt.

Offline yvja

  • Lid
Re: FRITZ!box-Mesh
« Reactie #13 Gepost op: 2022/02/06, 11:10:23 »
mooi dat het nu dan toch werkt.

Ja! ;)