Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?  (gelezen 4295 keer)

Dag beste mensen,

Mijn trouwe Toshiba Satellite A100-795 heeft in sinds november 2009 3 harde schijven weten te corrumperen. In november 2009 gaf een harde schijf er de brui aan en gisteren weer een. Ook de nieuwe was binnen een half uur corrupt. Nou had ik een dualboot win7 en ubuntu Karmic die tot vandaag prima werkte en ik weet dat ik met de ubuntu live cd veel kan en ook met gparted en mogelijke andere tools iets kan. Een keer zag ik iets van een input output probleem staan. Eventueel wil ik mijn lappietoppie laten repareren. Maar kan ik met gparted of zo zien of er een probleem is wat opgelost kan worden? Ik weet het hoort hier niet helemaal thuis.... het zal het rouwproces wel zijn..... De huidige harde schijf wordt nog wel herkend maar ik krijg gelijk een waarschuwing dat er een imminent failure op komst is. Ik heb een redelijk recente backup. Das niet het probleem.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/11, 21:39:17 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/05, 22:42:21 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/06, 11:14:17 »
Hallo, mijn water zegt dat je een instabiele voeding hebt.

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/06, 11:32:00 »
"Sterk water" ?  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/06, 12:05:22 »

Bedankt! Ik zal vanmiddag dat testprogje proberen via de cdrom versie van Karmic.

Een instabiele voeding.... ik word er zelf bijna instabiel van! Klinkt qua potentiële reparatie qua lappietoppie te doen toch mocht dat aan de hand zijn?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/06, 13:58:15 »
Tja ik kon het ook niet geloven. Maar ik heb de hard disk wel ook een andere laptop gezet om te zien of mijn laptop hem niet snapte. Die gaf de zelfde melding. En die laptop is voor werk en net nieuw. Ik ga maar wel eerst verder testen. Liever een dode HD dan een dooie lappietoppie. Zelf heb ik ook nog nooit eerder kapotte HD's gehad. Nu grossier ik er in.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/06, 15:16:32 »
Ik dacht ook altijd dat kapotte harde schijven iets "voor anderen" waren, had er nog nooit mee te maken gehad. Totdat een paar jaar geleden een schijf raar begon te doen. En na een poosje de geest gaf. Nieuwe gekocht en erin gezet. Ging tijdens het formatteren kapot. Teruggestuurd, nieuwe gekregen. Ik weet het vervolg niet meer precies uit m'n hoofd, maar ergens in dit traject ging ook m'n pc stuk: aanzetten en alleen nog maar een luide pieptoon, ik kwam niet eens meer in de bios. Nieuwe pc gekocht, laatste harde schijf erin gezet (die derde dus), daarna alles goed. Ben er vrijwel zeker van dat een rotte voeding aan dit alles ten oorzaak lag. Vandaar mijn eerste reactie. Statistisch gezien kun je namelijk niet in een paar maanden tijd drie harde schijven erdoor jagen.

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/07, 12:13:46 »
duidelijk, een heel ziek lappietoppie dus. Kreeg gisteren even niks voor elkaar met de Testdisk maar ga het straks weer proberen. Bedankt allen voor jullie medeleven!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/07, 19:05:20 »
Boeiend, ik kom toch weer in een spookwereld terecht  :evil:

TestDisk geïnstalleerd via de live CD van Karmic. Prima, gaat goed, vervolgens is het progje niet te vinden, ook niet als ik het zoek via Edit Menus. Ja het  progje is geïnstalleerd want het vakje is groen. Hoe start ik ook al weer op via de Terminal? Of is dit progje volledig terminal based? Dan kan ik het schudden.... die taal blijft een doolhof voor me.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/07, 19:24:35 »
Programma werkt via de terminal. In de terminal type je sudo testdisk De terminal voldoende groot maken, mocht je dat niet doen krijg je vanzelf een mededeling om dit te doen. Het meeste is gewoon een keuze maken, dus geen ingewikkelde commando's. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/07, 20:11:17 »
Bedankt Gijsbert! Het werkt. Toppie! 8)
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/10, 18:17:25 »
Dag mensen,

Mag ik hier nog even terugkomen op dit issue. Lappietoppie lijkt weer helemaal beter. Een tip van www.laptopreparatie hielp me daar bij. Paul van deze club adviseerde me hierbij. Omdat de ubuntu cd rom het perfect deed leek het er op dat er geen voedingsprobleem was en het moederboard dus in orde. Hij adviseerde mij om er een hard disk onder de 100 GB in te doen om dat de hard disks van zeg 360 tot 1 TB erg kwetsbaar zijn en dus snel kapot gaan. Ik heb nu een 80 GB er in en die draait als een tierelier. Geen enkel probleem meer. Dit gratis advies scheelt me een aardig bedrag aan Euri voor een nieuw lappietoppie.

Draai nu alleen ubuntu Lucid Beta2! Windows nu maar helemaal gedumpt. Gebruikte ik toch al bijna niet meer.  Wat is die Lucid Lynx lekker opgepimpt zeg! Een prachtige kat! :o
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/10, 22:32:47 »
Hij adviseerde mij om er een hard disk onder de 100 GB in te doen om dat de hard disks van zeg 360 tot 1 TB erg kwetsbaar zijn en dus snel kapot gaan.
Fijn dat het nu werkt, maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat schijven groter dan 360 GB erg kwetsbaar zouden zijn. Ik heb hier drie schijven van 250 GB draaien, al enkele jaren zonder enig probleem. Maar wie weet heeft je probleemoplosser gelijk en zijn grotere schijven kwetsbaarder, ik weet het niet.

Aan de andere kant, mijn "hardeschijvengeschiedenis" is ongeveer als volgt: eerst helemaal geen harde schijf (Atari 1040 STf, 1988, een schijf van 30 MB kostte bijna evenveel als de computer zelf), toen een 100 MB ("WAT?? 100 MB? RUIG!!!, etc.), daarna een 1 GB ding, later 10 of 100, m'n laatste exemplaren zoals gezegd 250 GB. Ik heb niet de ervaring dat met het groter worden van die dingen er iets aan de stabiliteit verandert.

Groet, Paul.

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/10, 23:30:03 »
Hoi Paul,

Ja bijna de zelfde historie als ik.....met de Atari 1040 deed ik alles van dtp tot spreadsheet en 1st word plus......op 1.44 diskettes en toen de Atari Mega...met een HD van 20 MB!


Maar die man van www.laptopreparatie.nl doet niks anders dan laptops repareren....hij zij dat hij steeds meer kapotte HD's tegen komt.
Mijn Toshiba werkt nu prima....met Lucid....Ik ben er blij mee. Ik maak wekelijks een backup voor het geval dat.... Een nieuwe laptop kopen kan altijd nog. Thanks!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/11, 12:15:45 »
In vergelijking met kleine harddisks, zijn de grotere schijven inderdaad kwetsbaarder dan de kleinere. Is natuurlijk ook logisch. De afmeting wordt niet echt groter, dus nog meer magnetische laagjes op elkaar stapelen, houd ook een keer op, net als de diameter van de plaatjes. Dan moet je het wel zoeken in de schrijf dichtheid. Dat dit niet altijd goed gaat, is niet zo moeilijk voor te stellen. Zeker niet bij laptops, ik ben er wel voor om de parkeer stand een tweede leven te gunnen. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/11, 21:37:14 »
Duidelijkk! Ik kan me voorstellen dat de kwetsbaarheid toeneemt naarmate de capaciteit groter wordt en het formaat het zelfde blijft. In ieder geval mijn lappietoppie werkt en de schijf is gezond! Bedankt mensen. Dit onderwerp kan ik sluiten.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/11, 23:09:10 »
zonder dollen, ik denk dat het ergens een keer ophoudt.
Een keer, een keer... misschien. Maar voorlopig is er geen enkel signaal in de IT-wereld dat daar op wijst! Wedervraag: waarom denk je dat, dat het wel eens een keer zal ophouden?

Ik had het hierboven over de capaciteit van harde schijven. Over niet al te lange tijd kopen we, statistisch gezien, een pc in de supermarkt met een exabyte-schijf erin. Over niet al te lange tijd hebben we 1 GB internetverbindingen voor thuisgebruik. Bedrijven werken nu al met 10 Gbps intern, 100 Gbps is in de testfase. Over niet al te lange tijd maken we foto's van 24 mp, ook met je mobiel, desgewenst in 16- of 24-bit! Over niet al te lange tijd hebben we echte video via internet, ook met onze webcams. Geen kleine klotebeeldjes meer maar HD 2.0 of 3.0, 2048i of zoiets. Erger dan echt! Onze supermarkt-pc van 400 euro met z'n vierdubbele processor met elk 16 of 48 cores verwerkt dat alles moeiteloos. Dit is geen science-fiction. Over een jaar of vijf: "in a supermarket near you".

IT houdt nooit op. Da's nou juist het mooie aan IT! :-)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: [OPGELOST] twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/12, 01:47:35 »
Citaat
zonder dollen, ik denk dat het ergens een keer ophoudt. Je hebt al schijven van 1,5 TB. Waar moet dat heen en blijft dat wel goed gaan?
Als het puur om "snelheid" gaat denk ik wel dat er een punt gaat komen waarop we gewoon geen extra "snelheid" meer nodig gaan hebben. Maar ik denk wel dat er altijd nieuwe functies zullen blijven komen.

Maar, alhoewel, zeg nooit nooit, hè ? ;-)

Re: [OPGELOST] twee harde schijven kapot, kan gparted helpen analyseren?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/04/12, 07:57:29 »
Het gaat er denk ik niet om dat er geen grotere snelheden of capaciteit mogelijk is, het gaat er vooral om dat de HD werkt met mechanische, bewegende onderdelen die zeer nauw afgesteld staan. Hoe meer verdicht en hoe meer mobiel (laptop, netbook) hoe kwetsbaarder zolang het om bewegende delen gaat.
Over 486 DXII processor heb ik ooit gelezen dat dit waarschijnlijk wel de begrenzing was van wat we nodig zouden hebben.... De Pentium 1 kwam er aan maar dat zou alleen maar voor uitzonderlijke situaties nuttig zijn en en voor servers.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum