Ondersteuning > Internet en draadloos

Hostname niet bekend in sommige lokale netwerken, DNS stuk

(1/1)

markba:
Heb een server in het netwerk, genaamd rpms. Heb het probleem dat in *sommige* netwerken, deze machines, maar eigenlijk *alle* machines niet via de hostname te resolven zijn. Simpel gezegd 'ping rpms' werkt daar niet.

De machine is wel benaderbaar via het ip-adres en werkt volledig. Als je een 'nmap 192.168.2.*' doet, zie je netjes alle machines (met hun open poorten), maar *nergens* zie je de hostname in de nmap-output. Behalve van de machine zelf waar je het commando uitvoert, dus kennelijk krijgt nmap dat door, dus hij weet hoe hijzelf heet en toont dat ook; maar goed, dit is van generlei waarde, want het gaat mij natuurlijk om de andere machines. Sterker nog, had liever *niet* dat ie dit doet, want dit is eigenlijk foppen.

In de router zie je de hostname's netjes terugkomen, maar je kunt er eigenlijk niets mee.

Zie hier voor wat meer info: https://github.com/markbaaijens/rpmusicserver/issues/131

Mijn eerste vraag.... kent iemand dit probleem, en nog beter, hoe dit op lossen? Een rode draad lijkt dat netwerken van Ziggo *altijd* hiervan last hebben (by design?), maar het komt ook bij andere netwerken voor....

Mijn tweede vraag.... hoe kun je vanaf de machine zelf (de server dus) detecteren dat zijn hostname niet terug-vertaald kan worden naar een ip-adres (DNS-resolving), dat het DNS dus 'stuk' is? Want zoals hierboven reeds aangegeven, een nmap vanaf zichzelf laat altijd netjes de hostname (van zichzelf) zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie