Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux start niet meer op  (gelezen 1429 keer)

Linux start niet meer op
« Gepost op: 2008/03/01, 18:29:20 »
L.S.

Omdat ik het zo zat was van de melding 'Mode not supported' bij het opstarten en afsluiten van Linux heb ik het stappenplan gevolgd van documentatie van Pjotr (geloof ik) om de resolutie te wijzigen. Dit is wellicht nu even niet zo van belang, maar wel dat ik niet meer Ubuntu, ook niet in de de Recovery Mode kan opstarten. In deze laatste mode krijg ik o.a op het scherm (op het einde) de meldingen:

[15.883012] VFS: Cannot open root device "UUID=cf086de6-41da-42c2-9456-1d60d00=014f" or unknown-block(0,0)
[15.883085] Please append a correct "Root=" boot option: here are the available partitions:
[10.345624] Kernel Panic-not syncing: VFS unable to mount root fs on unknown -block(0,0)

Dit lijkt me behoorlijk heftig. Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos? Is het mogelijk om met de opstartCD eventueel een correctie uit te voeren in de bestaande installatie? Of bij noodzakelijke herinstallatie, is het dan mogelijk allerlei instellingen veilig te stellen????

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/01, 18:45:37 »
Je hebt waarschijnlijk niet gewacht totdat de laatste ingreep van die instructie, namelijk "sudo update-initramfs -u", helemaal klaar was met zijn ingrijpende bewerking (je hebt het terminalvenster te vroeg gesloten).

Dit kan allerlei corruptie hebben veroorzaakt. Ik vrees dat je herinstallatie moet overwegen.

Linux start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/01, 21:39:30 »
Beste Pjotr,

Waar staat dat ook al weer van dat aanpassen van de resolutie; ik vind het niet meer. Ik heb inderdaad Ubuntu (veilig) voor de tweede keer geinstaleerd en ik wil dit du eerst maar eens goed zetten.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.


Linux start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/01, 22:15:17 »
Dank Siege (en Pjotr); het werkt nu!

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Ben37

  • Lid
Linux start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/02, 10:57:28 »
Citaat van: siegi
Bedoel je dit?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/handig/#head-95de8da3d3ca25014ccfb733243beab353257021
Dankje voor de link.
Hier staat ook de tip betreffende het zwarte scherm  bij het opstarten.
Had ik nodig.
Ben