Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?  (gelezen 1352 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Gepost op: 2008/12/30, 19:51:01 »
Dag mensen,

Allereerst wil ik nog even een keer zeggen hoe geweldig ik dit forum vind! Fantastisch!

Ik heb weer eens een dingetje ... wil graag ook op onze andere computer Ubuntu installeren, maar elke keer start XP weer op. En ik heb nog wel zo zitten zoeken in het BIOS om de cdrom eerst te laten starten, wat nog gelukt is ook. Wat moet ik nu doen? Want dat Windows mot eraf en Ubuntu mot erop natuurlijk aangezien we verder als blije computergebruikers door het leven willen O0 =D Weet iemand iets? Alvast dank!

Re: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/30, 20:00:21 »
Normaal gesproken zou Ubuntu als eerste op moeten starten als je de cd-rom speler als eerste opstart in de BIOS hebt staan. Is de cd met Ubuntu goed? Of is het dezelfde die je eerder hebt gebruikt? Is de cd-rom speler goed? Niet vervuild ofzo? Heb je de Windows cd nog? start hier eens van op? Start deze wel op? Ja, probeer eens een andere Ubuntu cd te branden. Nee, duik nog eens in de BIOS. En als het kan plaats een foto van dat deel van de BIOS waar je dat instelt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/30, 20:07:16 »
Even zien ... het cd-rom station is goed, dat is zeker. De Windows-cd moet ik wel gehad hebben, maar we hebben het hele huis over de kop gehaald en hij was nergens te vinden, dus nu is 'ie er niet meer in ieder geval. Hij herkent op de cd geen besturingssysteem, geloof ik. Wanat hij aarzelt eerst en start dan pas Windows op.

Een snapshot maken, nou dat lukt niet hoor, zoiets moeilijks! :-) (zucht), maar ik heb net zolang in het BIOS gezocht tot ik ergens kwam waar ik kon instellen waar de computer moest gaan zoeken naar een besturingssysteem en daar heb ik het cd-romstation op nummer 1 gezet. Tja misschien dat de cd dan niet goed gebrand is ... maar ik zou niet weten wat er fout aan is? Er staat 698 MB op en het lijkt erop alsof alle bestanden aanwezig zijn? Zal er nog es een branden dan, maar het lijkt me sterk.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/30, 20:13:30 »
Wacht, ik heb nog de ouwe versie 8.04. Die ga ik ff proberen ;)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/30, 21:08:58 »
Nou nix hoor! Ik heb toch nog een keer een cd gebrand, want die van versie 8.04 ligt op kantoor, maar mijn computer herkent hem gewoon niet.

En wat de BIOS betreft: ik ben geweest bij System > Boot Sequence en dan Onboard USB or cd-rom eerst nazoeken voor besturingssysteem. Dan zou 'ie toch eerst de cd-rom moeten nazoeken? Maar daar vindt'ie dus niets. Wat vervelend nou, wat moet ik nou doen?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/30, 22:42:24 »
je hebt niet per ongeluk een dvd gebrand en probeer je die nu in een cd only speler te draaien?

[niet lachen,, is mij al eens gebeurd en heeft me bijna een pc gekost,, :) ]

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/30, 23:16:54 »
Is het een oude computer? Kan zijn dat de cd niet herkend word door de cd speler. Ander format (+en-)van de cd ofwel een te nieuwe cd die high speed is. Werkt soms moeilijk op oude cd-spelers. Ofwel een cd-speler die het ISO formaat niet ondersteund. Heb je de cd op die cd-speler gebrand of een andere? Op lage snelheid gebrand? best op 4x of minder. Normaal gezien kan je in windows eens kijken of het volume herkend word. Dan zie je een opstartscherm van de installatie cd. of iets dergelijks. (Daarnet even geprobeerd) (wel heel veel lawaai uit mijn computer)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: installatie: cd rom start niet op. Wat nu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/31, 14:21:10 »
Heb je na het veranderen van de cd-rom in de BIOS wel op F10 gedrukt, is bij de meeste BIOS'en F10 om het op te slaan. Meestal staan onderaan de opties.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.