Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe vergroote je de swap partitie  (gelezen 1861 keer)

ibrahimbenyahya

  • Gast
Hoe vergroote je de swap partitie
« Gepost op: 2009/01/10, 10:39:21 »
mijn swap partitie is maar 364 mb hoe vergroot ik hem.

grts ibrahim;)

Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/10, 10:43:11 »
Dat kan met de Gparted live-cd. Start de computer op vanaf deze cd en dan is het gewoon kwestie van een balkje verschuiven :).

Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/10, 10:54:39 »
Daarna is misschien nog wel nodig om /etc/fstab aan te passen omdat een wijziging van partitiegrootte het uuid kan veranderen. Het uuid is zeg maar de naam van de partitie waardoor ubuntu deze kan vinden.

Het uuid kan je als volgt vinden:

eerst kijk je waar de swap staat:
sudo fdisk -lDit geeft bijvoorbeeld:
Citaat
/dev/sda5            2330        2432      827347+  82  Linux swap / Solaris

daarna kijk je wat de uuid van deze partitie is:
sudo vol_id --uuid /dev/sda5Dit geeft bijvoorbeeld:
Citaat
fb144a9f-79fb-48d4-ba6a-d6da320601e7

Daarna vervang je in /etc/fstab de uuid die er staat in de regel van de swap partitie door de nieuwe.

Dit alles doe je volgens mij vanaf de live cd, net als het wijzigen van de partitiegrootte.

Daarna start je dan opnieuw op, dan zou het moeten werken.

ps, controleer voor de zekerheid op gelijke manier of de uuid van de schijf waar ubuntu op staat niet gewijzigd is. Misschien dat deze zou kunnen veranderen wanneer je van deze partitie een stukje afsnoept om de swap te vergroten. Als deze veranderd is, dan moet je /etc/fstab aanpassen voor deze partitie op dezelfde manier. Wanneer de root partitie veranderd is, dan moet je ook nog /boot/grub/menu.lst aanpassen.

ibrahimbenyahya

  • Gast
Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/10, 11:01:37 »
KAN HET OOK IETS SIMPELER!!!!!!!!!

Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/10, 12:34:23 »
Nee niet echt, tis een partitie en die zal je moeten bewerken.

Maar waarom wil je die swap vergroten ??

In principe word die nooit of nauwelijks gebruikt,
Behalve wanneer je de pc in slaapstand afsluit, wat weer niet aan te raden is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/10, 12:36:18 »
Neen. Herpartitioneren is nu eenmaal geen standaardoperatie.

De uitleg van tommie is heel juist, maar daarbovenop is er een kleien extra complicatie. De fstab die je moet veranderen is niet /etc/fstab, maar de fstab die op de installatiepartitie staat. Waar je die vindt hangt af van waar je partitie aangekoppeld is (en als ze dat niet is, dan moet je dat zelf eerst nog doen).

Bottom line: je moet eens zien in welke mate die kleine swap voor jou een probleem is. Als dat een probleem is, dan is voor jou de eenvoudigste oplossing een herinstallatie. Elke andere oplossing (zoals bijvoorbeeld een extra swapbestand bijplaatsen) vereist enig technisch inzicht. Ofwel investeer je nu de moeite om het te proberen (ze zullen je hier graag helpen), ofwel herinstalleer je, ofwel laat je het zoals het is. Aan jou de keuze.

Offline StefkeDB

  • Lid
Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/10, 16:36:17 »
Ik heb gisteren - toevallig - mijn root partitie vergroot van 9 naar 17 gB.  Swap was inderdaad niet meer gekoppeld. Door in /etc/fstab gewoon de UUID van de swap te wijzigen in /dev/sda3 (Adres van mijn swap) was het probleem opgelost. De swap wordt nu ieder maal perfect gekoppeld.
Acer V3-571G laptop dualboot Win7 en Mint 17 Cinnamon
Oude Medion met W. Vista en Ubuntu 14.04 LTS
Sony Notebook met Windows7 en Lubuntu 14.04

Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/10, 17:39:09 »
KAN HET OOK IETS SIMPELER!!!!!!!!!

We zijn niet doof. Iets respectvoller kan ook wel.

Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/10, 18:11:53 »
KAN HET OOK IETS SIMPELER!!!!!!!!!

We zijn niet doof. Iets respectvoller kan ook wel.

Deze persoon heeft soms last van een hangende caps lock ;)

Maar zoals al is gezegd, kijk eerst eens in hoeverre de kleine swap een probleem is. Durf te wedden dat een pc met een beetje fatsoenlijk ramgeheugen meer dan zat heeft aan die 364 mb.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline heir4c

  • Lid
Re: Hoe vergroote je de swap partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/10, 18:13:03 »
Ik heb gisteren - toevallig - mijn root partitie vergroot van 9 naar 17 gB.  Swap was inderdaad niet meer gekoppeld. Door in /etc/fstab gewoon de UUID van de swap te wijzigen in /dev/sda3 (Adres van mijn swap) was het probleem opgelost. De swap wordt nu ieder maal perfect gekoppeld.
Dat klopt, er zijn hier al topics over geweest waar dit gezegd word, gewoon de uuid verwijderen en vervangen door /dev/sda?   ( ? is dus = het nummer waar je swap opstaat.)

En ibrahimbenyahya, Er is al eens gezegd tegen jou in je eerste topic dat je niet moet schreeuwen en ik zelf heb je gevraagd geduld te hebben. Nogmaals, hier zijn het allemaal vrijwilligers en die staan voor je klaar wanneer zij tijd hebben om op het forum te komen, en staan niet zomaar klaar als je met je vingers knipt. Als jij geholpen wil worden moet je een beetje respect hebben, want dat verdienen ze hier ook. Dit is een forum waar je goed onthaald word en goed geholpen word.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu