Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: M.2 NVMe SSD  (gelezen 2587 keer)

M.2 NVMe SSD
« Gepost op: 2019/01/05, 18:43:17 »
Mijn nieuwe PC zal een M.2 NVMe SSD krijgen (Samsung 970 EVO). Aangezien hier het NVMe protocol van toepassing is en niet het verouderde AHCI, vraag ik mij af of ik ook nu Pjotr's tips om de SSD te optimaliseren kan/moet volgen : https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-BIOS-en-UEFI:-zet-het-op-AHCI. Of gelden er hier andere acties die ondernomen moeten worden? Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/05, 21:55:57 »
Ssd' s tegenwoordig hoef je helemaal niks te doen na installatie.
Denk je dat de linux makers dit niet kunnen inbouwen naar verloop van tijd?
Zeker in het begin was dit niet goed geregeld, maar dat is verleden tijd.
Dus je hoeft niks te doen.
En of een NVMe ssd echt hetzelfde is als een ssd, is ook de vraag, er zit een complet andere controller en aansluiting op.

Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/06, 17:37:36 »
Ssd' s tegenwoordig hoef je helemaal niks te doen na installatie.

Dat is mooi om te horen! Echter, op Pjotr's website tref ik - zoals in mijn openingsthread vermeld - nog steeds instructies aan(?)
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/06, 18:59:06 »
Zoals de Duitsers in dit soort gevallen zeggen: jein. Ja und nein.

Nee, het is zeker niet strikt noodzakelijk om iets te doen bij een SSD. Ja, met enkele simpele ingrepen kun je (nog steeds) wel de levensduur van de SSD verlengen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/07, 08:59:22 »
AHCI dit moet ingesteld worden in de bios, elke bios kan anders reageren of anders ingesteld zijn, oude en nieuwe hardware.

AHCI , dan werkt je hd en ssd vlugger, veel vlugger, en dit is al heel veel jaren dat dit ingesteld moet worden op een pc, en al lang voor er een ssd bestond.
En bij windows moet dit voor installatie gebeuren.

Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/07, 14:51:46 »
Ja, met enkele simpele ingrepen kun je (nog steeds) wel de levensduur van de SSD verlengen.

En dat geldt ook voor een M.2 NVMe SSD (zeg maar een niet-sata SSD)? De instructies op je website kun je dan ook gewoon gebruiken?



Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/07, 17:52:43 »
Ja, met enkele simpele ingrepen kun je (nog steeds) wel de levensduur van de SSD verlengen.

En dat geldt ook voor een M.2 NVMe SSD (zeg maar een niet-sata SSD)? De instructies op je website kun je dan ook gewoon gebruiken?
Ja.  :)

Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/08, 14:19:09 »
Bedankt!
Een boek doet het altijd...

Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #8 Gepost op: 2019/02/09, 16:30:56 »
Ik kom even terug op dit onderwerp.

Wanneer ik volgens Pjotr's website (https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html punt 8 ) het commando  sudo hdparm -I /dev/sda | grep TRIM uitvoer, waarbij ik sda vervang door hetgeen bij mijn Samsung 970 M.2 NVMe SSD vermeld staat, dan krijg ik een foutmelding.

Dit is mijn commando : sudo hdparm -I /dev/nvme0n1 | grep TRIM

en dit is de foutmelding :

HDIO_DRIVE_CMD(identify) failed: Inappropriate ioctl for device

Wat het betekent weet ik niet, maar de door mij te wensen TRIM-actie ('Aanrader: maak van de wekelijkse taak een dagelijkse taak') krijg ik dus niet voor elkaar :(

Enig idee hoe wel? Of is voornoemde TRIM-actie niet mogelijk/overbodig bij dit soort SSD' s?
« Laatst bewerkt op: 2019/02/09, 16:35:01 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline aartje

  • Lid
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #9 Gepost op: 2019/02/10, 08:54:17 »
Volgens deze site:
https://forum.manjaro.org/t/hdparm-not-getting-info-for-ssd-samsung-960-evo-m-2/35445/3

werkt hdparm niet met nvme devices :

"catweazel
Nov '17

hdparm expects IDE, libata and SCSI-ATA devices. NVMe is not any of those. If you want to get info about your NVMe device, install the nvme-cli tools.
"

Je moet dus nvme-cli tools installeren ( https://packages.ubuntu.com/xenial/admin/nvme-cli )

Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #10 Gepost op: 2019/02/10, 14:59:01 »
nvme-cli tools geinstalleerd, echter dit biedt geen oplossing. Zelfde foutmelding als eerder verschijnt.

Iemand nog een idee ;-)?
« Laatst bewerkt op: 2019/02/10, 17:05:09 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Bloom

  • Lid
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #11 Gepost op: 2019/02/10, 17:29:00 »
Je moet eerst een nvme namespace formatteren voordat je met zo'n nvme ssd kunt werken.
man nvme-format

Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #12 Gepost op: 2019/02/10, 17:53:05 »
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Het is niet de bedoeling dat de nvme ssd helemaal geformateerd wordt. Ik heb daar net 18.04 opgezet en afgeconfigureerd ;)

Het enige waar het mij om te doen is gebruik te maken van Pjotr' s handleiding om TRIM in te stellen bij een nvme ssd.
Wat vul ik in ipv 'sda' bij 'sudo hdparm -I /dev/sda | grep TRIM' ?

(Sorry voor evt minder intelligente opmerkingen mijnerzijds, maar ik heb voor het eerst te maken met een nvme-ssd =D Vandaar. En Pjotr's website vermeldt -nog- niet hoe deze ssd' s te benaderen)
Een boek doet het altijd...

nahjo

  • Gast
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #13 Gepost op: 2019/02/10, 18:22:34 »
Geeft de fabrikant van je NVMe SSD geen informatie of je SSD TRIM ondersteunt?

Offline loti

  • Lid
Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #14 Gepost op: 2019/02/10, 19:20:21 »
Op mijn laptop met een Samsung nvme SSD geef ik altijd handmatig een trim opdracht "sudo fstrim -v /".
Alle overige commando's werken bij mij ook niet.

Re: M.2 NVMe SSD
« Reactie #15 Gepost op: 2019/02/11, 14:13:29 »
Alle overige commando's werken bij mij ook niet.

Dat is toch wel vreemd. We hebben het hier niet over een of andere vage interface. Kan me niet voorstellen dat Linux onvoldoende nvme ssd's ondersteunt. Helaas schiet mijn technische kennis hier te kort :'(.

De Samsung 970 evo NVMe ondersteunt TRIM in elk geval : https://www.relaxedtech.com/reviews/samsung/970-evo/.

Wanneer de handmatige trim opdracht 'sudo fstrim -v /' blijkbaar werkt-zoals loti vermeldt-, dan lijkt het mij dat Pjotr's automatische dagelijkse trim-tips toch ook gewoon zouden moeten werken? Ook voor een nvme ssd.

-----------------------------------------------------------------------------

Zelf getest en idd werken de tips van Pjotr ook voor een NVMe-SSD!
« Laatst bewerkt op: 2019/02/11, 15:00:21 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...