Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook  (gelezen 2109 keer)

Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Gepost op: 2009/08/09, 14:18:47 »
Ik wil graag mijn bedraade PC met Ubuntu 8.10 verbinden met mijn draadloose netbook met UNR 9.04 erop. Ik heb een router waar mijn PC bedraad is verbonden op een andere poort zit een FON die het draadloose verzorgt voor mijn netbook. Op welke manier kan ik de PC en het netbook verbinden?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/09, 18:44:27 »
weinig respons Gijsbert  :)........een poging is dat niet te verwezenlijken dmv een UTP crosskabel waarmee je de netwerkkaarten aan elkaar koppeld en anders moet het mogelijk zijn dmv een switch
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/09, 18:50:01 »
Als je een wireless verbinding hebt en een netwerkkaart in je laptop kun je een "direct" verbinding maken. Met routers heb je te maken met DHCP.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/09, 23:00:49 »
Installeer op je netbook ssh sudo apt-get install ssh, en check het ip adres, ga met je desktop via places -> connect to server -> en klik dan ssh aan, vul bij server je IP adres in van je netbook, je username van je netbook en druk op bookmark als je later dit nog is wil doen (hij maakt dan onder places een snelkoppeling) druk op ok, hij vraagt nu om je wachtwoord en hierna kan je bij alle bestanden.

Let wel, voor bovenstaande situatie ga ik er vanuit dat allebij je computers in hetzelfde netwerk zitten :). Is dit niet het geval, dan moet je ze of toch samen in een netwerk hangen of in je router instellen dat je netbook openstaat naar buiten toe, doormiddel van een poort die wordt doorgegeven naar je laptop. Dit is alleen niet altijd aan te raden, je zet je netbookje hiermee wel open voor iedereen, dus je moet goed weten hoe je wat beveiligd :)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/09, 23:02:23 door ex »

Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/09, 23:04:19 »
Alvast bedankt Ex, ze zitten op een netwerk. De PC bedraad en het netbook draadloos.
Hoef ik niks op mijn PC te installeren van ssh?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/09, 23:08:34 »
Alvast bedankt Ex, ze zitten op een netwerk. De PC bedraad en het netbook draadloos.
Hoef ik niks op mijn PC te installeren van ssh?

Nee helemaal niks :), wel als je natuurlijk vanaf je netbook bij je pc bestanden wil, dan doe je hetzelfde trukje maar dan omgekeerd :)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/09, 23:11:05 »
Ik gebruik zelf altijd deze manier van bestanden delen als ik zeker weet dat alle machines die er mee gaan verbinden linux zijn, het is makkelijk in te stellen het best veilig. Als je wil dat er ook windows computers (of macs) bij kunnen moet je naar een share gaan kijken doormiddel van samba. Dit kan door met je rechtermuisknop op een map te drukken en simpel weg op delen te klikken. Hierna zou je deze map vanaf elke computer ook kunnen benaderen als een windows share.

Maar zoals ik al zei, onder linux is ssh erg simpel. Het leuke is dat je daarna ook de terminal kan overnemen bijvoorbeeld:

vanaf je desktop pc in de terminal -> ssh netbook (netbook veranderen in het ip ;)) en dan inloggen, je zit dan in de terminal van je netbookje te werken.. dan zou je dus b.v sudo reboot kunnen doen en gaat je netbookje herstarten :D

Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/09, 23:59:24 »
Ik heb alleen Ubuntu machines, al de spelletjes van mijn zoon zijn Windows machine hoef ik niet te zien.
Ik kan nu vanaf mijn netbook inloggen op mijn PC.
Andersom lukt niet. Ik heb ifconfig uitgevoerd op mijn netbook en dan krijg ik ipadres 192.168.10.135 te zien, als ik op de router kijk zie ik 192.168.1.11, ik heb beide adressen geprobeerd, helaas geen verbinding. Komt dit door mijn Fonnera? Of moet ik ergens anders nog kijken? Oja, mijn zoon is niet thuis dus alleen de beide Ubuntu machines zijn actief. En met al mijn pogingen heb ik al aardig wat mappen, hoe verwijder ik deze, een rechts klik werkt niet dan gaat ssh gelijk verbinden.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/10, 00:02:12 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/10, 08:55:19 »
Heb je op je PC ook ssh geinstalleerd? dat is wel nodig als je de andere kant op probeert te verbinden.

vanaf je netbook naar je pc zou je situatie er zo uit moeten zien:

ssh geinstalleerd op je pc (sudo apt-get install ssh)
ifconfig eth0 gedaan op je pc

vanaf je netbookje naar places -> connect to server -> ssh
als server het ip adres opgeven van je pc ook even je gebruikersnaam opgeven, en bookmarken als je dat wilt.

Druk op ok en geef je wachtwoord in, hij zou nu verbonden moeten zijn.

Over die mappen opruimen, ja dat kan even onder places je home folder aan klikken, dan zie je ze daar links staan in het rijtje, rechtermuisknop erop en remove drukken :)

Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/10, 12:57:38 »
Ex, ik heb op beide ssh geinstalleerd, het lukt wel vanaf het netbook naar de PC te verbinden, maar niet vanaf de PC naar het netbook. Ik heb 2 ipadressen 1 van de router 192.168.1.11 en 1 van het netbook
192.168.10.135 . Ik heb beide adressen ingevuld maar ik krijg geen verbinding. Ik denk dat beide adressen van de Fonera zijn, de wan(192.168.1.11) en de lan(192.168.10.135). Moet ik beide adressen soms invullen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Bedraade PC verbinden met draadloos netbook
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/10, 13:12:02 »
Hmm nee, je moet namelijk op pc adres verbinden, dus het echte IP van de computer zelf wat je in moet vullen. in jouw voorbeeld lijkt me dat dus 192.168.10.135 maar aan de verschillende 192.168.x.x reeks te zien, denk ik dat er een vlan tussen zit, dit zal wel door de Fonera geregeld worden. Je lan en wan hebben normaal namelijk gewoon dezelfde IP reeks.

Ik denk dat dit gebeurt om computers te beschermen die buiten het fonera netwerk vallen maar echt uitsluitsel hierover kan ik je niet geven.

Ik verbind altijd zelf op deze manier met mijn server, die bekabelt aan me router zit, en dan kan ik van elk apperaat in huis gewoon verbinden via ssh, alle kanten op. Misschien moet je in je router, je PC adres doorsturen naar buiten toe, dan wordt je PC vanaf buiten je netwerk bereikbaar.. grootste nadeel hieraan is dus dat hij gewoon openstaat voor buiten.. SSH is dan je security laag. Dan weet ik wel zeker dat het daarna werkt :)