Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?  (gelezen 6689 keer)

Offline thieuke

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Gepost op: 2009/03/08, 19:02:19 »
Jongens, ik heb mijn ouders zover gekregen dat ik een computer voor hun bouw en er Ubuntu op mag zetten. Vinden ze het niks, kunnen ze altijd nog Windows XP kopen.

Nu maak ik eigenlijk gebruik van Kubuntu. KDE dus. Maar er zijn ook veel Ubuntu-aanhangers, GNOME dus.

Nu vraag ik me af: welke kan ik nou het beste installeren. Kubuntu of Ubuntu (KDE of Gnome), of misschien één van de andere versies???? Of misschien zelf een andere distro?

Mijn ouders zijn uit 1948 en 1950, dus op dit moment 61 en 59 jaartjes oud. Windows XP snappen ze, maar soms moet je de kleinste dingen wel even opnieuw uitleggen. Ze gebruiken wel nog allebij voor hun werk Office, maar dat is met Open Office prima af te vangen.

Verder moet het dus niet al te ingewikkeld zijn. Ik installeer het zelf, en neem één van de LTS versies. Het zal gaan draaien op een 64bit systeem.

Ik hoor het graag.

Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline thieuke

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/08, 19:12:15 »
Bedankt Arie. De kwestie is mij echter niet zozeer echt de ondersteuning. Ik kan makkelijk bij mijn ouders langs gaan om de versie te updaten, dus mocht het nodig zijn kruip ik als ik op bezoek ben even achter de pc om te updaten / upgraden.

Mijn vraag gaat eigenlijk meer om de keuze tussen KDE of GNOME, voor mensen die van Windows 3.11 via Windows 98 naar Windows XP zijn gegaan en dat alleen kennen tot nu toe.

Ik help ze graag aan Linux, omdat dat op veel manieren gewoon beter is (in mijn ogen). Zo zijn hun grootste klachten: traagheid en vastlopers. Ik kan me niet meer de laatste keer indenken dat ik een vastloper heb gehad :D.

Of het systeem nog 1 of 3 jaar wordt ondersteunt is van ondergeschikt belang, ik kom daar vaak genoeg om hun systeem te onderhouden.

(Ik snap wel waarom je die opmerking plaatst :), maar is niet mijn hoofdvraag)

PS: Ik was al bang dat dit verplaatst moest worden..... ;)

Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/08, 19:17:04 »
Persoonlijk zou ik kiezen voor Gnome (Ubuntu).
Zelf zet ik de bovenbalk altijd onderin, vaak weten mensen niet eens dat het geen MS product is :lol:
Deze opa is uit 1952, dus dat mag geen probleem zijn .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/08, 19:19:43 »
Als ze al moeite hebben met kleine veranderingen, zou ik voor KDE gaan. Die lijkt meer op Windows dan GNOME doet.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/08, 19:25:28 »
Hallo

Mijn pa (61) werkt ook al wat jaartjes (verplicht) met linux. Eerst met Mandriva Kde /Xfce
Nu met Ubuntu/Gnome. Hij is op zich een enorme digibeet en interesseert zich eigenlijk
niet voor computers. Zolang de paar icoontjes die hij gebruikt, maar zijn vastgelast op zijn
buroblad, vindt hij het allemaal wel goed.
Het enige dat ik moest uitleggen was dat zijn manier van computer uitzetten nu in een iets
andere vorm aanwezig was.
Ik denk dat je voor jezelf eigenlijk de keus moet maken van wat je het makkelijkst vindt uit te leggen
en waar je zelf de meeste kennis van hebt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/08, 20:29:51 »
Ik denk ook dat gnome om mee te beginnen de voorkeur heeft,kde kan altijd er nog opgezet worden als je ouders vertrouwd zijn met gnome. :)
Kubuntu 20.04

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/08, 20:42:53 »
Ik zou voor KDE gaan, is toch een stuk meer Windows-achtig dan GNOME. En het werkt heerlijk :)

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/08, 23:34:15 »
Mijn advies: GNOME.

Ik heb ondertussen al heel wat mensen over laten stappen / of laten beginnen met Ubuntu. Daarbij kies ik altijd voor de Gnome desktop.
Dat is veel gemakkelijker uit te leggen en zit, naar mijn smaak, intuïtiever in elkaar.

