Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cannot display this video mode  (gelezen 3309 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Cannot display this video mode
« Gepost op: 2014/04/09, 20:46:19 »
De LiveCD (USB) van Ubuntu 14.04 Trusty (daily build, maar ook eerdere builds) geeft na het opstarten geen aanmeldscherm maar een scherm met de foutmelding:
Cannot display this video mode, change computer display input to 1920x1080@60
De foutmelding komt van de monitor, van Ubuntu is niets te zien. Pas nadat de monitor is uit- en aan gezet is er beeld (aanmeldscherm). De monitor is aangesloten met een hdmi kabel.

Zo toch geïnstalleerd maar dan blijft het probleem. Het lijkt oplosbaar door de NVidia current driver te installeren maar ik wil graag de standaard Nouveau driver blijven gebruiken. Wat kan de oorzaak zijn en is dit op te lossen?

Met Ubuntu 13.10 heb ik dit probleem niet.

Video: GeForce GTX 650
Monitor: Philips 236V
« Laatst bewerkt op: 2014/04/09, 21:00:04 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cannot display this video mode
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/18, 13:36:35 »
BUMP.
Ook met de definitieve versie van 14.04 LTS blijft dit probleem. Iedere keer de monitor uit en aan te zetten is wel erg knullig.

Misschien komt er een verbetering in het volgende 14.10 release maar zo lang wordt 13.10 (in 13.10 krijg ik wel beeld) niet ondersteund. Vandaar nogmaals de vraag of iemand hier een oorzaak/oplossing voor weet zodat ik kan upgraden naar 14.04 LTS.

Een mogelijke oorzaak is de hdmi aansluiting. Die wil ik wel graag behouden omdat een conventionele vga-kabel niet de mogelijkheden van de videokaart ondersteund. Dan had ik net zo goed geen videokaart kunnen kopen en de geïntegreerde video-uitgang blijven gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: Cannot display this video mode
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/18, 18:09:24 »
http://askubuntu.com/questions/73804/wrong-login-screen-resolution

Bij het aanmeld scherm is de ubuntu driver dacht ik nog niet actief.
Dus probeer uit te vinden hoe daar het scherm wordt opgebouwt en of je dit kunt instellen.

Of
Laat ubuntu automatisch inloggen, dan wordt de videokaart driver ook opgestart, misschien dat dan het scherm wel aangaat.

Of andere hdmi kabel proberen,
óf andere monitor proberen, dan weet je of het hier aan ligt.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/18, 18:12:35 door jan11000 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cannot display this video mode
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/18, 19:12:27 »
Jan11000 bedankt voor je reactie.
Automatisch inloggen is geen optie, het betreft een desktop in een ruimte waar meer mensen komen en met meerdere persoonlijke accounts.
Een andere monitor kan ik eens proberen maar dat gaat het niet oplossen, het is een vrij nieuwe monitor die ik wil blijven gebruiken.
De antwoorden op de askubuntu vraag die je noemt hebben het over een wijziging van /etc/lightdm/lightdm.conf. Dit bestand is echter niet aanwezig in 14.04 (in 13.10 ook niet).

Een poging dit bestand dan maar aan te maken was geen succes: ik heb nu helemaal geen beeld meer (ook niet na het opnieuw aanzetten van de monitor). Ook Ctrl-Alt-Fx geeft geen beeld, dus dit was niet zo'n goed idee. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Cannot display this video mode
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/21, 14:04:56 »
Mogelijk ziet Ubuntu 14.04 de hdmi-aansluiting als externe (2e) monitor?

Om dit uit te proberen heb ik een monitor aangesloten op de vga-aansluiting. Dan start Ubuntu 14.04 wel goed op en krijg ik (op de vga-monitor) een aanmeldscherm. Na het aanmelden werkt de hdmi-monitor ook (zonder uit- en aan te zetten).

Hoewel een leuke "workaround" (ik heb nu dual-screen) wil ik toch alleen de monitor op de hdmi-aansluiting gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Cannot display this video mode
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/21, 21:29:37 »
Je kan de resolutie van GRUB aanpassen en daarmee ook de resoluties van de VT's. Dit bepaalt ook de resolutie van Plymouth.

Als dit nog geen oplossing is zou je zelf een aangepaste xorg.conf kunnen maken met daarin de juiste resoluties voor lightdm en de X server.