Ik moet wel bekennen dat KDE, m.n. KDE 4, er standaard veel mooier uit ziet.  ;)


Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/08, 23:46:44 »
Mijn advies, GNOME

Zelf heb ik altijd het idee dat KDE veel drukker overkomt. Bij GNOME straalt - naar mijn inziens - meer rust uit. Wat ik veel bij mensen die op leeftijd zijn merk, is dat ze een rustigere desktop aangenamer vinden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/08, 23:47:24 »
Best wel grappig; je ziet dat het eigenlijk een kwestie van persoonlijke smaak/gevoel is en
niet noodzakelijkerwijs dat wat je ouders willen.
Maar goed je kunt ze in ieder geval naast elkaar presenteren en ze laten kiezen.

Vandaag nog gedemonstreerd op een netbookje; de 1 vindt de standaard geïnstalleerde
distro het je van het, de ander kiest easy-peasy, gewoon erbij laten booten vanaf een sd kaartje.

Linux biedt die keuze tenminste en gemakkelijk, de rest hangt dus van jezelf af.

Groeten Gerrit



 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/08, 23:57:55 »
Gnome, KDE4...
Kan niet kiezen tussen beiden. Show ze eens aan je ouders, en kijk wat zij er van vinden :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/09, 11:47:58 »
als gnome liefhebber , zal ik toch kde aanraden ,klinkt mss raar , maar deze trekt meer op windows (xp/vista) zeker kde 4.x
maar mss eens tonen aan je ouders (live cd ofzo) en laat ze maar eens proberen ... met wat geluk zijn ze er direct mee weg ...

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/09, 15:59:30 »
Mijn advies, GNOME

Zelf heb ik altijd het idee dat KDE veel drukker overkomt. Bij GNOME straalt - naar mijn inziens - meer rust uit. Wat ik veel bij mensen die op leeftijd zijn merk, is dat ze een rustigere desktop aangenamer vinden.
GNOME zit toch heel anders in elkaar dan Windows. In KDE Lijkt Kickoff vaag op Vista's startmenu, maar GNOME's menu's zijn heel anders.

Overigens, een ander, rustiger thema is met een paar muisklikken ingesteld ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/10, 03:28:28 »
Ik raad ook Gnome aan.
Dat lijkt mij een stuk rustiger dan KDE plus je hebt minder knopjes, dus minder mogelijkheden om het te verknoeien.

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/10, 07:33:40 »
ik ben ook een echte Gnome fan en Gnome is ook heel gebruikvriendelijk  ;)


Gr Hans,

Offline thieuke

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/11, 08:53:56 »
Zo, ik heb besloten.

Ik weet niet of het handig is dit topic open te laten, voor het geval mee mensen hiermee zitten??

Mijn keuze is toch gevallen op KDE.

Waarom??
1: Zoals een aantal keer gezegd: het lijkt het meeste op Woindows.
2: Ik ben wel min of meer thuis in KDE, maar totaal niet in GNOME.

Zo zijn er nog wel een aantal kleine redenen, maar die zijn van ondergeschikt belang.

Bedankt iedereen voor de adviezen. Heeft me toch geholpen tot bovenstaande keuze.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/11, 11:54:20 »
Ik zou je ouders geen OS aanbieden dat je zelf nog niet kent ;)

Offline thieuke

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/11, 15:21:52 »
Als je erop doelt dat ik KDE ook nog niet van voor tot achter ken: ik ken Windows ook niet van voor tot achter.

Als je doelt op dat ik Gnome niet ken en daarom beter KDE kan geven aan mijn ouders: dat klopt :D
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline massimo21

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/14, 08:45:43 »
Hallo,
Mijn schoonmoeder is 65 jaar, en za is van XP verplicht naar Ubuntu dan naar Kubuntu gegaan. Ze heeft wijnig moeilijkheden gehad. Het enige wat ik heb moeten doen, is ervoor zorgen dat de programma's die ze het vaakst gebruikt gemakkelijk bij de hand waren. firefox, word, thunderbird enz... met snelkoppoeling op bureaublad, op favorieten bij KDE4 of zo...
Zo zal ieder pc gebruiker die van XP komt wijnig traumas over houden. Ik zou zeggen laat aan uw ouders bijde desktop omgevingen laten zien die je aan hebt gepast naar hun toe en laat hun kiezen wat hun het meeste aanspreekt.


Veel geluk met uw keuze
ciao ;)

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/14, 10:55:33 »
Als je erop doelt dat ik KDE ook nog niet van voor tot achter ken: ik ken Windows ook niet van voor tot achter.

Als je doelt op dat ik Gnome niet ken en daarom beter KDE kan geven aan mijn ouders: dat klopt :D
Dat laatste bedoel ik :P

Offline Jenske

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/29, 15:26:01 »
Los van de discussie wat nu het beste is -- KDE of GNOME -- moet ik toch opmerken dat ik een slechte ervaring heb opgedaan met (K)Ubuntu. Voor het programma Digikam -- standaard versie 0.9 in Ubuntu, draait onder KDE3 -- bestaat immers een nieuwere versie (0.10), maar die draait onder KDE4.

No problemo, dacht ik: gewoon effe KDE4 installeren en dan komt het wel in orde. Vergeet het.

Het is namelijk verdomd niet makkellijk --bij mij zelfs niet gelukt -- om vanuit Ubuntu (8.10, KDE3) over te stappen naar KDE4. Ik krijg dus de nieuwste versie van Digikam NIET geïnstalleerd.
Bovendien -- en dat beschouw ik zonder meer als een minpunt in (K)Ubuntu -- installeert synaptic er ongevraagd een aantal Kubuntu-versies van programma's bij (zoals Konqueror, K3B en nog wat), als ik digikam her-installeer (omdat de upgrade naar 0.10 mislukt is).

Mijn conclusie: sommige programma's (zoals digikam) verschillen TE sterk tussen de GNOME en de KDE-versie. Zeker voor minder begaafde mensen (in de computerwereld, welteverstaan) als mezelf is dit een behoorlijk minpunt.

Maar voor alle duidelijkheid: ik blijf bij Ubuntu, want Windows werkt vaak wel, maar ALS er dan iets misloopt in Windows, ben je helemaal de sigaar.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline oetspiek

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/29, 22:49:40 »
Ik heb als leek ook een vraag over Ubuntu / Kubuntu,

Sinds een week heb ik ubuntu op een laptop staan die ik uitsluitend wil gaan gebruiken
om foto's te gaan bewerken en op te slaan. Ik heb ergens gelezen dat kubuntu hier heel geschikt
voor is, klopt dit?
Of toch ubuntu gebruiken?
Begin echt een fan van linux te worden.  ;)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Offline johande

  • Lid
Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/30, 14:19:46 »
ik zit in dezelfde situatie als de topicstarter, en ik heb er ubuntu 8.0.4 opgezet...
en nu duimen maar :-)

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/30, 15:53:37 »
Ik heb als leek ook een vraag over Ubuntu / Kubuntu,

Sinds een week heb ik ubuntu op een laptop staan die ik uitsluitend wil gaan gebruiken
om foto's te gaan bewerken en op te slaan. Ik heb ergens gelezen dat kubuntu hier heel geschikt
voor is, klopt dit?
Of toch ubuntu gebruiken?
Begin echt een fan van linux te worden.  ;)

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Maakt in principe niet uit. KDE-software draait op GNOME, en vice versa.  Wel beleef je natuurlijk de beste ervaring op het bijbehorende desktop environment.

Re: Ubuntu of Kubuntu??? of een andere optie?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/30, 16:19:57 »
Ik zelf zou gekozen hebben voor Ubuntu, dus Gnome.
Ten eerste is dit veel makkelijker uit te leggen dan KDE en ten tweede hoe makkelijker iets voor een nieuwgebruiker is, hoe beter.

Onze dochter heeft Xp er op staan, maar zo langzamerhand werk ik er naar toe dat zij ook maar eens over moet stappen naar Ubuntu. (moeten niet uiteraard, dus lees: mag)
Omdat zij het zat is om al die schoonmaakproggie's eens in de 2 weken te moeten gebruiken in XP en omdat ik uiteraard verteld heb dat een virusscanner en firewal niet nodig is bij Ubuntu, kan ik haar beter de Gnome laten uitproberen.
Het is eigenlijk te simpel voor woorden en KDE is voor een nieuwkomer toch ingewikkelder.

Wel, daar heb ik toch andere ervaringen mee.

Veel mensen die ik op een Ubuntu-installatie laat werken, worden verward doordat je opeens 2 panelen hebt, en de vensterlijst en "startknop" ver van elkaar verwijderd zijn. Dus vragen ze me om dit neer te zetten zoals dit in Windows is. Paneel boven weg, paneel beneden inrichten zoals in Windows. Op KDE heb je standaard een indeling zoals op Windows, wat gunstig is voor nieuwkomers. Hebben ze eenmaal ontdekt dat je ook panelen kunt toevoegen en die kunt inrichten met widgets, dan kunnen ze zelf experimenteren om de beste indeling te creëren.

Hoofdmenu Kickoff is één menu, en niet 3 menu's. Programma's, Locaties en Systeem zitten erin, onder aparte tabbladen. Dit lijkt in de verte ook weer op het Windows-startmenu, dus is het vertrouwder bij ex-Windowsgebruikers dan het GNOME-menu is.

Dit zijn objectieve waarnemingen, en niet mijn eigen mening.